Emirates overvejer to daglige fly til København

9
Troels Lund Poulsen.
Troels Lund Poulsen.

LUFTFART: Udvikler den daglige rute med verdens største passagerfly fra Dubai til København sig fortsat positivt, er der potentiale til to daglige fly. Den melding har den danske erhvervsminister netop fået i Dubai hos Emirates.

”Emirates ser et potentiale for to daglige afgange mellem Dubai og København. Det kan være om et eller to år – der var ikke noget konkret. Emirates vil gerne lave aftale med Danmark om bl.a. at markedsføre rejser til Danmark mere. Det vil blive et kæmpe boost for dansk turisme.”

Det sagde erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen i går på telefonen fra Dubai til standby.dk

Her har han siden i lørdags stået i spidsen for en dansk erhvervsdelegation med 20 virksomheder, der i dag vender hjem.

Ministeren og den danske erhvervsdelegation havde i søndags møde med to af Emirates vicepræsidenter (Adel Al Rehda, koncerndirektør for drift, og Thierry Antinori, koncerndirektør for det kommercielle, herunder salg).

Emirates åbnede i august 2011 daglig rute til København – dengang med en Airbus A330-200 med 236 passagersæder. Siden kom der stadig større fly. Da selskabet 1. december sidste år indsatte dobbeltdækkeren A380 på København betød det 40 pct. flere sæder i forhold til den Boeing B777-300, der indtil da betjente ruten. A380-versionen, Emirates bruger på København, har plads til 615 passagerer. Det er dermed verdens største passagerfly.

”Vores besøg i Dubai har bekræftet os i, at der her er kæmpe potentiale for dele af dansk industri, herunder aviation,” siger ministeren og fortsætter: Emirates vil gerne bruge flere markedsføringskræfter på at promovere Danmark. Når jeg kommer hjem, vil jeg mødes med Allan Agerholm (bestyrelsesformand i VisitDenmark, red) og Wonderful Copenhagen for at drøfte denne mulighed for at styrke samarbejdet med Emirates til gavn for bl.a. dansk turisme.”

Spurgte ikke til statsstøtte

Standby.dk spurgte også Troels Lund Poulsen, om han ville prøve at tiltrække Etihad Airways fra Abu Dhabi, det eneste af de tre store MEB3-selskaber (Emirates, Etihad og Qatar Airways), der endnu ikke flyver på København – Etihad netop har dog netop åbnet ren fragtrute til København.

”Jeg tror ikke, at to flyselskaber fra De Forenede Arabiske Emirater (Emirates fra Dubai og Etihad fra Abu Dhabi, red) vil konkurrere med hinanden, bl.a. fordi Emirates allerede er stærk på København. Dubai bliver i fremtiden et endnu større luftfarts-knudepunkt. Generelt står Dubai foran enorm udvikling, også på aviation. Det skal dansk erhvervsliv nyde godt af og dette besøg har været med til at bane vejen – vi har 20 danske virksomheder med på dette besøg i Dubai, et nærmest historisk højt deltagerantal,” sagde Troels Lund Poulsen.

Hvad med kritikken fra bl.a. nogle europæiske flyselskaber om statsstøtte til Emirates og dermed unfair konkurrence?

”Jeg tog ikke spørgsmålet om statsstøtte op under mødet med Emirates. Det må man klare på andre områder ved f.eks. at tale med regeringen i De Forenede Arabiske Emirater. For hvad enten vi kan lide det eller ej, er Emirates kommet for at blive, og det er vigtigt at have en god dialog med Emirates,” sagde erhvervsministeren.

Kæmpe eksportpotentiale

I oplægget fra erhvervs- og vækstministeriet forud for eksportfremstødet i Dubai, hed det bl.a.: ”Dubai og resten af de Forenede Arabiske Emirater udgør et kæmpe eksportpotentiale for Danmark i forhold til luftfart.

Dubais lufthavn er verdens største målt på internationale passagerer, og Dubai er i gang med at bygge den endnu større Al Maktoum International Airport, der skal stå klar i 2025.

Også i andre dele af regionen, f.eks. Abu Dhabi, Saudi-Arabien, Iran og Oman, ekspanderes voldsomt med nye lufthavne mv. Luftfart er derfor et område med et kæmpestort potentiale for danske virksomheder.

Under besøget i Dubai, besøger ministeren derfor både Emirates Group og Dubai Airports med en delegation af danske aviation-virksomheder, som bl.a. tilbyder løsninger inden for ICT (information og kommunikations teknologi), ground handling, sikkerhed, byggeri og design.

Håbet er at åbne døre for mere dansk eksport inden for branchen,” skrev ministeriet.

Aviation-virksomheder i den danske delegation på turen til Dubai omfattede bl.a.: Københavns Lufthavn, BBHS, Exruptive, Egecarpets, Flatirons Solutions, Innovative, Olino, Vestergaard, PDC, Beumer Group, Brüel & Kjær, Loghi Group, Rambøll, Dynatest, Rockfon, Triagonal, Powerstow og AXA Power – ITW GSE.

Læs også interview med Troels Lund Poulsen om den nye turismestrategi i vores næste magasin der udkommer 15. november.

9 COMMENTS

  1. “Emirates er kommet for at blive” god dag mand økseskaft!!! Der findes ingen der som danske politikere, der forfordeler udenlandske firmaer. Ikke kun i luftfart. Grænseløs naivitet.
    Københavns lufthavn udbetaler hundrede af millioner kroner ud af landet til deres ejere, imens Helsinki, Stockholm, Oslo, Frankfurt, Amsterdam mf. understøtter deres lokale selskaber (og bedste kunder). Utroligt at politikere bare ser til. Det danske erhvervsliv lider under dette.

  2. God forståelse af ministeren for hvordan udenlandske fly selskaber ønsker at udvide og udvikle, -og somgivetvis vil være med til at skabe arbejds pladser i Danmark, omend i begrænset økonomisk omfang for dansk økonomi.
    Mens begejstringen for disse selskaber, som er temmeligt velhavende og hvis fremgang er skabt på ulige vilkår, nævner deres udgifter til lønninger som fritaget for skat (fordelen herved er indlysende) kæmper luftfarts industrien herhjemme det bedste de kan for at overleve.
    Vilkårene er uafklaret hvad angår personale og fair konkurrence, skatte byrderne og restriktionerne kan ikke sidestilles med vilkårene for de selskaber ministeren udviser stor begejstring og entusiasme.
    Vi har alle efterhånden opfattet at Dansk Luftfart ikke har den backup og goodwill den behøver for at kunne overleve på sigt her i DK.
    Personligt er jeg ansat i et udenlandsk luftfarts selskab, EasyJet hvor vi bliver behandlet anstændigt og arbejder så blodet sprøjter.
    Skattevæsenet har den opfattelse at til trods for at jeg betaler min skat i Italien hvor jeg har base og operer ud fra, skal betale skat til England da min direktør har sit sæde der. Da ledelsen siger at de har EU godkendelse for at jeg skal betale skat i Italien kan jeg ikke undgå dette trods alt rimelige faktum. Træk procenten er 46%. Skattevæsenet i DK tilsidesætte det faktum, trods bindende svar på baggrund af korrekte oplysninger om betaling af skat samt dokumentation for dette sammen med sociale udgivet osv.
    Dette har medført en dobbelt beskatning trods aftaler landende imellem for netop at undgå dette og således en effektiv træk % på henved 85! Resultatet af dette har været en kæmpe udskrivning, ca 2. Mill for mig og min familie til at betale skat forlods, udgifter til rådgivere osv. Dette resulteret i et uønsket udflyt til Sverige så vi kan overleve mens sagen afventer behandling i Land Skatteretten. Vi er ikke ene om dette problem, og staten mister dermed vor indtægt til forbrug osv. Alt andet lige en dårlig forretning. Flere kolleger går samme vej, andre lande. Min familie og jeg er videre og glade for beslutningen, trods det urimelige. Men det er dæleme svært at få øje på at regering og folketing ønsker noget godt for dansk luftfart. Dette samtidig med at vore ministre hylder de udenlandske selskaber og deres måde at drive luftfart på får det til at gøre decideret ondt. Jeg nævner at følgende selskaber er borte: Sterling Airways, Cimber, Mærsk Air, Muk Air mv. SAS og Jettime kæmper for overlevelse.
    Håber ministeren også nyder vejret i Dubai, det er også bedre.

  3. Anders Hansen:
    Emirates bliver vel ikke forfordelt. Som jeg forstår det, får de særlige fordele og bliver derved netop ikke forfordelt?

  4. Det morsomme i denne artikel er at ministeren tror på Emirates udlæg om at det vil gavne dansk turisme at de indsætter 2 daglige fly på København. Hvor mange potientielle turister findes der i Dubai?
    Emirates indsætter ikke en ekstra daglig afgang for at flere turister skal komme til dk, de i dsætger en ekstra afgang fordi det vil betyde at flere danskere vil flyve via Dubai og ud i verdenen. Så hvor i ligger det økonomiske aspekt for Danmark? At flere danskere vil vælge et statssstøttet udenlands flyselskab istedet for et selskab hvor de ansatte trods alt betaler skat i Europa.
    Naivitet på højeste plan…

  5. Michael Hansen: Det kommer da til at gælde begge veje. Dubai er et kæmpe-hub for Emirates, og der vil være danskere som rejser ud i verden via Dubai – og der vil være kunder fra hele verden som rejser via Dubai… hvoraf nogle vælger at rejse til Danmark. Sådan er det nu, og sådan vil det forblive at være.
    Og det med skatten er jo ikke flyselskabets problem, det er et nationalt anliggende. Men lur mig om ikke der er stor brugerbetaling på tingene i De Forenede Arabiske Emirater, som til dels bliver betalt af flyselskabet for de ansatte. For ellers ville de ikke kunne få den arbejdsarbejdskraft som er nødvendigt for dem.

    • Ja du har ret, Dubai er et mega hub i Mellemøsten. Et hub der er bygget op på at flyve rige europæer ud i verdenen. Ikke omvendt… altså det vil gavne Emirates økonomi og er et forsøg på at skabe en indtægtskilde til når olien løber tør. At Emirates først nu snakker om afgang nummer 2 på København hænger sammen med den aftale de i sin tid lavede med CPH om at CPH skulle klargøre lufthavnen til A380 og så ville Emirates beflyve CPH med netop den model for at lave reklame for begge parter. Når den aftale udløber om et par år, så gør Emirates det eneste rigtige, de dropper A380ern og flyver med 2 daglige afgange med mindre fly som passer meget bedre til deres hub i Dubai. Et hub der er bygget til at flyve europæer til og fra østen… så det vil ikke gavne dansk turisme at Emirates udvider med en ekstra afgang, antallet af sæder vil ikke stige nævneværdigt og det er afgange bygget på at sende danskere til østen og hjem igen..

LEAVE A REPLY