EU vil bekæmpe unfair konkurrence

8

????????????????????????????????????

LUFTFART: Europas etablerede flyselskaber får øget pres fra bl.a. selskaberne i Gulf-regionen, men også fra europæiske selskaber, der regel-shopper. Nu er EU klar med nye forholdsregler.

EU Kommissionen præsenterede i går nye tiltag, der skal imødegå hvad EU ser som unfair konkurrence fra flyselskaber uden for Europa, mod de etablerede europæiske flyselskaber.

Den nye luftfartspakke fra EU skal begrænse unfair konkurrence og gøre europæisk luftrum mere konkurrencedygtigt.

EU ønsker opbakning fra sine 28 medlemslande til, at Kommissionen kan indlede drøftelser om nye luftfartsaftaler med bl.a. De arabiske Emirater, Kina, Tyrkiet og Qatar.

Når det gælder Gulf-selskaberne, navnlig Emirates, Etihad og Qatar Airways, forventes øgede krav om begrænsninger for deres flyvninger til Europa fra gamle europæiske selskaber som Air France og Lufthansa. De har længe hævdet, at Gulf-selskaberne får statsstøtte for at kunne konkurrere i bl.a. Europa.

Ifølge EU omsætter den europæiske luftfartsindustri årligt for ca. 110 milliarder euro. Og den er hårdt ramt af konkurrencen fra Gulf-selskaberne og lavomkostnings- selskaber som Ryanair og Easyjet.

EU vil også komme med strammere regler for, hvor meget udenlandske flyselskaber må eje af europæiske flyselskaber – grænsen er i dag 49 pct. F.eks. har Etihad fra Abu Dhabi 29 pct. af Air Berlin og 49 pct. af Alitalia.

Samtidig vil EU kigge på visse lavprisselskabers såkaldte regelshopping og sætte begrænsninger for disse. Det vil bl.a. ramme Europas tredjestørste lavprisselskab, Norwegian, der omgår norsk lovgivning ved at basere fly og ansatte i fx Spanien og Thailand, mens også Ryanair benytter piloter ansat i rekrutteringsfirmaer, frem for direkte hos selve flyselskabet, skriver Reuters.

8 KOMMENTARER

  1. OG Finnair og British Airways etc, som benytter akkurat samme praksis som Norwegian med noen få ansatte i f.eks Spania!

  2. Hvorfor har cirkus EU ikke gjort dette her for 10 år siden, hvad er der nyt i dette? Fordi lobbyismen fra discount selskaberne i EU er enorm, og det er totalt smagløst som de har været i stand til at sætte dagsordenen, med hensyn til de horrible arbejdstider man har i de fleste flyselskaber, samt shopping efter personale og andre skatte tekniske fiduser.

    Det er så meget på tiden at EU begynder at træde i karakter, og stoppe den flugt mod bunden. Det gælder især discount selskaber som Norwegian, Ryanair, Wizz Easyjet, samt alle de sandkasse selskaber der flyver ind og ud af Europa – med enorme statstilskud.

    KOM SÅ EU – vis nu noget seriøst og begynd at stil krav til flybranchen, til gavn for de få selskaber der prøver at behandle deres personale pænt – og som kan klare sig selv.

    MVH Jens Vornøe

  3. Hej Jan fra NAS, så skulle du lige komme med et surt opstød… Du forstår bare ikke at de selskaber du omtaler her udelukkende benytter denne model fordi det gør Norwegian…

    • Ta deg sammen SAS-Ole. Finnair masseansetter besetning i Asia, det skal selvsagt nevnes i en slik sammenheng, hvor det gnåles mot Norwegian for sin Thai-base. Norwegian flyr til EN destinasjon i Asia, Finnair til en hel mengde. Fakta, er vel ikke “sure oppstøt”. Dessuten pussig å stadig observere SAS-ansattes besettelse av Norwegian, i alle medier.

      • Og sjovt at du er der som fluen på en l… hver gang der er nogle der nævner Norwegian.
        Du ser SAS ansatte alle vegne, søg noget professionelt hjælp Gunnar.

  4. Tja….

    Det værste ved alt det her sløseri fra EU er vel at begærlige firmaer med tvivlsomme forretningsmodeller får lov til at vokse sig store og mægtige – mens politikerne i EU ser måbende på.

    Hvorfor gør de ikke mere for at stoppe det ræs mod bunden.

    Udviklingen går mod arbejdsforhold i de værste firmaer som minder om slaveri og daglejer forhold som man havde for 100 år siden.

    Så længe politikerne ikke gør noget og så længe der er lønmodtagere som er sultne……så bliver det ikke bedre – desværre.

  5. Sandkasseselskaberne mv udnytter vel blot den returkommission der naturligt må falde af fadet når man shopper fly i EU for astronomiske beløb. #quidproquo

  6. Sandkasseselskaberne mv udnytter vel blot den returkommision der naturligt må falde af fadet når man shopper fly i EU for astronomiske beløb. #quidproquo

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn