Erhvervsbureau glad for ekstra fly til New York

1
Torben Rodenberg.
Torben Rodenberg.

FLYSELSKABER: SAS lukker ruten mellem Stavanger og Houston – Boeing B737-flyet skal i stedet fra oktober flyve en ekstra afgang fra København til New York. Direktøren for Danmarks største erhvervsrejsebureau er godt tilfreds med den forøgede forbindelse til New York.

Nedgang i olieindustrien har givet SAS ”markant nedgang” i efterspørgsel mellem oliebyerne Stavanger og Houston. Der er ikke længere tilstrækkeligt fundament til at opretholde nicheruten, meddelte SAS i går.

Til gengæld er markedssituationen bedre i København, hvorfor SAS fra sidst i oktober indsætter flyet fra Houston-ruten som en ekstra daglig – undtagen tirsdag – afgang til New York.

Stavanger-Houston-ruten åbnede sidste år og flyves for SAS af schweiziske PrivatAir med en specialbygget Boeing 737 med udelukkende business class-sæder, i alt 44. Efter årsskiftet modificeres kabinen til 20 Business-sæder og 66 economy-sæder, Go.

SAS har i forvejen daglig afgang til New York og har meddelt at man næste år går op til to fra København til New York. Dermed udbydes 60.000 flere årlige sæder på ruten.

Nyheden om den ekstra daglige afgang fra København til New York modtages med glæde af Torben Rodenberg, direktør for Danmarks største erhvervsrejsebureau, CWT.

”Stavanger-Houston ruten er jo mest for norske oliefolk, danskerne flyver ikke den vej, men flyver f.eks. til New York, hvor de så skifter fly til Houston. Samtidig er en Boeing B737 en meget lille flyver at krydse Atlanten i, det gider passagererne ikke, de vil have et ordentligt fly til langruterne,” siger Torben Rodenberg til standby.dk.

”Og det er kun godt hver gang SAS, vores nationale flyselskab, åbner direkte nye ruter. Vi har med glæde konstateret at SAS er begyndt at åbne flere langruter. De er netop startet fra Stockholm til Hong Kong og næste år kommer ny rute fra Stockholm til Los Angeles samt fra København/Oslo til Miami. Det er bedre at se SAS i offensiven end defensiven.”

”Den anden frekvens fra København til New York er også godt, fordi det gør, at forretningsrejsende i princippet kan komme hurtigere hjem. Der er klar tendens til, at forretningsrejser bliver stadig kortere, dermed kan der spares f.eks. hotelovernatninger. Og penge sparet, er jo penge i banken.”

Torben Rodenberg tilføjer, at erhvervslivet ikke bruger Norwegians langruter særlig meget: ”Norwegian er jo baseret på ferierejsende, de flyver kun ganske få afgange om ugen på langruterne og man sidder dæleme tæt på deres langrutefly. Samtidig har Norwegian ingen interline-aftaler med andre flyselskaber, så det vil være dyrt at bruge dem på f.eks. udturen og så flyve hjem med et andet selskab. Samtidig ombooker Norwegian jo ikke til andre selskaber, hvis f.eks. deres langrutefly får teknik,” siger CWT-direktøren.

1 KOMMENTAR

  1. Det bliver interessant at se, om kunderne bliver lige så begejstrede for det 80’er agtige produkt, som Torben Rodenberg, men det afhænger nok af prisen. Man skal i hvert fald ikke sætte næsen op efter en god nattesøvn i de gammeldags sæder.

    Timingen er også meget uhensigtsmæssig: Man ankommer meget sent og den første “dag” er derfor bare en spildt (dyr) overnatning. På hjemturen tænker nogen måske, at det er smart med en fuld arbejdsdag og mulighed for middag, men hvor er baggage fra man tjekker ud fra hotellet indtil man skal flyve sent om aftenen? Yes, den ruller man selv rundt med eller betaler hotellet for at have stående. Bøvl og ekstra omkostninger igen.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn