Flyselskaber skal øge krav til piloter

piloter cockpitFLYSIKKERHED: Luftfarten har fået myndighederne til at godkende alt for lave antal flyvetimer før piloter må ansættes i de større flyselskaber. USA har for nylig hævet sit myndighedskrav på området. Germanwings-piloten, der tog 149 med sig i døden, havde kun 630 flyvetimer.

Det stigende antal piloter med for lav rutine kan føre til flere flyhavarier. Det siger artikel i det akademisk, journalistiske debatforum TheConversation.com.uk, skrevet af dr. Amy Fraher fra University of Birmingham i England. Hun var først pilot i U.S. Navy og fløj siden som pilot hos United Airlines. Hun har i alt 6.000 flyvetimer bag sig.

Artiklens argumenter bakkes op af dansk flykaptajn med over 20.000 flyvetimer: ”Tidligere var det uhørt for et velrenommeret flyselskab at ansætte piloter, som ikke havde mindst 1.500 flyvetimer. Det krav har f.eks. det flyselskab, jeg flyver i, stadig. Men mange flyselskaber har været med til at presse myndighederne i f.eks. Europa til at acceptere, at piloter med f.eks. kun 750 flyvetimer kan blive ansat i de ”rigtige” flyselskaber. Det er en faretruende udvikling. Jo flere flyvetimer en pilot har, jo større er muligheden for, at han eller hun kan blive ”afsløret,” hvis den anden pilot i cockpit fornemmer, at der f.eks. er psykiske problemer,” siger kaptajnen til standby.dk.

I Amy Frahers artikel på TheConversation.com hedder det, at mange, men ikke alle, flyselskaber er ivrige for at ansætte billigere, yngre piloter med begrænset cockpit-erfaring. Artiklen kommer i kølvandet på havariet sidste måned, hvor den 27-årige andenpilot Andreas Lubitz i Lufthansa-ejede Germanwings Flight 4U9525 låste kaptajnen ude af cockpit og styrede Airbus A320-flyet ind i de franske alper.

“Hvad der navnlig bekymrer mig er, hvordan en pilot med kun 630 flyvetimer kunne blive ansat til at flyve en Airbus A320. Desværre ser jeg tegn på en problemfyldt tendens i et meget konkurrencepræget luftfartsmarked, at mange flyselskaber sparer ved bl.a. at ansætte mindre erfarne piloter,” skriver hun og fortsætter: ”I researchen til min seneste bog ”The Next Crash: How Short-Term Profit Seeking Trumps Airline Safety,” (Det næste flyhavari: hvordan kortsigtet profitfokus overskygger flysikkerheden, red), analyserede jeg baggrunden for de ti piloter, der havde været involveret i de fem seneste flystyrt hos amerikanske flyselskaber med dødelig udgang.”

Disse skete hos Colgan Air i 2009, Comair i 2006, Corporate and Pinnacle Airlines i 2004 og American Airlines i 2001. Selv om ingen af disse fem flystyrt skete som følge af selvmordshandling, er resultaterne af piloterne afslørende, skriver Amy Fraher.

Fire af de fem havarier skete i et regionalt flyselskab, lavprisområdet i USA’s luftfart, der er vokset pga. outsourcing fra de store flyselskaber.

Hver anden af de ti piloter ved de fem flystyrt havde under 1.000 flyvetimer bag sig, 6 af de 10 havde været ansat i flyselskabet i under to år, tre af piloterne var i gang med deres første år for flyselskabet.

Men mest alarmerende var det, skriver Amy Fraher, at halvdelen af de 10 piloter i de fem styrt i USA havde fået deres basale pilottræning i et opskruet træningsprogram, ligesom Germanwings Andreas Lubitz.

Tidligere fløj piloter først i propelfly, hvor de blev modnet og flyttet opad, inden de kom i cockpittet på store jetfly. Ændringen har betydet piloter, som ikke er operationelt modnede til de pilotjobs som tidligere blev varetaget af mere erfarne piloter. Alt sammen så flyselskaberne kan spare penge.

Havde Andreas Lubitz haft en længere pilotkarriere, inden han kom i jetfly, kunne det have afsløret hans helbredsproblemer, skriver Amy Fraher og tilføjer: Det er på tide at holde verdens flyselskaber ansvarlige for den ændrede praksis, deres ansættelse af uerfarne piloter betyder for flysikkerheden.

I USA har luftfartsmyndighederne, FAA, for nylig hævet kravet til ansættelse af piloter i de større flyselskaber til mindst 1.500 flyvetimer.

En flykaptajn har sagt til Amy Fraher: ”Alle vil købe en flybillet til 99 dollars, men du får ikke en flykaptajn som “Sully” for 99 dollars – måske får du et nyt havari.” (Chesley “Sully” Sullenberger var kaptajn på US Airways Flight 1549, som han fik landet på Hudson-floden ved New York City efter hans Airbus 320 havde fået døde motorer efter at være blevet ramt af gæs kort efter start fra New Yorks LaGuardia-lufthavn 15. januar 2009. Alle ombord overlevede.)