Glæde i dansk luftfart over regeringens vækstplan

Lars Sandahl Sørensen.

Lars Sandahl Sørensen.

TIRSDAGSKLUMME: Det kan måske være lidt svært at forstå, men med tanke på de forhindringer man har været udsat for gennem årene, er det klogt at gå i takt med henblik på fremtiden. – Spar os for henvisningen til KLM

Af Ejvind Olesen

Københavns Lufthavn, SAS og Horesta var lige falde over hinanden i jubel over regeringens vækstplan med en national strategi for luftfart og turisme. Den første nogensinde for luftfartens vedkommende.

”Det er en god dag for luftfarten, strategien og infrastrukturen i fremtiden i Danmark. Vi har fået en aktiv medspiller. Ikke blot i SAS men i alle flyselskaber i Danmark, som er gearet til at vokse og skabe trafik og arbejdspladser,” siger SAS` danske talsmand, koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen til standby.dk.

”Infrastrukturen skal udbygges, for at vi kan vokse, som vi gerne vil. Det er meget vigtigt, at en regering følger os. Ikke alene her i landet, men også i EU, hvor store spørgsmål om de europæiske selskabers fremtid kommer op,” fortsætter han.

Samme toner lyder fra adm. direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye: ”Hvis Danmark skal udvikle sig, som regeringen ønsker, får vi i de kommende år mere og mere brug for internationale forbindelser. Det er afgørende for luftfartsselskaberne og Københavns Lufthavn, at der bliver sat markant mere fokus på betydningen af gode internationale flyforbindelser,” siger han.

Nu kunne man, forhåbentlig uden at ødelægge den gode stemning, spørge:

Ja, men hvad vil I mere?. I Københavns Lufthavn har man selv efter at have brugt en lille milliard til udbygning et overskud på ca. 1,4 mia. kr. Det vælter ind med nye flyselskaber. I næste uge er der premiere på verdens største fly med Airbus A380 til København. Der sættes passagerrekord måned efter måned?

Både fra Københavns Lufthavn og fra SAS kommer igen bemærkningen om, hvordan det er gået frem i Amsterdam i forhold til København.

SAS peger på KLMs mange muligheder, Schipol Lufthavn med langt flere internationale ruter end i København.

Her er det lige historikken skal ind. I monopoltiden i 70’erne og 80’erne gav man i Holland lov til, at alle mulige flyselskaber fra hele verden bare kunne komme an. Til gengæld fik KLM lov til at flyve uden restriktioner i modsat retning. Kort sagt frihed over hele linjen.

Hvad skete i Danmark? Når de samme selskaber spurgte – og det gjorde mange af dem, for de ville lige så gerne flyve på København – så spurgte den danske stats trafikministerium monopolselskabet SAS om, hvad de mente. Og besynderligt nok mente de altid nej.

Derfor er Amsterdams lufthavn i dag så meget større, og den henvisning kan man godt spare os for i fremtiden. I dag er der stort set ingen flyselskaber, som får nej til at flyve til Danmark med mindre der er bilaterale aftaler, som kunne lægge hindringer i vejen.

Luftfarten har tidligere haft langt mere brug for hjælp fra staten end i dag. Tænk på den gang miljømyndighederne på det nærmeste lå på lur med måleinstrumenter for at afprøve støjgrænser i Kastrup og forsøgte at indskrænke antal flyvetimer til lufthavnen.

Dengang var staten en sand modspiller. Nu er det, som Lars Sandahl siger, en medspiller.

Lad os så se, hvad der kommer ud af det.