En minister behøver ikke at jagte alt

5

ryanairTIRSDAGSKLUMME: Gæt bare tre gange på, hvad Trafikstyrelsen vil svare sin minister om Ryanair efter en forespørgsel hos kollegerne i Irland.- Ellers kan han læse svaret her.

Af Ejvind Olesen

Transportminister Magnus Heunicke (S) er nu blevet så bekymret efter at have læst om Ryanairs brændstofpolitik, at han har rettet henvendelse til Trafikstyrelsen. Kan det virkelig være rigtigt, at piloterne udsætter både deres eget og andres liv på at spare kerosin efter ordre fra Ryanairs ledelse? Kan det være rigtigt, at piloternes høster anerkendelse og opgradering, hvis de sparer på brændstof?

Det første er vi nogen, der ikke et øjeblik tror på. Det andet kan sagtens være rigtigt. Spørg bare om, hvordan der spares brændstof via dygtige piloter i Lufthansa, SAS, Air France, KLM osv. Men naturligvis uden et sekund at udfordre sikkerheden.

Påstande fra andre piloter, nogle forhenværende i Ryanair, andre fra europæiske pilotforeninger, har i øvrigt kørt i årevis. Nu er de bare igen kommet til Danmark. Fordi Ryanair er nået fra Esbjerg, Billund og Aarhus til København. Så er det ligesom om kritikken får lidt mere vægt. Hvorfor egentligt?

Magnus Heunicke vil bede sin Trafikstyrelse om at spørge kollegerne i Dublin, om det han hører, kan have sin rigtighed. Og hvad tror man så irerne svarer? Det er jo den irske Luftfartsstyrelse, som er ansvarlig for sikkerhedenog de tilladelser, der gives. Og derfra har man gennem årene givet Ryanair alt det grønne lys selskabet behøver.

Om ikke mange dage kommer svaret: ”Dear Mr. Carsten Falk Hansen. Our best Regards to your Minister. But we don’t see any Problems. Don’t worry, be happy. We are Irish”

Den danske trafikstyrelse kan herefter ånde lettet op. Hvis der havde været et problem med Ryanairs sikkerhed, var det faldet tilbage på dem selv. Styrelsen er nemlig ansvarlig for, at kun flyselskaber, hvis materiel og sikkerhed er i orden, får lov til at lande i danske lufthavne.

Derfor kan Mogens Heunicke vist godt køre ud i ministerbilen med fyldt tank og koncentrere sig om valgkampen. Det kan blive svært nok!

5 KOMMENTARER

  1. Eivind Olesen. Hvad er det du ønsker at sige med din artikel? At den irske luftfartsstyrelse er i lommen på Ryanair??? Ja det er nok ikke helt usandsynligt.

  2. Til din oplysning har de danske luftfartsmyndigheder overhovedet ikke mulighed for at checke udenlanddke luftfartsselskaber, med undtagelse af et let ydre check af flyet og om piloterne og flyet er certificeret. Alstå kun et overfladisk check

  3. De tilfælde med lavt brændstof var i forbindelse med lukningen af Spanske lufthavne, bare en af de mange vandrehistorier om Ryanair og deres “forfærdelige” forhold, på trods af at både kunder og personale står i kø for at være med dem!!!

  4. Hvis man går ind på Ryanairs hjemmeside, så kan man faktisk allerede se det Irske Luftfartsvæsen svar på en artikel i Berlingske.

  5. Kære Ejvind Olesen,
    Tak for artiklen. Jeg ved rent faktisk ikke hvor mange anstregelser og hjerteblod du har lagt i at skrive de 24 linier eksl overskrifter, men umiddelbart virker din research hverken grundig eller dyb.

    Som regelmæssigt rejsende med fly, sætter jeg rent faktisk stor pris på at de selskaber jeg flyver med har gjort sig overvejelser om hvem de ansætter og hvordan de ansættes, Både jeg og min familie har rigtigt meget lyst til at vi ses igen til aftensmaden.
    Så din arrogante måde at tilsidesætte ethvert spørgsmål om flysikkerhed er – ja hvad skal jeg sige – “So last year…”!
    Når – ikke hvis – men når piloter “ansættes” efter pay-to-fly modeller er der noget grundlæggende galt og jeg ved godt fra egen erfaring hvad der kan drive relativt unge OG uerfarne piloter til at opnå timer…….en indtjeningsfokuseret arbejdsgiver!!
    Hvornår har du sidst siddet i et cockpit i tungt vejr, med 50 meters sigtbarhed og hylende sidevind – med minimum benzin????
    Du skal udtale dig om det du har forstand på og gerne uddybe dine påstande med fakta. Tak.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn