Gardinet blafrer voldsomt i SAS

8
Den nye formand for Cabin Attendants Union i Danmark, Christa Ceré.
Den nye formand for Cabin Attendants Union i Danmark, Christa Ceré.

FLYSELSKABER: SAS og de kabineansattes fagforening i Danmark er uenige om forlængelse af aftale om hvileområde på langrutefly. Det kan fra årsskiftet betyde, at svensk og norsk kabinepersonale flyver langruter fra København.

Fra 1. januar kan kabinepersonalet på SAS’ ”korte” langruter fra København til f.eks. New York og Washington D.C. være fra SAS-baserne i f.eks. Stockholm og Oslo.

Fagforeningen Cabin Attendants Union, der repræsenterer over 1.100 af de ca. 1.250 kabineansatte hos SAS i Danmark, kan ikke blive enig med SAS om forlængelse af CAU’s nuværende dispensation for manglende hvilemoduler på SAS fire Airbus A330 og én Airbus A340. SAS nye A330 Enhanced, har hvilemoduler.

De fire A330 og en af A340’erne har fire økonomiklasse-passagersæder som hvileområde til de kabineansatte, kun afskærmet til passagererne med et gardin. Det opfylder myndighedernes krav på kortere langruter, mens der på de lange, til f.eks. Tokyo og San Francisco, skal være egentlige hvilemoduler, hvor de kabineansatte kan lukke en dør.

Kommer der ikke forlængelse af den nuværende dispensation fra CAU, vil det fra årsskiftet formentlig betyde svensk- og norsk-baseret kabinepersonale på SAS’ korte langruter ud af København.

Den løsning vil blive bekostelig for SAS. For dermed skal SAS bruge flysæder, der kunne være solgt til betalende passagerer, på at fragte svensk og norsk kabinepersonale til København.

Ligeledes skal SAS flyve CAU-medlemmer til f.eks. Stockholm og Oslo for at dække af for de svenske og norske kabineansatte, der flyver langruter fra København.

CAU-medlemmerne skal f.eks. flyve svensk og norsk indenrigs, europæiske ruter ud af Stockholm og Oslo samt SAS-langruter på de resterende A340’ere og de nye A330-300 Enhanced, der alle har hvilemoduler. Hertil kommer udgifter til f.eks. hotelophold.

Til standby.dk siger CAU’s nyvalgte formand, Christa Ceré, der har fløjet for SAS i 17 år: ”For CAU drejer dette sig om mere end gardiner, puder og tæpper. Det handler om de principielle områder, vi laver aftaler med SAS på, og hvordan de overholdes.”

Christa Ceré tilføjer, at CAU ikke er indkaldt til nyt møde med SAS om hvileområderne på de fem berørte langrutefly.

”SAS har blot genfremsendt det samme udspil til en forlængelse, som CAU i efteråret takkede pænt nej til. Og den nuværende dispensation for hvileområderne udløber med udgangen af næste måned. CAU ønsker at forhandle om det, men har behov for at se, at der er handling bag SAS’ fine ord,” siger Christa Ceré og tilføjer: ”Samtidig har CAU flere uafklarede hængepartier med SAS, hvor vi er uenige om nogle fortolkninger. Vi ønsker balanceforholdet mellem CAU og SAS genoprettet.”

Pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, sagde i går til standby.dk: ”Vi afventer svar på vores henvendelse til CAU. Men ja, det kan ende med, at vi må hente kabineansatte fra baserne i f.eks. Stockholm og Oslo til at flyve noget af vores langruteproduktion ud af København. Det scenarie har vi planlagt efter i nogen tid. SAS vil meget gerne have løst problemet med CAU så hurtigt som muligt, men CAU synes ikke at have travlt.”

Trine Kromann-Mikkelsen mener ikke, at man kan sammenblande andre sager, SAS og CAU har med hinanden, med den konkrete sag om hvilemodulerne.

8 KOMMENTARER

    • Insider, du er åbenbart ikke så meget insider med en sådan udtalelse… Det er SASs ledelse der ønsker at alle forhandlinger skal ske uden for overenskomstforhandlingerne, derfor må de også byde ind nu, hvis de ønsker en aftale med hvile modulet. Dette er en aftale SASs ledelse selv har indgået og derfor skal de vel også være med til at løse problemet. Det er præcis det som CAU siger, en forhandling er en give and take situation ikke blot take and take…

    • Nick… Eller insider eller hvem det nu er du er… Læs mit svar til insider, så vil du forstå at SASs ledelse har forsøgt at bombe den danske model flere hundrede år tilbage i tiden og nu ligger de som de selv har redt, med en fagforening der er nød til at bruge en hver vægt stang de kan, til at opnå bare nogenlunde forhold til sine medlemmer. Her snakker jeg ikke om selve hvile modulet, men en lang række andre punkter som SASs ledelse har mistolket og snydt sig til…

  1. SASs ledelse har nu igennem en årrække valgt ikke at gennemføre overenskomstforhandlinger. Dvs SASs ledelse har ved hver overenkomstfohandling siden 2012 afventet hvad resten af transportområdet har fået gennemført i forligsintitutionen og så imellem overenskomsterne har de tvunget hvad de ønskede igennem overfor både kabine personale og piloter.
    Vi kan vel stadigvæk alle huske november 2012, blot uger efter en overenskomst var lukket med CAU. det samme gør sig gældende med hvilemodulerne sagen. SASs ledelse havde mulighed for at forhandle sig frem til en løsning ved overenskomstforhandlingerne i 2014, men da SASs ledelse ikke ønsker at forhandle, så valgte de istedet bunkepulet i forligsen i 2014 og kort efter så skulle hvile modulet løses samt Cimber problematikken, dette når medarbejdernes strejke våben var taget fra dem.
    De valgte så at lave en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, grundet SASs ledelses usympatiske forhandlings taktik.
    Nu står vi så her igen, SASs ledelse vil ikke forhandle når der skal forhandles og derfor så bliver CAU nød til at forhandle når de en gang i mellem har noget SASs ledelse vil have… Jeg fortænker dem ikke i det og hvis SASs ledelse ønsker at gen indføre 3-2-2 aftalen, så må de jo gøre det… Mon ikke de kommer til fornuft og kan indse at det bliver laaaaaaaaangt dyrere end at honorere de få krav CAU har, der i øvrigt kun vil skabe mindre syge fravær samt bedre arbejdsmiljø for de kabine ansatte…

  2. “Mon ikke de kommer til fornuft og kan indse at det bliver laaaaaaaaangt dyrere end at honorere de få krav CAU har, der i øvrigt kun vil skabe mindre syge fravær samt bedre arbejdsmiljø for de kabine ansatte…”

    Siger du dermed at CAUs medlemmer pt melder sig syge fordi de ikke får det de vil have?!?

    • Nej Jakob, men så vidt jeg er orienteret så handler det IKKE om hvile modulet, men om nogle andre ting der har effekt på de flyvendes arbejdsmiljø…
      I øvrigt aftaler som SAS’ ledelse allerede har indgået, men som de er løbet fra tolkningsmæssigt. Og ja, da det som sagt handler om hvorledes SAS’ ledelse tolker udnyttelsen af aftaler om eks arbejdstider/fridage så hænger det bestemt sammen med sygefravær.
      SAS’ kabine personale bliver udbyttet i en sådan grad i øjeblikket at sygefraværet er eksploderet. SAS’ ledelse har så valgt at trække langtidssygefraværet ud af regnskabet for at holde sig på et tilladeligt sygefravær… Så efter min mening så er der Ingen tvivl om at hvis SASs ledelse valgte at lytte lidt mere til sine medarbejdere og dermed også CAU, så ville de kunne finde løsninger der ikke kun vil gavne medarbejderne i SAS, men også SAS som virksomhed.
      Her er modul aftalen en kærkommen mulighed for SASs ledelse at indgå i et ligeværdig samarbejde med CAU om at løse de udfordringer medarbejderne i SAS kæmper med i øjeblikket og på den måde opnå en fremtidssikret samarbejds/forhandlingsform med respekt i ligeværd.

  3. Det er jo skræmmende at læse at nogle mener at det kun er ledelsen som har et ansvar for dette rod. Der er vel også en anden part i det. Og hvorfor er det altid den danske stewardesse forening som vi hører om ikke kan finde ud af det sammen med SAS. Den forening må vel have et mål om at bevare danske arbejdspladser eller kæmper de for noget helt andet?

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn