Helt nye toner om security i lufthavnen

københavns lufthavn, ventetid, passagerer, sikkerhedskontrolTIRSDAGSKLUMME: Den megen kritik fra flyselskaber, passagerer og nu også politikere efter flytningen af indenrigstrafikken til ny terminal, har overbevist Københavns Lufthavn om, at forholdene med security alligevel godt kan blive bedre.

Af Ejvind Olesen

Ledelsen i Københavns Lufthavn har nok en anelse for længe stirret sig blind på, at man er udnævnt til verdens bedste og senere næstbedste lufthavns security i verden. Sådan har en del kunder nemlig ikke opfattet det, omend mange har udtalt sig positivt.

Der er især èn ting man ikke kan bruge til noget som helst. Det er den gennemsnitlige ventetid. Den er uendelig fjern i det øjeblik, man selv hænger i en lang kø på 20 til 25 minutter.

Nu har pendlere, flyselskaber (minus SAS og Norwegian, som selv har været med til at flytte indenrigstrafikken til Terminal 2) fået nok, hvilket igen har fået lufthavnens ledelse på helt andre tanker.

Fra i går blev der indsat ekstra mandskab i sikkerhedskontrollen. Der testes nu en ordning med to pendlerspor gennem kontrollen. Der indsættes servicepersonale, som blandt andet hjælper folk hurtigere igennem, hvis de er sent på den.

Man arbejder med en klippekortløsning i fast track spor, Cph Express så flyselskaberne får mulighed for at tilbyde pendleren hurtig adgang, når pendlerne selv skønner, det er nødvendigt. Mon de ikke altid skønner det?

Man har jo lov at blive klogere. Men det har unægteligt varet lidt længe. Men nu starter også et evalueringsprogram i dialog med pendlerforeninger, rejsende og erhvervsfolk fra alle fem regioner.

I januar 2016 vil man bruge input fra de rejsendes evalueringer til at optimere og justere. Samtidig vil Folketingets trafikordførere blive orienteret om resultatet.

Fagre nye verden!