Gardinet ser ud til at blafre mest på dansk

6
SAS hvilekabine.
SAS hvilekabine.

TORSDAGSKLUMME: Dagen efter det pæne årsresultat i SAS er alt ikke fryd og gammen. Hvis ikke det danske kabinepersonale vil acceptere at flyve med gardinforhæng til hvilekabiner, bliver deres arbejde overtaget af svenske og norske kolleger, siger dansk koncerndirektør.

Af Ejvind Olesen

Sjældent har der været så meget ro på bagsmækken mellem SAS og fagforeningerne, som da regnskabsåret i går sluttede med det bedste resultat over en 10-årig periode..

Besparelser på ca. en mia. kr. blev nået, på trods af ret så omfattende pilot- og kabinepersonale strejker i foråret. Med tommelskruer og vagtsomme blikke ser det også ud til, at man kan nå den næste mia. kr. besparelse på enhedsomkostningerne i indeværende regnskabsår.

Og så er der lige et hængeparti, som kan kulminere fra årsskiftet, når det danske kabinepersonale ikke mener at have en aftale om at skulle flyve på fem langdistancefly fra København, hvor deres hvilemodul er adskilt fra kabinen med et gardin i stedet for en fast væg, som på de øvrige ni fly af langrutetypen.

Parterne har i nogen tid forhandlet og undervejs meddelt, at løsningen kan blive, at der trækkes norsk og svensk personale til København og sendes danskere til Norge og Sverige for at flyve mellemdistancefly. Ikke nogen særlig rar udvikling for nogen af parterne. Samtidig også en dyr løsning.

Nu siger koncerndirektør og chef for driften i SAS, og dermed også for det flyvende personale, Lars Sandahl Sørensen, til standby dk.: ”Hvis det danske personale ikke vil flyve med de pågældende fly, kommer deres svenske og norske kolleger til det. Det står vi fast på.”

Da problemet for et par år siden var aktuelt med det svenske personale, sagde den daværende danske koncernchef, Flemming Jensen (selv pilot), at han havde svært ved at se problemet for de korte flyvninger syv-otte timer, som der er tale om med Airbus A330 til for eksempel New York og Washington. Når det samme personale uden problemer flyver charter i mere end 10 timer frem og tilbage til De Kanariske Øer uden gardinproblem.

Dengang fik svenskerne at vide, at danskerne ville overtage deres flyvninger ud af Sverige. Nu er det tilsyneladende omvendt.

Gardinet blafrer stadig. Enten det nu er på norsk, svensk eller dansk er det i hvert fald ikke med samme styrke. Og den manglende solidaritet mellem det skandinaviske kabinepersonale er til at få øje på.

6 KOMMENTARER

  1. Mon ikke det falder på plads. Mange danske stewardesse har sikkert svært ved ikke at komme på den månedlige indkøbstur til USA

    • Det kommer de jo til alligevel, bare ud af enten ARN eller OSL. Så det er nok ikke din såkaldte “indkøbstur” der er i fare.

  2. En lille rettelse det fakta i artiklen. Det drejer sig om 4 A330 og den indlejede A340 fra Landchile. Af de 4 førstnævnte flyver 2 fra henholdsvis Oslo og Stockholm til New York. Så vi er nede på 3 fly ud af København der er i spil om jeg så må sige. Det ene af de 3 er som skrevet den indlejede A340 som på det seneste har fløjet til Chicago. Den opmærksomme passager vil bemærke den gennem længere tid har været bemandet udelukkende af norsk personale. Altså er nyheden i denne artikel at hvis der ikke findes en løsning inden nytår skal personale fra Norge og Sverige flyves ind til at flyve Newark og Washington.

    Der blev sidste år indgået en midlertidig aftale om at flyve med gardin 1 år. 1 helt år til at finde en løsning på det problem begge parter viste ville opstå pr. nytår. Det kan derfor undre man ikke har kunne finde en løsning.

    Jeg skal ikke gøre mig til herre over hvad der er rigtigt og forkert. Hvad der er fair overfor personalet og hvad der ikke er. Men jeg gætter på der ligger langt mere i det end et gardin. For havde det bare været det havde man nok fundet en løsning.

    • Tak Frederik for dit sobre indlæg. Det er jo altid trist med de fordomsfuld indlæg (BAN) man kan se her på siden.
      Men jeg undre mig også over, at en gammel journalist som Ejvind Olesen, som burde vide bedre, skriver en sådan artikel. Jeg kan jo få den fornemmelse at det måske er Qureshi der har skrevet indlægget……
      Hr. Ejvind Olsen tag kontakt til de flyvendes fagforening, CAU og få en forklaring. Jeg tror Frederik har fat i noget af det rigtige, at der nok ligge noget mere i denne sag.

  3. Utroligt at det danske flypersonale er så forvent. Hvis BA´s kabinepersonale kan hvile sig på de bagerste rækker (som ligger både tæt på toiletter samt ikke kan lænes tilbage) i deres 747 til LA, hvordan kan de danske SAS ansatte ikke gøre det samme på en dagflyvning til EWR på 8 timer?
    Jeg er ikke selv flyvende personale, men har selv til tider 16 timers vagter, uden hvilepauser, der strækker sig længere end 5 min ad gangen.

    • Fordi BA sammen med deres meal sæder på bagerste række også har senge de kan ligge helt fladt i… Så de danske kabine besætninger har altså langt ringere forhold end BA…
      Men det handler dog ikke om gardiner, men om prisen på en aftale begge parter har med hinanden. Og for at få presset prisen ned har SAS valgt at sprede rygter til medierne…
      Spørgsmålet er ikke hvordan de danske kabine ansatte kan holde på en aftale de har, men på hvordan det kan være at SAS er så stædig at de vil af med en indgået aftale uden at det må koste 1 kr og for at opnå det er de villig til at smide millioner ud af vinduet… Det er det der er det molbo agtige i denne historie…
      CAU har en aftale med SAS som de udemærket er klar over er penge værd, da de har afleveret og afleveret igennem mange år, så føler de at de vil veksle denne aftale til nogle små forbedringer for deres medlemmer. Forbedringer der egentligt handler om at få rettet op på nogle tolkninger på aftalen som SAS har tolket på allerede indgåede aftaler. Altså egentligt noget som SAS allerede burde overholde ifølge aftale, men som de tolker til deres fordel og som CAU nu vil have at SAS skal overholde før end at de giver SAS aftalen på modulerne. Det nægter SAS, selvom retten vil dømme dem til det inden for kort tid alligevel og af ren og skær trods, så omskoler de nu dansk crew til at flyve ud af Oslo og Stockholm mod at norsk og svensk crew skal flyve ud af København. En omskoling alene koster 2 produktionsdage, hvor dansk crew skal til Oslo på hotel, samt instruktører deslige… Derudover koster det boksen i passive overførsler begge veje… Dette er dårlig ledelse så det batter… Godt at SAS lige har fået kartel penge retur…

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn