EuroBonus er SAS største kundegruppe

Lars Sandahl Sørensen, foto for SAS: Thilde Dehlsen.

Lars Sandahl Sørensen, foto for SAS: Thilde Dehlsen.

DET LILLE INTERVIEW: SAS bonusprogram overhaler den svenske stat som selskabets største kundegruppe. SAS næste langrute åbner snart – selskabet er tilfreds med den nyeste langrute fra København til Boston.

Af Henrik Baumgarten

SAS præsenterede i går seneste kvartalsregnskab – for maj, juni og juli. Omsætningen blev 11,1 milliarder svenske kr. og overskuddet 805 mio. kr. efter skat.

I forbindelse med kvartalsregnskabet talte standby.dk med SAS koncerndirektør for driften, Lars Sandahl Sørensen, der bl.a. fremhævede, at SAS snart begynder at modtage sine 30 nye A320neo (New Engine Option).

SAS har tidligere til standby.dk oplyst, at jeres tre største kundegrupper er den svenske stat, norske Statoil og EuroBonus-medlemmerne. Holder den rækkefølge?

”Nej, i dag er EuroBonus største kundegruppe i SAS. Vi fik i seneste SAS-kvartal 120.000 nye medlemmer i og uden for Skandinavien og har nu 4,8 mio. medlemmer. Omkring halvdelen af SAS indtægter kommer i  dag fra EuroBonus, men vi har selvfølgelig også rigtig store aftaler med de skandinaviske stater og mange store skandinaviske virksomheder.”

SAS har i år ca. en mio. flere rejsende end jeres hovedkonkurrent, Norwegian, der jo også flyver ud af bl.a. England og Spanien. Bliver Norwegian inden længe større end SAS?

”Det er meget muligt, men det er ikke noget, vi måler vores forretning på – det er som at sammenligne æbler og pærer. Norwegian flyver, som du siger, jo også ud af andre europæiske lande. Vi har stor konkurrence, men SAS er fortsat den primære operatør til og fra vores hjemmemarked, Skandinavien.”

Flere store flyselskaber, her under SAS, har kritiseret pladsforholdene i Københavns Lufthavn. Er lufthavnen for overfyldt?

”Det er et emne, vi har rejst adskillige gange over for Københavns Lufthavn. Her er enorm stor trængsel og kapacitetsproblemer – også operationelt. København er en meget vanskelig og dyr lufthavn, hvor mange kunder ofte må vente i lange køer, der er bagageproblemer osv.

Men det er ikke kun SAS, der siger dette. Der skal gøres noget ved problemerne, det kræver store investeringer. Københavns Lufthavn skal ikke kun fokusere på at få nye butikker i transithallen. Københavns Lufthavn er klart den dyreste af vores tre skandinaviske hovedlufthavne. Det er en rar lufthavn, hvis der ikke var så megen ventetid.”

Næste måned åbner SAS’ nyeste langrute – dagligt fra hhv. Oslo og København til Miami. Hvad bliver næste langrute?

”Det har vi ikke noget konkret om. Men vi kan konstatere, at SAS i år har 25 pct. mere trafik på langruterne – med flere sæder og nye destinationer.”

SAS seneste langrute fra København åbnede i år til Boston – fløjet af schweiziske PrivatAir med en Boeing 737-700 med plads til 20 på Business og 66 på economy. Når kontrakten med PrivatAir udløber, hvad er så planen for Boston?

”Boston-ruten har udviklet sig positivt, og vi kigger på dens fremtid. Skal vi indsætte et af vores rigtige langrutefly, vil det betyde 70 pct. flere sæder. Ruten til Boston er SAS 9. rute fra Skandinavien til USA – med den runder vi 6.800 årlige flyvninger og 1,6 mio. flysæder mellem Skandinavien og USA.”

Vi er tæt på SAS’ 70 års jubilæum – hvordan kommer de rejsende til at mærke det?

”Vi vil sørge for en masse features og en masse ekstremt attraktive tilbud. SAS tilbyder hver dag vores kunder adgang til verden. Nu kommer Airbus-neo-flyene, ligesom vi investerer en halv milliard kr. på Wi-Fi i vores egne fly inden for Europa.”