Halvdelen af Air France langruter giver underskud

air france airbus a380 lufthavn flyPILOTKRAV: Det franske luftfartsselskab vil op i balance på det store oversøiske rutenet, og som hos så mange andre skal det ske ved lavere løn og mere fleksibilitet hos piloterne i løbet af de næste tre-fire år.

På et møde i sidste uge mellem Air France-ledelsen og piloternes faglige hovedorganisation fik piloterne sat stolen for døren. Enten når man et forlig omkring besparelser og større effektivitet på langruterne, eller også lukkes 10 procent af ruterne i 2017.

”Vi kan ikke blive ved med at leve med, at halvdelen af vore langruter i dag giver underskud. Vi skal have balance på mindst 80 procent i 2017,” lød meldingen fra flyselskabet.

”Der skal mere effektivitet i pilotkorpset i forbindelse med en lønreduktion og lanceringen af Boeing 787-9, der er klart mere brændstofbesparende, og hvoraf de første bliver leveret i slutningen af næste år.”

Der er aftalt nyt møde mellem Central Works Counsil og Air France her i september og ikke sat nogen deadline for forhandlingerne, omend budskabet i sig selv er klart nok. Og de franske fagforeninger er ikke just de nemmeste at bide skeer med.