En pilot bør være gift

4

piloter-cockpit-800x540TORSDAGSKLUMME: Den tragiske begivenhed med Germanwings og 150 omkomne ved flystyrt, som angiveligt skyldtes menneskelig påvirkning, har fået mange udløbere. Nu vil chefen for at af de store og anerkendte ruteselskaber slå et slag for gifte piloter og flere kvinder i cockpittet.

Af Ejvind Olesen

Gift jer kære piloter og undgå kærestesorger. Sådan omtrent lyder opfordringen fra adm. direktør Temei Kotil, Turkish Airlines. Han mener, at den alvorlige ulykke med Germanwings må få flyselskaberne til at overveje, hvordan de sammensætter deres personale.

”Piloternes livsstil med disciplin og i psykisk balance er fremtiden”. Han opfordrer sine piloter til at blive gift, så de ikke udsætter sig for kærestesorg, som piloten hos Germanwings åbenbart led af.

Hvis det ikke var på så dybt alvorlig en baggrund, er det næsten morsomt, set i dansk perspektiv. At tro, at ugifte piloter skulle være mere i harmoni med sig selv, end et knirkende ægteskab, er vel i sig selv tvivlsomt.

Formentlig er skilsmisseprocenten i Tyrkiet ikke tilnærmelsesvis så høj som i Danmark, og det kan have spillet ind for topchefens udtalelse. Der er tale om to forskellige kulturer.

Han mener også, at der vil blive mere fred i et cockpit, hvis der var flere kvindelige piloter. Og det har han formentligt ret i. En arbejdsplads med begge køn er at foretrække.

Turkish Airlines erkender selv manglen. Af 86 nyansatte piloter i selskabet var kun tre kvinder. Af selskabets i alt 4.000 piloter er kun 40 kvinder.

Her er da plads til forbedring. Om de så skal være gift, eventuelt med en kollega, melder historien ikke noget om.

Måske Turkish Airlines, som er et dybt respektabet selskab, i fremtiden kræver både pilotcertifikat og vielsesattest for ansættelse som pilot!

4 KOMMENTARER

  1. Man bør ligefrem kræve at der etableres “forhold” mellem de besætningsmedlemmer som er ombord. Nu bliver hvile da endnu mere vigtig for besætningerne…

  2. Allerede når man ser overskriften, ved man, hvilken retning forslaget kommer fra. Hvad hvis pilotens ægtefælle dør, at de bliver skilt eller pågældende er homoseksuel og ikke kan blive viet til sin partner?

  3. Med de forhold, der tilbydes i luftfart i dag. Specielt i Low Cost, skal der en særlig kvinde eller mand til, hvis et ægteskab skal holde på lang sigt.

  4. og mon det ikke bliver mere frustrerende for den unge gifte pilot når han/hun som kontraktansat skal skifte arbejdssted fra land til land med kort eller intet varsel.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn