Emirates øger på København (opdateret)

Fra pressemødet i går, fra venstre Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye, Emirates’ koncernchef Tim Clark og selskabets nordiske direktør, Teddy Zebitz.

Fra pressemødet i går, fra venstre Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye, Emirates’ koncernchef Tim Clark og selskabets nordiske direktør, Teddy Zebitz.

FLYSELSKABER: Emirates overraskende melding om fra 1. december at gøre Københavns Lufthavn til Nordens første A380-lufthavn betyder, at Dubai-selskabet siden åbningen på København i 2011 er gået fra 237 sæder til snart 615 på A380-versionen. I år passerer Emirates passager nr. 1. million på København-ruten.

Emirates skifter 1. december flyet på sin daglige rute mellem Dubai og København – fra denne dato flyves strækningen med Emirates’ største version af verdens største passagerfly, Airbus A380, med plads til 615 passagerer, her af 58 på business class.

Siden Emirates’ åbning på Københavns Lufthavn i august 2011 har næsten 800.000 passagerer fløjet på ruten mellem København og Dubai, oplyser lufthavnen.

Emirates, der har fløjet til Københavns Lufthavn siden august 2011, havde i forvejen det fly i København med flest passagersæder, nemlig Boeing B777-300 ER med plads til 428 rejsende på to klasser. Med A380 i Københavns Lufthavn stiger Emirates sædeudbud til og fra København således 43 pct.

”Vi har i et lille års tid haft dialog med Københavns Lufthavn om at bringe vores A380 til lufthavnen, det er ikke bare en flytype man dukker uanmeldt op med,” sagde Emirates’ koncernchef, Sir Tim Clark, på torsdagens pressemøde i København. Tim Clark var i København, hvor han senere torsdag skulle tale ved Copenhagen Summits-sammenkomsten i Bella Center.

Emirates er verdens største operatør af Airbus A380 og har foreløbig 58 af typen, men i alt har bestilt 140 eksemplarer.

Emirates startede på København i august 2011 med en Airbus A330-200 med plads til 237 passagerer, men har de seneste år brugt selskabets næststørste flytype, Boeing B777-300 ER (Extended Range) på den daglige rute.

En af Emirates to konkurrenter fra Den persiske Gulf, Qatar Airways, indsatte fra februar i år yderligere fire fly om ugen på sin Boeing B787-Dreamlinerrute fra Doha til København, så selskabet nu, foreløbig, har 11 fly om ugen i København. Trods forøgelsen er der fortsat næsten fyldte fly på alle Qatar Airways’ afgange, lyder meldingen.

Ud over København flyver Emirates dagligt fra Dubai til Stockholm og Oslo i Skandinavien.

Københavns Lufthavn fremlagde sin vækstplan Expanding CPH i januar sidste år, som er en vision for, hvordan lufthavnen de kommende to-tre årtier gradvist kan udbygges til at kunne betjene 40 mio. passagerer. Københavns Lufthavn rundede i 2014 for første gang 25 mio. passagerer på et år.

I løbet af de kommende måneder bliver en af lufthavnens to hovedbaner renoveret, og i den forbindelse gør Københavns Lufthavn den 3,3 kilometer lange bane 04R/22L fire meter bredere i hver side. Det er nødvendigt, da Airbus A380 på grund af sit enorme vingefang kræver en bane, der er bredere end de gængse 45 meter.

På samme måde er Københavns Lufthavn i gang med en større udvidelse af lufthavnens Finger C, hvor de største fly parkeres. Udvidelsen indebærer bl.a., at én gate får to passagerbroer, hvilket er en forudsætning for at kunne betjene en Airbus A380. Prisen for Finger C- projektet og banerenoveringen løber op i over 300 mio. kr. Forberedelsen til Airbus A380 udgør kun 40 mio. kr.

Når den årlige vedligeholdelse af landingsbaner og rulleveje er slut til juni, starter en større udvidelse af den østlige bane. Det betyder, at lufthavnens naboer vil opleve ændringer af flyenes støjmønstre fra juli til september.

Det er lufthavnens østlige bane, 04R/22L, der skal have udvidet ”skuldrene” og gøres bredere med fire meter i hver side af hensyn til A380-flyet.

Sommerens banearbejde er ganske omfattende, så Københavns Lufthavn må døgnlukke bane 04R/22L i en længere periode. Den omlægning af flytrafikken betyder ændringer i støjmønstret omkring lufthavnen.

Fra mandag den 6. juli til søndag den 6. september er den østlige bane 04R/22L døgnlukket. Flytrafikken vil hovedsageligt blive afviklet på den vestlige bane 04L/22R i hele døgnet, men i perioder med megen flytrafik vil lufthavnens tværbane (bane 12/30) endvidere blive benyttet.

Ved brug af tværbanen vil CPH tilstræbe, at overflyvninger af boligområderne nordvest for lufthavnen begrænses mest muligt. Det kan dog blive nødvendigt i forbindelse med visse vejr- og trafiksituationer.