Godt forarbejde og de rigtige messer

Paul Kennedy.

Paul Kennedy.

TURISME: Når f.eks. rejsebranchen er på internationale messer er det vigtigste ikke, hvor mange visitkort man kommer hjem med, men kvaliteten af de personer man møder, sagde mødeekspert hos VisitDenmark.

I stedet for at uddele visitkort i lange baner skal der lyttes til kunderne og skabes langvarige personlige relationer, når man er på messe. Det var budskabet fra mødeekspert Paul Kennedy, da han var i København for at møde den danske mødebranche. Sammenkomsten var arrangeret af Business Events Denmark/VisitDenmark og Meetingplace Wonderful Copenhagen.

Paul Kennedy sagde bl.a. til de 75 fremmødte, at man forud for deltagele i en messe skal gøre et godt forarbejde og arbejde på at skabe langvarige personlige relationer til mødeplanlæggerne.

Det er også vigtigt at vælge, hvilke messer man skal deltage i – og hvilke der skal fravælges. Udvælgelsen sker på baggrund af ens forretningsstrategi: Hvilken målgruppe er vigtig for den destination eller virksomhed, man repræsenterer? Hvem er kunderne på messen?

Paul Kennedy anbefaler at sikre sig, at messearrangørerne kan tiltrække de rigtige mødeplanlæggere og sætte dem op med de rette kunder.

”Personlige relationer er altafgørende, for ingen ved, hvor det bedste møderum i verden er. Undersøg derfor hvem du har møder med på messen. Kend deres verden og sæt dig ind i, hvordan du kan skræddersy en løsning, som passer til deres formål. På den måde kan du skabe værdi for kunden og skille dig ud fra mængden,” sagde Paul Kennedy ifølge VisitDenmark og tilføjede: For mange internationale mødeplanlæggere er forskellen mellem de skandinaviske lande ikke stor. Derfor er det vigtigt for Danmark at skille sig ud fra de andre lande. Danmark skal være på forkant ved tilgængeligheden, hvor bl.a. lufthavne og offentlig trafik fungerer optimalt.