FPU forlader Serviceforbundet

2
lufthavn fly
lufthavn fly

LUFTFART: Flyvebranchens Personale Union er senest i maj næste forår ude af Serviceforbundet. Men FPU bliver i Landsorganisationen, LO, for at skabe stærkere transportsamarbejde. Norwegian er kritikpunkt.

Flyvebranchens Personale Union, der i dag hører under Serviceforbundet i LO, organiserer nærmest alt flyvende personale i Danmark – med undtagelse af SAS.

FPUs medlemmer mindst 1.300 medlemmer er f.eks. piloterne i Danish Air Transport, Jet Time, Primera Air, Sun-Air og Thomas Cook Airlines – samt kabinepersonalet i de fleste af disse. Se hele listen på FPUs hjemmeside.

”Da Ryanair for et år siden lukkede sine danske baser i Billund og København, betragtede vi det som startskuddet til en større indsats. Men Ryanair er ikke eneste brodne kar. Lige nu banker de store selskaber fra Mellemøsten på EUs dør. De ønsker at komme ind med arbejdsvilkår, der får Ryanair til at ligne klassens duks,” hedder det i FPUs nyhedsbrev – det seneste kom i fredags. Her tilføjes: ”Samtidig er der problemer med Norwegian, som benytter enhver tænkeligt gråzone til at stramme skruen over for de ansatte.”

Det var søndag ikke muligt for standby.dk at få en uddybende kommentarer fra FPU.

I FPUs nyhedsbrev stod også: ”luftfartsbranchen er i rivende udvikling. Hvis vi skal modsvare udfordringerne, er det afgørende at udvikle os.”

Derfor er FPU på vej ud af Serviceforbundet for at lave et nyt og stærkere transportsamarbejde – stadig i LO, lyder det.

2 KOMMENTARER

  1. Det er jo positivt at også FPU, måske selv begynder at indse at der er noget der hedder fagligt indhold, og ikke kun at rage så mange medlemskroner til sig som muligt. I mange år har de aftaler FPU kommet med bestemt ikke gavnet flyvebranchen, og det var da også yderst positivt at FPU i 11 time besluttede sig for at stoppe Ryanair – for det pågik jo i årevis Billund, uden at FPU greb ind. Af de aftaler FPU har indgået i dag – hvilke af disse er – ” trendsættende – eller nyskabenede på markedet – ifh til at sørge for god løn, ordenlig pension, godt arbejdsmiljø – listen er lang?

    Derfor ville dog “klæde” FPU, hvis de åbnede deres døre for den største spiller på markedet – nemlig CAU – og begynder at kigge på hvordan CAU har lykkes med at passe på deres medlemmer, så de har været i stand til at klare et job i luften i mere end 30- 35 år. Et godt arbejdsmiljø er ikke noget man får gratis.

    Dette her burde være et opråb til LO familien – specielt hvis de får en henvendelse for andre spillere på markedet – at der er meget mere på spil, end kun at ” sluge” medlemmer – nemlig at aftaler, sammenhold og indhold er vigtigere.!

    Mvh Jens Vornøe

  2. Hej Jens,

    Hvorvidt aftaler har gavnet flybranchen er i nogen grad en subjektiv vurdering.

    Det er dog hævet over enhver tvivl at FPU organiserer langt de fleste transport arbejdere i Danmark. Og at den yderst successfulde kamp med Ryanair taler for FPU engagement og vilje når det kommer til at beskytte danske arbejdspladser.

    Mht at åbne døren for CAU, så indbyder dette til en introspektiv og privat diskussion som der ikke er plads til her. Der er dog sigende at hverken DPF eller CAU er organiseret under FPU/LO, og heller ikke bliver det.

    Som jeg ser det så er FPU/LO det naturlige og oplagte valg hvis man som transportarbejder arbejder i Danmark(f.eks. CPH base) og ønsker at organisere sig mest fordelagtigt.

    Mvh Christian Fyrst

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn