Flyalliancer kan være i farezonen

sas a340 i københavns lufthavn CPHLUFTFART: Medlemmer af de tre globale luftfartsalliancer, Oneworld, Skyteam og Star, kan få problemer, hvis de udelukkende fokuserer på værdierne fra partnerskaberne. For der sker i disse år mange forandringer hos flyselskaberne, siger ny rapport.

De næsten 70 flyselskaber i de tre internationale luftfartsalliancer har ca. 60 pct. af verdens samlede antal flypassagerer. Men i en ny rapport fra OAG, der er blandt de førende leverandører af data om luftfartsindustrien, ”The Fight for Global Markets – Is Three the Magic Number?”, hedder det bl.a.: ”Luftfartsalliancer er ikke mere det eneste våben i den internationale konkurrence. Der opstår i disse år stadig flere samarbejdsmuligheder mellem flyselskaber. Det kan være joint ventures, flyselskabers opkøb af aktieposter i andre flyselskaber og mindre formelle partnerskaber mellem flyselskaber. Disse muligheder giver stadig flere flyselskaber mulighed for at agere i et i sandhed globalt marked. Alliancerne er derfor ikke den eneste løsning.”

OAG giver også eksempler på, at ganske få flyselskaber kan sidde tungt på markedet i deres regioner. I Europa gælder det Air France-KLM, Lufthansa Group og IAG (British Airways og Iberia), i USA omfatter det American, Delta Air Lines og United Airlines og i regionen ved Den persiske Gulf trioen Emirates, Etihad og Qatar Airways.