Hemmeligheden ved Air Canadas langvarige personaleaftaler

Vagn Sørensen.

Vagn Sørensen.

LUFTFART: Danske Vagn Sørensen, som er medlem af flyselskabets bestyrelse, er ikke i tvivl om, hvorfor man slipper heldigt fra at indgå 10-årige aftaler med både piloter og kabinepersonale.

Med tanke på Lufthansa, Air France/KLM og såmænd også SAS, er det imponerende, hvordan Air Canada kommer frem til længere varende aftaler med sine piloter og kabineansatte og flere store grupper på landjorden.

Forleden blev der indgået en 10-årig aftale med 6.500 kabineansatte i moderselskabet og 700 i Canada Rouge, som er det nye lavprisselskab baseret på fritidsmarkedet. En aftale som løser vigtige bestemmelser om pensionsalder, arbejdstid og lønvilkår.

Aftalen følger op på den, der blev indgået med piloterne sidste år og fik opbakning fra 84 procent af de 3.000 piloter. Den blev betegnet som banebrydende også for andre selskaber.

Standby.dk har spurgt den kendte danske direktør og bestyrelsesformand Vagn Sørensen, som sidder i Air Canadas bestyrelse. Hvad er det canadierne kan, som vi åbenbart har så svært ved i store europæiske selskaber?

”Hemmeligheden er som altid kommunikation,” siger han. ”Air Canadas præsident, Ben Smith, som også er kommercielt ansvarlig, har i mange ugelange roadshows redegjort for, hvordan konkurrencedygtighed vil føre til nye markedsmuligheder.

Det har han gjort meget overbevisende og forklaret, hvordan det giver nye markedsmuligheder for både Rouge, som forpost til leisure destinationer, og derigennem også frigørelse af mere kapacitet til de tunge forretningshubs Toronto og Montreal.

Specielt Toronto har rekordhøj vækst i transfertrafikken mellem Europa og Nordamerika,” slutter Vagn Sørensen

Air Canada præsterede i sit tredje kvartal et netto resultat på ca. to mia. kr., en fremgang på hele 35 procent