Emirates øger i København

4

??????????????????????????????????????????FLYSELSKABER: På pressemøde i København torsdag forventes Emirates’ koncernchef at fortælle om øget betjening af København – måske fra det nuværende daglige fly fra Dubai til to fly om dagen, gætter kilder i rejsebranchen på. Emirates er bl.a. verdens største operatør af dobbeltdækkeren Airbus A380.

Emirates fra Dubai kan stå foran øgning af flyvninger til Københavns Lufthavn. Flyselskabet har torsdag pressemøde i København med koncernchef Sir Tim Clark, der så vidt vides har sit første pressemøde i Danmark.

”Sir Tim Clark vil præsentere sit syn på luftfartsindustrien og det danske marked, ligesom han vil præsentere Emirates’ fremtidsplaner i Skandinavien,” hedder det i indbydelsen. Ud over København flyver Emirates også dagligt fra Dubai til Stockholm og Oslo.

Sir Tim Clark besøger København, da han senere torsdag skal tale ved Copenhagen Summits-sammenkomsten i Bella Center. Her kommer bl.a. også EU-kommissær Margrethe Vestager med et indlæg.

Der har de seneste måneder været rygter i rejsebranchen om, at Emirates er på vej med to fly om dagen til København – med afgang på forskellige tidspunkter så passagererne får større udbud af Emirates stigende antal destinationer verden over, der er snart 150 af disse.

Den anden af Emirates to konkurrenter fra Den persiske Gulf, Qatar Airways, indsatte fra februar i år yderligere fire fly om ugen på sin Boeing B787-Dreamlinerrute fra Doha til København, så selskabet nu, foreløbig, har 11 fly om ugen i København. Trods forøgelsen er der fortsat næsten fyldte fly på alle Qatar Airways’ afgange, lyder meldingen.

Måske for at modvirke Qatar Airways’ ekspansion i København, kommer Emirates nu med sit mulige modtræk – muligvis to daglige afgange på flere eller alle ugens dage.

Emirates startede på København i august 2011 med en Airbus A330-200 med plads til 237 passagerer, men har de seneste år brugt selskabets næststørste flytype, Boeing B777-300 ER (Extended Range) på den daglige rute fra Dubai til København.

Emirates har flere versioner af B777-300 ER, typen på ruten til København har plads til 428 passagerer – Thai Airways bruger præcis samme type på sin daglige rute mellem København og Bangkok, men med 80 færre sæder. Hos Emirates er der bl.a. midtersæde på business class, mens Thai Airways’ konfiguration på business er 1-2-1.

Sidste år var Emirates 16. største flyselskab i København med 246.000 passagerer – og udbyder næsten 3.000 flysæder om ugen i hver retning fra hhv. Dubai og København.

Emirates er et af verdens hurtigst voksende flyselskaber, det havde ved sidste fintælling 145 destinationer i 81 lande (heraf 21 i 16 europæiske lande).

Selskabet, der kun har såkaldte widebody-fly – med to midtergange – har verdens største flåde af dobbeltdækkeren Airbus A380. Der er bestilt 140, ca. 60 er foreløbig på vingerne for Emirates, største køber af Airbus A380 med over 40 pct. af de samlede A380 ordrer.

Samlet har Emirates i snit 3.500 flyvninger om ugen. Største flytype i selskabets flåde er Boeing B777, som Emirates er verdens største operatør af. I oktober sidste år modtog Emirates sin Boeing 777-300ER nummer 100. Hver femte B777-300ER, verdens største langdistance tomotorers passagerfly, er fra Emirates. Flyet betjener foreløbig 77 Emirates-destinationer.

Emirates’ længste distance med Boeing 777-300ER er mellem Dubai og Houston på lidt over 13.000 km. Selskabet har også bestilt hele 150 Boeing B777X fly, en kommende forbedret version af flyet.

4 KOMMENTARER

  1. Nu ikke mere vrøvl med den 777— Verdens største? Måske verdens længste! Og ikke hændelser før San Fransisco. Du er dog fortsat 777 hesteohoveder foran meget af det Stigaard nonsens vi må høre og se på.!

  2. I stedet for at brokke sig over Norwegian, Ryanair mfl. bør man være mere opmærksom på hvad især Emirates har på programmet, hvor de førstnævnte selskaber tager for sig af rødderne på planten går Emirates efter top-skuddene, der hvor saften er, så inden længe vil også dette marked være tabt for de gamle monopoler, det eneste selskab som har en fair attitude til denne nye verden er British Airways som ikke klynker, på trods af, at selv sekundære lufthavne i UK har optil flere daglige rotationer med 380ere og 777ere.

    • Mere præcis kunne det vist ikke siges. Double daily med A380 mellem Manchester og Dubai. 6 daglige B777 og A380 mellem Dubai og Bangkok. De spiser markedsandele til morgenmad. Hold også øje med Etihad. De har fyldt ordrebøgerne hos Boeing og Airbus. I løbet af de kommende år vil de vokse til over det dobbelte i størrelse, selv hvis de pensionerer 2/3 af den nuværende flåde. Ryanair er barnemad ved siden af det, der foregår med mellemøstselskaberne lige nu.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn