Fagbevægelsen afviser Ryanairs nye udspil

Michael O'Leary.

Michael O’Leary.

FLYSELSKABER: Ryanair kom i går med et uventet tilbud til fagforeningerne: Drop konflikten mod os fra 18. juli, så lukker vi ikke basen Københavns Lufthavn. ”Tomme trusler,” svarede formand for Serviceforbundet, der i dag mødes med Ryanair.

Ryanair er mere interesseret i at beholde sin base i Københavns Lufthavn end hidtil antaget. Da Arbejdsretten sidste uge gav fagforeningerne medhold i, at det var lovmedholdeligt at indlede konflikt mod selskabet, meddelte Ryanair dagen efter, at så lukker man da bare sin base i Københavns Lufthavn. Den åbnede sidst i marts.

Men i går var der nye toner, da Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary, på sit andet pressemøde i København indenfor en uge kom med et usædvanligt tilbud. Hvis fagbevægelsen undlader den varslede konflikt mod Ryanairs enlige Boeing B737-800 i Københavns Lufthavn fra lørdag i næste uge, nedlægger Ryanair ikke basen i Kastrup.

Fagbevægelsen vil kun afblæse den varslede konflikt, hvis Ryanair indgår overenskomst på danske vilkår for de stationerede besætningsmedlemmer i København. Men eftersom Ryanair aldrig indgår overenskomst med fagforeninger, må LO & co. kigge langt efter det.

Michael O’Leary sagde på pressemødet i går, at Ryanair var klar til at mødes med John Dybart, formand for Serviceforbundet, der hører under LO, og andre fagforeningsrepræsentanter. Men kun for at forklare Ryanairs strategi med udelukkende at lave overenskomster med de enkelte ansatte – ikke med fagforeninger.

Ryanair har også base i Billund Lufthavn, hvor man også har stationeret et fly. Michael O’Leary sagde i går, at hvis fagbevægelsen i Københavns Lufthavn lavede sympatikonflikt mod Ryanairs fly, fordi Ryanair har base i Billund Lufthavn, ville man lukke basen i Danmarks næststørste lufthavn.

”Det er tomme trusler fra Ryanair,” sagde forbundsformand for Serviceforbundet John Dybart til Ritzau. Han kan kun forestille sig afblæsning af konflikten, hvis Ryanair indgår dansk overenskomst.

Og fra Flyvebranchens Personale Union, FPU, der har været spydspids i konfliktvarslerne mod Ryanair, sagde næstformand, Anders Mark Jensen, i går til standby.dk: ”Nu mødes vi og Serviceforbundet i dag med Ryanair og ser, hvad der sker. Vores krav er stadig dansk overenskomst for alle Ryanair-ansatte i hele Danmark, altså også Billund Lufthavn.”

”Det handler ikke kun om løn, men også den tryghed, en overenskomst giver de ansatte,” sagde Anders Mark Jensen og tilføjede: ”Vi ønsker ikke en konflikt, men en overenskomst. Ryanair burde bruge sin energi på at indgå en sådan, frem for at true med det ene og det andet.”

Ryanair har sagt, at man 14. juli vil lukke sin base i Københavns Lufthavn og overføre flyet til Kaunas i Litauen. Ryanair vil stadig flyve til København – men nu bare fra nogle af de 74 europæiske baser.

Ryanair har foreløbig tre ruter fra Københavns Lufthavn – London Luton, Milano (Bergamo) og Warszawas sekundære lufthavn, Modlin. Sidstnævnte rute udskiftes næste uge med forbindelse til Kaunas. Hertil har Ryanair rute fra Dublin til København. I alt har selskabet bebudet samlet 12 ruter fra/til Københavns Lufthavn, hvilket årligt skulle give 2,5 mio. passagerer.

I Ryanairs pressemeddelelse i går hed det, at man glæder sig til at mødes med Serviceforbundet og at Ryanair ønsker at fastholde sine “højtlønnede” danske piloter og kabineansatte i København. Frem for at de skal eksporteres til Kaunas som følge af den truende konflikt i Københavns Lufthavn.

Michael O’Leary siger i pressemeddelelsen, at Ryanair vil skabe flere arbejdspladser i København, “ikke mindst i en tid, hvor andre flyselskaber fyrer ansatte, nedskærer lønninger og pensioner – senest har Norwegian meddelt, at man fra oktober skal af med 35 piloter.”

”Jeg kan simpelthen ikke tro, at danske fagforeninger vil sende danske pilot- og kabinejobs ud af landet, når de på Ryanairs base i København kan have højtlønnede jobs, som de betaler skat af i Danmark,” siger Michael O’Leary.