Fortæl hvor leverpostejen kommer fra

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Er der slet ingen grænser for, hvor naiv man som forbruger kan være, når man køber en rejse? Tilsyneladende ikke for de 900, som har klaget til Forbrugerklagenævnet. Godt råd til supermarkedet: Husk at sige, at leverpostejen er fra slagter Munch i Skagen.

Af Ejvind Olesen

Det er toppunktet af naivitet, som 900 klagere til Forbrugerklagenævnet har udvist de seneste år. Sådan formulerer klagenævnet det naturligvis ikke, men skriver i en pressemeddelelse i sommer: ”De seneste år har nævnet modtaget ca. 900 sager, hvor det ikke var tilstrækkeligt klart, hvem de havde købt rejsen af.”

Knap 600 sager er afgjort. De fleste med forlig, hvor rejsebureauet har erstattet forbrugerne, fordi agentforbeholdet ikke fremgik tydeligt. Vicedirektøren i nævnet siger i pressemeddelelsen, at ”rejsebureauerne skal huske at skrive tydeligt, hvis de blot sælger en rejse på vegne af for eksempel et flyselskab”.

”Nu skal de bare høre lille fru Hansen. Det er bus med Riis Rejser til Hamburg De skal med. Ikke fly med SAS til Venedig og derfra med bus til opera i Verona. Har De forstået det?

De skal også vide, at hvis Riis Rejser krakker betaler SAS ikke, og hvis SAS krakker betaler Riis Rejser ikke. Og vi her i bureauet betaler i hvert fald ingenting.”

Vi forlægger et øjeblik scenen til et supermarked, hvor der i sagens natur burde gælde de samme regler som for et rejsebureau.

Lis Jørgensen (16 år) ved kassen: ”Se den leverpostej her har vi ikke selv lavet. Den er fra slager Munck i Skagen. Den her skiveost er fra Riberhus. Salaten er fra Gråsten. Er De helt klar over, hvem der har leveret varen? Det er i hvert fald ikke os her i Meny. Det skal vi oplyse, mener Forbrugerklagenævnet.”

”Ja, men Lis. Det har jeg da hele tiden vidst. Jeg kan da tænke selv.”

Lis: ”Det er der i hvert fald 900 rejsebureaukunder, der ikke kan.”

Det tænkte eksempel gælder ikke endnu – kun for transportselskaber. Vent bare. Det danske bureaukrati kender ingen grænser, og domstolene skal jo heller ikke blive arbejdsløse.

Forleden hørte jeg hos Jysk en kunde spørger: ”Har Lars Larsen selv tømret det her flotte havebord sammen?” ”Nej da, det er et Falkenberg bord fra Sverige”. ”Nåh det kunne du jo have straks, sådan gør de i mit rejsebureau.”

Domstolene og Forbrugerklagenævnet synes at være enige om, at det har stor betydning, hvis forbrugerne vil have erstatning for eksempel ved krak, om rejsen er købt i et bureau eller direkte hos flyselskabet.

Det er derfor vi har Pakkerejseloven med de to ydelser, hvorefter man altid er sikret. Det er derfor vi har rejseforsikringer. Alt sammen for at beskytte forbrugerne. Også dem, der ikke kan finde ud af noget som helst og tror, at tiden med Spies og Tjæreborg som både ejede bureau og fly på samme tid, er vendt tilbage.

Pressen er som hovedregel på forbrugernes side. Det er jo også dem, der er flest af. I EU kender man kun forbrugernes rettigheder. Værnet mod producenter som flyselskaber, hoteller og krydstogtselskaber må bygges op gennem love og ankesager.

Ja, der er brådne kar hos producenter! Det vidner de mange krak i rejsebranchen om gennem mine 43 år som journalist med temaet. Derfor fik vi pakkerejseloven.

Men derfor at betragte rejsearrangører og bureauer, som en flok svindlere og fylde luften med mistro, er der meget langt. Adm. direktør for Danmarks Rejsebureauforening, Lars Thykier, indskærper over for bureauerne, at de skal være opmærksom på forholdet. Ellers kan det koste dyrt. Men enig er han næppe.

Det varer vel ikke længe før agenten også skal oplyse om flyets registreringsnummer, før salget er korrekt udført.

Forbrugervældet bare fortsætter.

God weekend