Han savner kontakt med passagererne

4
Peter Chr. Jensen.
Peter Chr. Jensen.

VOR EGEN VERDEN: Peter Chr. Jensen er dobbeltjobber af de sjældne. Han er både adm. direktør på Ruths Hotel i Skagen og pilot hos JetTime. Til daglig har han god kontakt med hotellets gæster, men på flyet er han lukket inde i cockpittet af sikkerhedshensyn, som han ikke mener er nødvendige.

En sørgelig udvikling med katastrofale flykatastrofer har betydet, at myndighederne i mange lande har set sig nødsaget til at beordre cockpitdørene lukket og aflåst og altid med mindst to personer indenfor.

Det har bevirket, at den direkte kontakt mellem piloterne og deres passagerer er skubbet til side. Blandt dem, der er kede af den udvikling, er hoteldirektør og pilot Peter Chr. Jensen, som har den utraditionelle dobbeltbeskæftigelse, at han er både pilot og topchef for et af Danmarks få luksushoteller.

Han er månedens interview i den ny udgave af Standby/TTG. Til spørgsmålet om der er forskel på passagererne i charterflyet og på luksushotellet, siger han: ”Ja, det er der vel nok. Og dog. Hvis man skuffer forventningerne gælder det begge grupper, at de bliver utilfredse og vanskelige.

Jeg kommer tættere på gæsterne på hotellet end på flyet, især efter at døren til cockpittet skal være aflåst. Jeg nød meget, da vi havde passagererne på besøg hos os ude i cockpittet og søger fortsat kontakt. Jeg står altid ved udgangen og ønsker dem en god ferie.

Jeg mener det er unødvendigt, at der skal være en låst dør af hensyn til sikkerheden. Nu om dage sidder vi to piloter og taler sammen, for eksempel fem-ti timer frem og tilbage til Gran Canaria, mens computeren klarer det hele.

Så lærer man altså hinanden at kende rigtig godt og mærker og fornemmer, hvis kollegaen har problemer. Der er også langt mere lighed end tidligere. I dag betyder styrmandens mening også noget. Det er ikke mere kaptajnens del og hersk. Det har øget sikkerheden og gjort psykiske test af piloter mindre nødvendige.

Læs hele interviewet om spændende dobbeltfunktioner i artiklen. ”Hoteldirektør og pilot med Solen i ryggen.”

4 KOMMENTARER

  1. Dejligt, at konstatere, at der stadig er nogle, der forstår det vigtige samspil mellem kunde og medarbejder…
    Noget der måske i yderste konsekvens kan gøre en forskel…

  2. Det er direkte rystende at en Kaptajn mener at det er unødvendigt med en låst dør, noget som går direkte imod alle eksperter og luftfartsmyndigheders anbefalinger og krav, for ikke at nævne de 1000 vis af mennesker som mistede livet 9/11 fordi nogen netop tiltvang sig adgang til flight-deck med forfærdelige konsekvenser.

    Ikke bare truslen fra passagerne er virkelig, der er aldrig blevet begået flere terrorhandlinger end idag som bare syntes at stige. Hvis man yderligere kigger på det menneskelige aspekt, nemlig piloten, har kravene aldrig været lavere, ingen optagelse-prøver, stort set ingen psykologisk evaluering før ansættelse (German-wings) osv osv. Det er muligt at man i Jet-time kender hinanden godt, i resten af verden er det ikke tilfældet, i firmaer som Ryan-air, SAS, Lufthansa kan der gå måneder og år imellem man flyver med den samme person, så det er helt forfejlet at mene at man kender kollegaen godt og ville være i stand til at fornemme en psykologisk ustabil person.

    Mon ikke man bare skal fortsætte med at følge Easa og trafikstyrelsens regler på området hos Jet-time.

  3. @Jens Jensen

    En låst dør til Cockpittet er ikke andet end et spil for galleriet, såfremt det gælder en mentalt ustabil person.

    Skulle en af piloterne være mentalt ustabil, kan denne gøre ubedrelig skade på en flyvning selv med en kollega ved siden.
    Nu har man valgt at erstatte en pilot med en kabineansat i stedet, såfremt man skal trædr af på naturens vegne, er der lavet en metaltest af denne kabineansatte ?
    en kabineansat kan også lave ubodelig skade under en flyvning selv med en pilot i cockpittet, det kræver et minimum af kendskab….

    Næh, du bør være mere nervøs ved alle de potentielt mentalt ustabile der helt lovligt bag ved, som mere eller mindre ALLE sidder med en brændbombe i hånden. … deres kære mobil, tablet eller laptop hvilkes batterier så nemt som ingenting kan kortsluttes enten med vilje eller helt af sig selv og dermed antænde en uslukkelig brand.

    Det ved myndighederne godt, men det kan/vil de ikke gøre noget ved.

    Jeg er enig med Peter og Stefan !

  4. Så må jeg konstatere at du og Peter Jensen taler mod bedre vidende, de regulativer og anbefalinger som vedtages i international luftfart er alle foretaget af eksperter som bidrager med deres specifikke viden, herefter udarbejdes forslag som bliver behandlet og godkendt af b.la flyproducenterne, det er en kæmpe process. Netop denne lange process gør at man når frem til det bedste resultat.

    Som alt andet indenfor luftfarten så handler det som at minimere sikkerhedsrisikoen, alle uden (undtagelse) herunder Icao, Easa, FAA har entydigt vedtaget gennem lange studier og ekspert udsagn sagt, at en låst dør er den bedste løsning på de problemstillinger man sikkerhedsmæssigt står overfor. Sagt på en anden måde: havde man ikke indført en låst dør til flight-deck efter 9/11-2001 havde antallet af kaprede fly med dødelig udgang været et helt andet end idag. Det er jeg ret overbevist om at de fleste kan se det logiske i.

    Omkring det mentale billede af piloter så blev der før i tiden brugt mange resurser på alt fra træning til screening og opfølgning, man kunne endda henvende sig til sit firma og søge hjælp havde man brug for det, man var nemlig bakket op af sin fagforening. Du kan jo så spørge dig selv efter hvordan det forholder sig idag, hvor piloter er nødsaget til at oprette eget firma i skattely og ansat gennem 3 skuffeselskaber mens man bliver betalt per flyvetime uden nogen som helst sikkerhed i sin ansættelse eller løn?

    Som jeg nævnte før så kan man aldrig lave et skudsikkert system, det handler om at få det bedste man kan få med de midler man har, og i dette tilfælde er en kabineansat et bedre værn når piloten skal på toilettet end tilfældet hvor den første pilot er helt alene. Iøvrigt så har alle ansatte herunder kabinebesætningsmedlemmer i dansk luftfart en ren straffeattest, ikke at det endegyldigt gør dem 100% sikre endvidere er der er altid foretaget et psykologisk check i forbindelse med udstedelse af deres medicinske prøve (gentagne prøver) og nævnte straffeattest.

    Der hvor man burde holde fokus er de katastrofale nedskæringer som sker løbende, blot så gæsterne kan komme til Alicante for 399,-

    Nu hvor vi har emnet oppe så vil jeg da gerne gøre opmærksom på at Norwegian med sine Thai besætninger ikke overholder dette krav omkring screening og check, jeg har vedhæftet et link nederst.

    For information; dit argument omkring bærbare pcer, telefoner m.v. så er alle besætninger trænet i at håndtere brande i Litium-ion batterier, endvidere er alt i flyet lavet af brandhæmmende materiale således er det stort set umuligt at sætte ild til et fly med nævnte udstyr uden nogen opdager det og kan slukke gløderne før de kommer ud af kontrol.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn