Fagforening glad for nej til Norwegian

10

cockpitLUFTFART: Verdens største fagforening for piloter er tilfreds med USAs transportministeriums afvisning af Norwegians ansøgning om permanent tilladelse til at flyve til USA med sit britiske datterselskab.

ALPA – Air Line Pilots Association, verdens største pilotfagforening med over 53.000 medlemmer i 31 amerikanske og canadiske flyselskaber – har ofte beskyldt Norwegian for regelshopping og social dumping. Beskyldninger, Norwegian lige så ofte har afvist.

ALPA hylder nu på sin hjemmeside USAs transportministerium for at afvise ansøgningen fra Norwegians britiske datterselskab, Norwegian Air UK (NAUK) om permanent tilladelse til at flyve fra primært London Gatwick til USA. Norwegian kan dog indtil videre flyve videre til USA på sin norske flylicens.

Hyldesten skyldes, at Norwegian, ifølge ALPA, ikke giver fair konkurrence overfor nordamerikanske flyselskaber. Norwegian ansætter, ifølge ALPA, besætningsmedlemmer i cockpit og kabine via rekrutteringsfirmaer i Singapore til en lavere løn.

ALPA bakkes op af International Federation of Air Line Pilots’ Associations (IFALPA), der har 100.000 piloter blandt sine medlemmer i 100 lande.

Formand for ALPA, Tim Canoll, siger: ”NAUK er et britisk flyselskab og dets ansættelsesstruktur for piloter og kabinepersonale er uklar.”

De to præsidentkandidater i USA, demokraternes Hillary Clinton og republikanernes Donald Trump, har opfordret USAs transportministerium til ikke at give Norwegian permanent flyvetilladelse til USA.

Norwegian startede langdistanceflyvninger i 2013 med Boeing 787 Dreamliners og beskylder ALPA for at være bange for konkurrence, men det afviste ALPA’s daværende præsident, Lee Moak, forrige år overfor standby.dk ved luftfartskonference i Belgien: ”Vi har intet imod konkurrence, men det skal ske på fair vilkår, ikke via Norwegians regelshopping. ALPA har aldrig før klaget til de amerikanske myndigheder over konkurrence, det har vi kun gjort mht. Norwegian,” sagde han.

10 KOMMENTARER

  1. Det ser ud til at det skal være USA der går forrest når det drejer sig om at sikre ordentlige ansættelsesforhold for fly besætninger. Det drejer sig om at få sat en stopper for div. lavkvalitets selskabers regel shopping og manien med at ansætte piloter og kabinebesætninger i al verdens bemandingsselskaber, for at slippe for ansvar overfor den ansatte.
    Håber man vågner i Europa også…

  2. Denne fagforeningen, en organisasjon som bestikker, lyver og bruker dirty tricks. Det er en gjeng med banditter, som vil opprettholde kartellvirksomhet over Atlanteren. De skyr ingen midler, og spesialiserer seg på korrupte kongressmedlemmer i USA. Dessuten, hva de er “glade” for, vet ikke jeg. norwegian Har IKKE fått nei.

    • @Jo,
      Der er jo intet i denne verden der forhindrer DY i flyve, fra hverken UK,NO eller et hvilken som helst andet europæisk land med europæiske besætninger.
      Så hvorfor er det så lige at man skal ansætte asiater via et rekrutterings-firma i Singapore ?? Hvis ikke det er for at omgås europæiske/amerikanske arbejdsmarkedvilkår.
      DY er måske gået i gang med at, give udviklingsbistand til Asien (NOT, overskudet ryger lige i Björn Kjoss store fede lommer).
      Fair vilkår = fair konkurrence !!

      • Vås! Det er bandittene, ALPA, og the legacy carriers, som IKKE vil ha like vilkår. Hvorfor maser du om asiatere? Har du forstått at samtlige flygninger til USA er bemannet med amerikanere og engelskmenn i kabinen? Ingen europeiske selskap har flere amerikanere ansatt enn Norwegian. -Nå vet alle, at utenom den håpløse ALPA, og de 3 big bullies: Delta, United og American, så spiller også SAS i kulissene. Det groteske SAS-brevet til myndighetene i USA er jo blitt offentliggjort. Fair vilkår er SANNE fakta! Ikke løgn, korrupsjon og bedrag fra konkurrentene!

        • Mærkeligt du kun nævner US carrier’s og SAS, hvad med alle de andre europæiske selskaber som BA, LH, AF, KLM + mange, mange flere som også syntes det DY gør er forkert og intet har med fair konkurrence at gøre.
          Jeg spørger bare…. Det virker jo som om hele verden er imod Norwegian.
          Man kan jo tænke sit…..

      • Netop! Det er tragikomisk at læse de her paranoide Norwegian ansatte (eller presseafdeling) – forhold jer nu til fakta. Det ville faktisk give mere respekt, hvis I indrømmede at alle de her tricks som Norwegian gør er for at tjene penge uden hensyn til sikkerhed, europæiske jobs og konkurrence på lige vilkår.

  3. Ja….lønmodtagere i USA og Europa går en hård tid i møde, når firmaer for lov til at tolke reglerne som fanden læser Bibelen. Industrien har også bestemt tjeneste hviletidsreglerne i Europa og de går mod al sund fornuft. Kun for at tjene flere penge…men til hvem…lønmodtagerne tjener jo mindre og mindre og laver mere….så der må stå nogle pengemænd for enden og samle de kæmpe overskud op, for de undgår jo også helst at betale skatter og sociale afgifte….politikerne og bankerne er jo blinde som dengang Islændingene “købte” hele verden…..Lønmodtagerne må organisere sig og kæmpe for vores jobs…..så det er fint der bliver sat en stopper….for denne downsocialisering…..til ingen verdens nytte udover penge i lommen på ejerne.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn