Hellere langruter end blomster

Mette Christensen – 50 år i morgen, foto: Karsten Bidstrup.

Mette Christensen – 50 år i morgen, foto: Karsten Bidstrup.

FØDSELSDAG: Mette Christensen, kendt og markant profil i den danske rejsebranche, runder tirsdag 50 år. A.P. Møller-Mærsks globale travel manager har reception på dagen – men hun ønsker ikke blomster, for snart er hun igen af sted.

”Hvis du ikke havde dit nuværende job, men frit kunne vælge,” spurgte Stand By for nogle år siden Mette Christensen, da hun som A.P. Møller-Mærsks globale travel manager var gæst i ”Stolen.”

”Så ville jeg være direktør for Københavns Lufthavn eller Tivoli. Men jeg kan ikke forestille mig, at jeg skal væk herfra, jeg er blevet lyseblå,” lød svaret uden tøven med henvisning til rederiets lyseblå farver.

Selv om A.P. Møller er en højtidelig dansk verdensgigant, er man ikke så selvhøjtidelig, at det gør noget. Det er Mette Christensen godt eksempel på. Er 1. april en hverdag, har standby.dk aprilsnar. Det var spøg og skæmt-datoen i 2011 – og vi lavede en sådan med Mette i hovedrollen, med hendes tilsagn.

Et halvt år tidligere havde Københavns Lufthavn med kort varsel sagt farvel til sin daværende adm. direktør Brian Petersen og endnu ikke udpeget en ny, da 1. april-historien blev planlagt: Mette Christensen skulle være ny direktør for Nordens største lufthavn.

Men ugen inden oplyste lufthavnen, at man havde fået Thomas Woldbye som ny adm. direktør. Standby.dk-historien blev ændret, så Mette i stedet skulle være vice adm. direktør, fordi hun kender luftfarten.

I morgen, tirsdag, runder Mette Christensen de 50. Hun er i ordets bedste betydning et livstykke. Bag Aalborg-kvindens hjertelighed med det smittende grin, er en knivskarp hjerne med bl.a. en sans for, hvem hun gider bruge tid på.

Der er historier om topchefer fra leverandører i den danske rejsebranche, der har fået at vide, at de ikke behøver komme til flere møder med hende – de snakker for meget og leverer for lidt. ”Dur ikke, næste,” som H.C. Andersen skrev i eventyret om Klods Hans.

Men kommer man tæt på Mette, og hun stoler på én, er hun en guldgrube af informationer og analyser. Og lad være med at sweet-talke. Det opdager hun før sætningen er tilendebragt. Sagt af ”bitter” erfaring…

Med omkring 80 rejsedage om året er hun tit på farten – således også efter hendes fødselsdag. Derfor ingen blomster, tak – men hellere et ønske om flere langruter fra Københavns Lufthavn. Et håb er f.eks., at SAS blander kortene og erkender, at det var en fejl at starte den nye rute til Houston med kun business class-sæder fra den norske oliehovedstad, Stavanger, men i stedet bør lade den udgå fra København.

Hér skal Mette nok købe billetter. A.P. Møller-Mærsk køber på verdensplan flybilletter for ca. en milliard kr. De mest brugte flyselskaber er ud over som regel-vennerne fra SAS også Air France og KLM samt Lufthansa.

Ud over ruten til Houston, vil Mette Christensen også gerne have direkte forbindelse til Boston og Los Angeles. LAX har en rute fra København, men den flyver Norwegian kun to gange om ugen. ”Norwegian mangler noget mere træfsikkerhed” i sin præcision, før A.P. Møller vil bruge dem, sagde hun for nylig – uden at nævne, at rederiet ikke støtter Norwegians syn på forholdene for de ansatte.

A.P. Møllers rejsebudget på verdensplan er 500 mio. dollars – ud over den ene milliard kroner på flybilletter er resten f.eks. hotelovernatninger. Sidste år købte koncernen 88.000 hotelværelser i Danmark – og 700.000 på verdensplan.

Mette Christensens karriere begyndte indenfor salg og marketing på værftet i Limfjordsbyen; derfra gik turen til DFDS Rejsebureau i Aalborg, inden hun overtog DFDS Rejsebureau i London. Her kom hun i kontakt med konsulentfirmaet McKinsey. Hun takkede nej til McKinseys første jobtilbud og rykkede til DFDS Rejsebureau i Sverige, i dag BCD Travel.

Hun sagde ja til nyt tilbud fra McKinsey om at blive nordisk travel manager. Efter McKinsey var næste udfordring director of supply relations for stort erhvervsrejsebureau, Reed & Mackay, i London. Efter et år her kom tilbuddet om at vende hjem til Danmark som kommerciel direktør i Carlson Wagonlit Travel.

I 2005 blev hendes stilling i CWT nedlagt. Hun blev kortvarigt salgs- og marketingdirektør for biludlejningsfirmaet Sixt i Danmark, indtil hun i 2006 fik sit nuværende job hos A.P. Møller-Mærsk.

Mette Christensen har fået danske og internationale anerkendelser. Hun siger selv: ”Hvis travel management skal overleve, skal den skabe værdi for sin virksomhed.”

Mette Christensen fejrer i morgen, 23. september, sin 50 årsdag med reception kl. 15-17 på Scandic Palace Hotel i København. Ønsker man at deltage, bedes der sendt en mail til: rikke.alber@maersk.com