Flypassagerer har milliarder til gode

københavns lufthavn passagerer

FLYSELSKABER: Sidste år brugte flypassagerer ikke energi på at få de knap 1,8 milliarder kr. de ifølge tysk hjemmeside havde krav pga. forsinkede eller aflyste fly.

Ifølge udregninger fra den tyske hjemmeside refund.me havde flypassagerer sidste år 240 mio. euro til gode for aflyste eller forsinkede fly – et fald fra 355 mio. euro i 2012.

Refund.me opererer efter princippet, at der ikke betales afgift til hjemmesiden, hvis den ikke skaffer pengene. Hjemmesiden hjælper flypassagerer i EU med at få kompensation ved nægtet ombordstigning ifølge EU-forordning EC 261.

Refund.me siger, at flyselskaberne er blevet bedre til at holde deres forsinkelser under den tidsramme, hvorefter de skal betale kompensation til de rejsende.

Passagerer på flyvninger fra EU-landene har ved de største forsinkelser bl.a. krav på op til 600 euro i kompensation, hvis forsinkelsen er over tre timer, og hvis flyselskabet kan holdes ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.

Refund.me’s koncernchef Eve Büchner siger i pressemeddelelse: ”flere flyselskaber har nu flere reservefly klar eller tilbyder oftere kompensation i form af vouchers, bonusmil, indkvartering osv.”

Ifølge Refund.me gennemfører selskabet årligt 10.000 erstatningskrav mod flyselskaber og har ifølge egne oplysninger en succesrate på 94 pct.

EU vil revidere forordning EC 261, hvorefter flypassagerer muligvis skal opleve forsinkelser på mindst fem timer, før de skal have kompensation.

“Flypassagererne er de seneste år blevet mere opmærksomme om deres krav på kompensation, hvilket har fået flyselskaberne til at blive bedre til at imødekomme dem,” siger Eve Büchner.