EU til kamp mod social dumping i luftfart

8

RyanairLUFTFART: EU-Parlamentets Beskæftigelsesudvalg med dansk formand vil presse EU-Kommissionen og medlemslandene til at stoppe unfair konkurrence i luftfart. Der peges bl.a. på Norwegian og Ryanair.

Beskæftigelsesudvalgets udtalelse er signal til flyselskaber, der ikke opfører sig ordentligt, som Norwegian og Ryanair samt, uden for EU, f.eks. Emirates og Qatar Airways.

”Enten ændrer I jeres praksis, eller også flyver I ikke længere i europæisk luftrum,” lyder det optimistiske budskab i en pressemeddelelse.

Antallet af flypassagerer i EU er stigende – i 2015 rejste over 900 mio. med fly i Europa, en stigning på 4,7 pct. siden sidste år, viser de nyeste tal fra Eurostat, men på trods af at markedet boomer, skabes angiveligt ikke flere jobs i europæisk luftfart.

”Det sker når man fuldstændigt liberaliserer et område uden at tænke på de sociale forhold. Så kommer social dumping, regelshopping og ”falske selvstændige”. Det presser de ansatte og flyselskaber som overholder reglerne og gerne vil have ordentlige forhold for deres medarbejdere,” siger et af de danske medlemmer af Europaparlamentet, socialdemokraten Ole Christensen.

Han er Europaparlamentets ordfører for sociale forhold i luftfarten og har stået i spidsen for den udtalelse, et flertal i Beskæftigelsesudvalget netop har vedtaget.

Udvalget opfordrer Kommissionen og EUs medlemslande til at indføre lovgivning, der forhindrer regelshopping, bekvemmelighedsflag og nul-timekontrakter.

Når der indgås aftaler med tredjelande, som f.eks. Gulf-staterne, skal det være en forudsætning for at måtte flyve i Europa, at man overholder menneskerettigheder og fundamentale arbejdstagerrettigheder, lyder det optimistisk fra Ole Christensen & co.

”Det handler om de ansattes rettigheder og om at forbedre konkurrencesituationen for de europæiske flyselskaber, der overholder reglerne. Men det handler også om sikkerhed for flypassager. Hvis piloten ikke har ret til løn under sygdom, kan man blive presset til at tage på arbejde, selv om man er syg. Der er heldigvis ingen konkrete beviser for, at dårlige arbejdsvilkår betyder dårligere sikkerhed. Et bevis i denne sammenhæng betyder et nedstyrtet fly,” siger Ole Christensen.

Udtalelsen kommer til afstemning i EU-parlamentet i december.

Ole Christensens politiske konsulent, Mette Marie Hansen, siger til standby.dk, at udtalelsen fra beskæftigelsesudvalget ikke nævner flyselskaber, men at det indenfor EU bl.a. drejer sig om Norwegian og Ryanair samt uden for Europa bl.a. Emirates og Qatar Airways.

8 KOMMENTARER

  1. På tide at dette problem bliver taget op, ikke kun for de ansattes skyld, men også for sikkerhedens skyld… Godt gået Ole Christiansen 👍🏼 Du får min stemme igen…

  2. Håber blot man har mere held på dette område.
    I lastbilen branchen havde man ikke det store held, så der kører ikke mange lastbiler mere med danske nummerplader og danske chauffører rundt i Europa.
    Og det samme er langsomt ved at ske inden for busbranchen, desværre.

    Godt man tager emnet op, men der skal handling til

  3. men pudsigt og beklageligt når danskere, som selv ønsker en god løn og ordentlige forhold i deres egen ansættelse, alligevel køber hos flyselskaber son Ryanair, Norwegian og Emirates, hvor eneste fokus er dårlige ansættelsesforhold og smarte kontraktmodeller for deres ansatte.

    • Emirates prøver ikke at oprette en base i EU… og deres ansættelsesforhold er vist ikke så dårlige, mener også det er faste ansættelser med rimelige vilkår, men måske er der nogen i branchen som ved mere? De kan ihvertfald ikke sammenlignes direkte med Ryanair og Norwegian.

  4. En efter sigende velordnet firma som airgreenland, med base i dk, betaler deres medarbejde baseret i dk, bor og lever i dk, checker ind og ud i København, ikke en krone i skat i dk. Men til den grønlandske stat. Da de ‘teknisk set’ arbejder i Grønland, da det er et Grønlands firma.

    Nøjagtig som Ryan air gjorde på deres Billund base, da de ‘ tekninsk set’ arbejdede i Irland.

    Ryan air ansætte i Billund kom til at betale dansk skat da en gammel aftale/regl blev ændret til nutiden, nu må det være airgreenlands tur, så medarbejderne samtidig kan få pension som de heller ikke får grundet Grønlandsk tåbelige regler.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn