Endnu en hård avis-leder mod fagbevægelsen

15

 

Røde faner foran Royal Hotel i København inden Ryanair pressemøde, arkivfoto: Preben Pathuel.

AFBLÆST KONFLIKT: ”En sejr der gør os fattigere,” skriver Børsen, mens LO’s næstformand er stolt over resultatet.

Nu hvor Ryanair ikke længere har besætningsmedlemmer i Danmark afblæses konflikten.” Jeg er stolt over vore medlemmers opbakning,” fastslog næstformand i LO, Lizette Risgaard allerede søndag.

At konflikten afblæses var en simpel nødvendighed, efter at fagbevægelsen ikke længere havde noget lovgrundlag for at konflikte.

Det er muligt at fagforeningerne er stolte, men der er andre, som ikke er det.

Forleden var det Jyllands-Posten som lagde ud med en hård leder, og den blev i dagbladet Børsen fulgt op i weekendudgaven, hvor der heller ikke var nogen tvivl om, hvad man mente om resultatet.

Under overskriften: ”En sejr der gør os fattigere,” skriver avisen blandt andet:

Fagbevægelsen har vundet en forhåbentlig midlertidig sejr. Over arbejdstagere, erhvervsdrivende og forbrugere. Over selvforsørgelse, markedsøkonomi og velstand. Men man må ikke tro, at der er vundet en sejr over Ryanair. Her skal man nok klare sig.

Det er en sejr, der gør Danmark fattigere. Men den udstiller også et grundlæggende problem: Regningen for fagbevægelsens kamp lander hos helt almindelige mennesker. Det står nu knivskarpt efter denne sag.

Dæmrer det også snart for fagbevægelsen?”

15 KOMMENTARER

  1. Der er vel ikke mange i dag, som taler imod fri konkurrence. Børsen er undtagelsen.

    Ryanair får rabatter alle steder, de opererer. Ikke 5%, men nærmere 80% rabatter på handling og landingsafgifter. Hvordan kan det lade sig gøre? Det kan lade sig gøre ved, at de andre flyselskaber betaler gildet. Ryanair er en igle, der suger blod fra de andre selskaber. Problemet er nu, at iglen er blevet større end værterne. På sigt vil de andre selskaber dø, og dermed vil der ikke være nogen til at betale omkostningerne for lufthavnene. I bedste kapitalfondstil vil Ryanair ikke betale en dadel, og dermed ender regningen hos skatteyderne. Hurra for den unfair konkurrence.

  2. SE190, tror du selv på det sludder du frmkommer med? Tror du virkelig at Ryanair får op til 80 % i rabatter i CPH, Stanstead, Berlin etc.????

  3. SE210,
    Ryanair får 80% rabat på handling og landingsafgifter … hvorfor får andre ikke det???
    Er de for dumme eller for dårlige?
    Eller synes de bare det er sjovt at betale?
    Vi du uddybe hvordan regningen ender hos skatteyderne?

    • Kære børn

      “Selskabet Københavns Lufthavne A/S oplyser, at man har rabatordningen for at få nye flyruter fra lufthavnen, og at ordningen er nødvendig for at kunne stå sig i konkurrencen med andre lufthavne.

      Ifølge internationale regler må Københavns Lufthavne A/S ikke gøre forskel på flyselskaberne uanset deres omdømme.

      – Københavns Lufthavnes opstartsrabatter er fuldkommen fair og ens for alle, og vi hverken kan, må eller vil forskelsbehandle vores flyselskabskunder”

      – forsat god “skole”sommerferie.

      • Hej Ib,
        rigtigt, rabatten gælder et år. Ikke kun for RYA, men for alle andre der starter. Der er ingen konkurrence forvridning.

  4. CPH – ja det gør jeg.

    Jan – ja hvorfor gør de ikke det. Hvis alle fik rabatten, ville tingene ikke kunne lade sig gøre.

    Esbjerg Lufthavns underskud blev fordoblet under Ryanair. Hvem skal betale det? – skatteyderne.

    Århus Lufthavn kører af helvede til. Da Turkish ønskede samme betingelser som Ryanair, kunne lufthavnen ikke honorere det – for hvem skulle betale regningen, nu da SAS havde valgt at skære ned.

    Hahn Lufthavn kører på kanten af konkurs, Lubeck Lufthavn gik konkurs i 2014. Vesterås Lufthavn gik konkurs for 10 år siden. Ryanair betaler ikke kostprisen, og så må skatteyderne betale for, at de kommunale lufthavne skal overleve.

    Den vækst som Ryanair afstedkommer er ikke bæredygtig. I det øjeblik, Ryanair forlader en lufthavn, forsvinder den opnåede vækst plus mere til på et øjeblik.

    • SE210,
      så er det jo den enkelte lufthavn der er for dum. Eller for grådig. Eller for naiv.
      Sælger man et produkt under kostpris så bør man ha en snak med ledelsen, som f.eks. i AAR.
      Det er ikke RYA der tvinger lufthavnen til at gi den rabat. Det er den der har grisen der bestemmer prisen.
      AAL har gratis parkering og ingen RYA og kører godt … AAR har betalingsparkering og RYA og kører ad H til.
      Der er forskel på ledelse i de to lufthavne.

  5. Ryanair gør alt de kan for at undgå konkurrence på lige vilkår. De fleste af deres destinationer er til små sekundære lufthavne, f.eks “Stockholm Skavsta” og Milano Bergamo , Aarhus Tirstrup og mange mange flere. Her har Ryanair lykkedes med at presse sig til store rabatter . Derudover sparer demasser ved at en stor del af kabine personalet er ansat på elendige kontrakter af Crew Link m.fl.
    Derudover slipper de for store udgifter ved at en stor del af piloterne arbejder på konsulent basis ved at være tvunget til at være enmandsselskaber. Alt det her mener tabloid avisen Børsen at man skal fremme, vor Herre bevares siger jeg bare.

    • Det er da smart.
      Det er taberne der råber om lige vilkår.
      Taberne kan da bare flyve til sekundære lufthavne, hvis det er det de vil.
      Rabatterne kan alle vel forhandle sig til. Hvis de er så dygtige som RYA.
      Da du ikke kender kontrakterne kan du ikke udtale dig om dem. Men da folk har signed dem må de vel være OK. Det er et frit Europa vi lever i.
      For år tilbage arbejdede jeg som et firma. Virkede fint. Det opfylder EU’s ide om arbejdskraftens frie bevægelse.
      Men du mener vel at Danmark skal ud af EU. Det er der skoen trykker.
      Så længe vi er der må vi overholde de regler der gælder.
      Det gælder også fagforeningerne.

  6. Ib – Der er masser af muligheder for at favorisere Ryanair.

    I Sverige giver Swedavia volumerabat til alle firmaer, som skaber vækst med mere end 5% om året.

    De store etablerede selskaber har svært ved at vækste med 5%, hvorimod Ryanair og andre bare skal gå fra 10 afgange om ugen til 11 afgange.

    Og Jan, problemet er, når lufthavne er vækstfokuserede i stedet for indtjeningsfokuserede.

  7. Det er utroligt hvor godt I alle kender vores kontrakter og arbejdsforhold, hold jer nu til fakta I kender i stedet for at gætte.
    Jeg er pilot hos Ryanair og tjener ligeså meget som en SAS kaptajn på højeste løntrin. Dog arbejder jeg en del mere, men ikke en dag over de tilladte 900 timer om året.
    Vi har en af verdens nyeste flyflåder og en sikkerheds statik som er blandt de højeste i verden, de forhenværende Ryanair piloter som udtaler sig i medierne et for det første blevet tilbudt et job på vores Boeing 738-800 fly med meget få flyvetimer, dernæst har de kunne fratrække deres udgifter til omskoling i skat, havde de ikke haft muligheden for at arbejde for Ryanair, så havde de nok stadig fejet hangar.
    At påstå at Ryanair bruger “management by fear” betyder kun at de er nogle pive skidder og ikke bør være et sted hvor rigtige piloter arbejder, sådan er den irske chargon og det kan man jo pive over eller lade være.
    Den kære Hr. Morten Windeløv som har været i retten mod Ryanair og er bestyrelses medlem i FPU arbejder selv i et dansk selskab stationeret i Køln Tyskland med DANSK overenskomst, han burde jo have en tysk overenskomst istedet ligesom han synes Ryanair skal have en dansk !
    Dobbelt moral af værste klasse, og sikke en svag personlighed efter at have fået mulighed for at komme videre i en MEGET ung alder via Ryanair, tak for kaffe siger jeg bare.
    Jeg var ansat i Maersk air indtil de gik konkurs, min eneste mulighed var Ryanair på dette tidspunkt, jeg var positivt overrasket og synes standarden på sikkerhed var en klasse bedre.
    Jeg bor ikke i dk, men havde planer om at vende hjem til en af de danske baser, hvis jeg gjorde det ville jeg pr. 2015 være blevet skattepligtige i dk, helt fair, men da jeg jo ikke længere har mulighed for at komme hjem til dk og få base, så har jeg valgt at blive i udlandet, hvorfor skulle jeg betale dansk skat uden mulighed for at arbejde i Danmark ?
    Personligt kender jeg ingen Cabin Crew med en så lav indkomst som medierne nævner, undtagen vores juniors som svarer til de danske sommerfugle/airguider som så vidt jeg ved heller ikke får samme løn som fastansatte, vores juniors får mulighed for fastansættelser efter 1 år, i mine øjne er danske sommerfugle/airguider også b-hold.
    De næste par år vil klart bevise hvem der overlever denne kamp og tro mig, det bliver ikke SAS som betaler gladeligt 2 års løn for at ældre piloter og kabine ansatte smutter før tid, prøv lige at checke hvor mange penge det er og at det er et delvist stats selskab !! Det kan godt være at Ryanair trækker niveauet ned, men sas trækker godt nok også den anden vej, en kabin Crew løn på 45.000 kr om måneden inkl. tillæg og dieter samt frirejser til hele familien osv. Tænk på at de er ufaglærte med 5 ugers træning og serverer kaffe til den løn !!
    Mvh Ryanair pilot

    • Hej FR7190,
      Du lyder sgu ikke som en ægte FR pilot, mere en løgn for at komme af med en misundelse overfor piloter og kabine besætninger i SAS.
      Jeg er stoppet i Ryanair fordi deres moral og syn på mennesker er for dårlig. Jeg ønsker ganske enkelt ikke at være ansat i et firma der behandler sine ansatte på den måde. Måske du har hørt om forholdene i Irland for kabine besætningerne, men den måde de behandler deres ansatte i Crewlink er helt forfærdeligt… Du ved enten intet om dette eller lukker øjnene for at kunne holde din enorme skattefri løn ud vel vidende at det er de selv samme mennesker der skal komme og hive din røv ud af dit sæde hvis uheldet er ude…

    • “Tænk på at de er ufaglærte med 5 ugers træning og serverer kaffe til den løn !!”

      Hvor er det dog en nedværdigende kommentar at komme med om dine “kolleger”.

      Du, af alle, burde vide at der ligger mere end kaffeservering bag – bevares, træningen bruges ekstremt sjældent i praksis, men den skal kunnes..!

      Du er vel heller ikke andet end en buschauffør til en ekstremt høj løn.. robotten kommer uden tvivl til at erstatte dig en dag.

      Med sådan en holdning til andre kolleger passer du nok rigtig fint ind i FR.

  8. Jeg har tidligere selv været co-pilot i Ryanair, baseret på Stansted 2008-2011. FR 7190 har ret i at lønnen i sig selv er ok , specielt hvis man kan undgå at betale skat af den. Det klarede jegved at være ansat af et selskab på guernsey, som jegsåvar ansat af og Ryanair betalte lønnen dertil.

    Sådan havde mange af mine kolleger indrettet sig dengang. Der er mange andre ting som ikke var okved at flyve for Ryanair, bl.a. ingen løn under sygdom, i ferier og ingen Loss of Licence ordning
    ingen pensionsordning.
    Selvom FR 7190 tjener godt tror jeg, at når alt kommer til alt at det betaler sig bedre at arbejde for
    et selskab som har mere “ordnede” forhold.
    I dag er jeg FP i SAS på A 330/340 det trives jeg ualmindeligt godt med, selvom jeg har været nødt til sluge en lønnedgang.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn