Helt nye toner om security i lufthavnen

5

københavns lufthavn, ventetid, passagerer, sikkerhedskontrolTIRSDAGSKLUMME: Den megen kritik fra flyselskaber, passagerer og nu også politikere efter flytningen af indenrigstrafikken til ny terminal, har overbevist Københavns Lufthavn om, at forholdene med security alligevel godt kan blive bedre.

Af Ejvind Olesen

Ledelsen i Københavns Lufthavn har nok en anelse for længe stirret sig blind på, at man er udnævnt til verdens bedste og senere næstbedste lufthavns security i verden. Sådan har en del kunder nemlig ikke opfattet det, omend mange har udtalt sig positivt.

Der er især èn ting man ikke kan bruge til noget som helst. Det er den gennemsnitlige ventetid. Den er uendelig fjern i det øjeblik, man selv hænger i en lang kø på 20 til 25 minutter.

Nu har pendlere, flyselskaber (minus SAS og Norwegian, som selv har været med til at flytte indenrigstrafikken til Terminal 2) fået nok, hvilket igen har fået lufthavnens ledelse på helt andre tanker.

Fra i går blev der indsat ekstra mandskab i sikkerhedskontrollen. Der testes nu en ordning med to pendlerspor gennem kontrollen. Der indsættes servicepersonale, som blandt andet hjælper folk hurtigere igennem, hvis de er sent på den.

Man arbejder med en klippekortløsning i fast track spor, Cph Express så flyselskaberne får mulighed for at tilbyde pendleren hurtig adgang, når pendlerne selv skønner, det er nødvendigt. Mon de ikke altid skønner det?

Man har jo lov at blive klogere. Men det har unægteligt varet lidt længe. Men nu starter også et evalueringsprogram i dialog med pendlerforeninger, rejsende og erhvervsfolk fra alle fem regioner.

I januar 2016 vil man bruge input fra de rejsendes evalueringer til at optimere og justere. Samtidig vil Folketingets trafikordførere blive orienteret om resultatet.

Fagre nye verden!

5 KOMMENTARER

  1. Til Ejvind Olesen,
    Der er en ting der er sikkert med dig hr. Olesen og det er at man altid kan regne med en kritisk holdning. Selv i dette tilfælde, hvor vi alle ved at Københavns Lufthavn er en dejlig og meget velfungerende lufthavn, skriver du ” .. sådan har en del kunder nemlig ikke opfattet det, omend mange har udtalt sig positivt…” Selv her fremhæver du det mindretal der har en kritisk holdning.
    CPH er meget afhængig af det gode samarbejde med flyselskaberne og at de levere deres “tal”, så de kan justerer op og ned på deres mandskab. MEN det er jo aldrig det nøjagtige tal, for flyselskaberne kan nå at sælge meget mere og så vælter det ude i lufthavnen. Det hedder learning by doing, men den mulighed har de ikke i dine øjne, virker det sig som om.
    Jeg har også lagt mærke til din altid meget kritiske holdning om SAS.

  2. Förslag för security
    1/ sätt fram bord med bakker/brickor på bord före och fristående från kontrollbanden där pax kan lasta av metallföremål, toalettartiklar mm.. Släpp inte fram folk till banden förrän de tömt det som skall tömmas. Så fungerar det bl.a i Spanien
    2/ publicera ett schema hur de genomsnittliga väntetiderna är under dygnets alla timmar och veckodagar. Då kan man bättre planera när man vill flyga och när man skall komma till flygplatsen.
    Det är obegripligt att CPH security fått betyg att den skulle vara en av världens bästa!?

    Med vänlig hälsning,
    Olle Z

  3. Imponerende magt sådan en lille samling pendlere (ca. 120 medlemmer af SK-AAL) kan have i en lufthavn der betjener millioner af passagerer årligt. Måske de i stedet for det evige brokkeri gennem pressen skulle relokere til henholdsvis Aalborg eller København for at undgå nogle få minutters ventetid…eller måske de bare skulle vænne sig til at stå i kø ligesom alle de andre almindelige passagerer! Skal vi også have specielle spor på vores landeveje, hovedveje, motorveje, eller cykelstier for at tilgodese pendlere der ikke ønsker at sidde i kø sammen med os andre?

  4. Hold nu op – det er jo ikke godt nok, det CPH leverer. Prøv at regne på den spildtid der sammenlagt er, når man står i kø med 200 andre. CPH burde for længst have optimeret security-funktionen. Hvem er det der siger at det er godt nok at stå i kø i 15 min? Skal man med et morgenfly, ved man ikke om man ruller lige igennem eller om man skal stå 20 min i kø. Det er ikke godt nok og jeg synes egentlig, at det er utroligt at der skal dette “pendler-halløj” til, før CPH gør noget nu og her. Jeg ved at de er i gang med noget på længere sigt, bl.a. så folk får et længere bånd at bruge til pakning/udpakning. Jeg fatter ikke at man ikke for længst har optimeret – security gates findes der jo nok af…..

  5. Jeg ved ikke hvor tit I (EKCH & HSA) rejser. Men som rejsende mindst én gang om ugen, med start i Kbh (så kan I kalde det pendler eller ej), så er CPH security noget af det værste man udsættes for. Personalet kan man ikke sætte en finger på, men forholdene er og bliver bare elendige. At der er ikke noget plads til at forberede sig på, inden man er fremme ved båndet, er bare skidt. At man har 18 spor nu, og stort set aldrig har dem åbne alle sammen er for mig ubegribeligt.

    Hvordan de har vundet den pris som verdens bedste, er for mig at se, helt ude i hampen. Men tja, parametrene for denne pris er åbenbart nogle andre end dem jeg søger.

    Men ok, smilet er jo det vigtigste, og det kan CPH Security i den grad.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn