Gardinet ser ud til at blafre mest på dansk

SAS hvilekabine.

SAS hvilekabine.

TORSDAGSKLUMME: Dagen efter det pæne årsresultat i SAS er alt ikke fryd og gammen. Hvis ikke det danske kabinepersonale vil acceptere at flyve med gardinforhæng til hvilekabiner, bliver deres arbejde overtaget af svenske og norske kolleger, siger dansk koncerndirektør.

Af Ejvind Olesen

Sjældent har der været så meget ro på bagsmækken mellem SAS og fagforeningerne, som da regnskabsåret i går sluttede med det bedste resultat over en 10-årig periode..

Besparelser på ca. en mia. kr. blev nået, på trods af ret så omfattende pilot- og kabinepersonale strejker i foråret. Med tommelskruer og vagtsomme blikke ser det også ud til, at man kan nå den næste mia. kr. besparelse på enhedsomkostningerne i indeværende regnskabsår.

Og så er der lige et hængeparti, som kan kulminere fra årsskiftet, når det danske kabinepersonale ikke mener at have en aftale om at skulle flyve på fem langdistancefly fra København, hvor deres hvilemodul er adskilt fra kabinen med et gardin i stedet for en fast væg, som på de øvrige ni fly af langrutetypen.

Parterne har i nogen tid forhandlet og undervejs meddelt, at løsningen kan blive, at der trækkes norsk og svensk personale til København og sendes danskere til Norge og Sverige for at flyve mellemdistancefly. Ikke nogen særlig rar udvikling for nogen af parterne. Samtidig også en dyr løsning.

Nu siger koncerndirektør og chef for driften i SAS, og dermed også for det flyvende personale, Lars Sandahl Sørensen, til standby dk.: ”Hvis det danske personale ikke vil flyve med de pågældende fly, kommer deres svenske og norske kolleger til det. Det står vi fast på.”

Da problemet for et par år siden var aktuelt med det svenske personale, sagde den daværende danske koncernchef, Flemming Jensen (selv pilot), at han havde svært ved at se problemet for de korte flyvninger syv-otte timer, som der er tale om med Airbus A330 til for eksempel New York og Washington. Når det samme personale uden problemer flyver charter i mere end 10 timer frem og tilbage til De Kanariske Øer uden gardinproblem.

Dengang fik svenskerne at vide, at danskerne ville overtage deres flyvninger ud af Sverige. Nu er det tilsyneladende omvendt.

Gardinet blafrer stadig. Enten det nu er på norsk, svensk eller dansk er det i hvert fald ikke med samme styrke. Og den manglende solidaritet mellem det skandinaviske kabinepersonale er til at få øje på.