Emirates kan ikke beslutte sig

Sir Tim Clark.

Sir Tim Clark.

LUFTFART: For en måned siden sagde Emirates’ koncernchef, Sir Tim Clark, at Emirates gerne vil flyve fra andre europæiske destinationer til USA – men nu siger han, at Emirates ikke vil gå ind på disse ruter for ikke at støvsuge markedet.

Tim Clark sagde sidste måned, at flere lufthavne beder Emirates oprette langruter fra Europa til Nordamerika. Men det vil Emirates ikke.

Emirates har siden 2013 haft rute fra Dubai via Milano til New York – nu åbner selskabet for flere ruter til USA, f.eks. fra København: ”Kom danskerne eller svenskerne til os og sagde, at de savner flere ruter til USA, ville vi da overveje det,” sagde Emirates koncernchef.

Emirates kigger på muligheden for at ekspandere sit netværk ved at flyve fra europæiske lufthavne til Nord- og Sydamerika. Et træk der må forventes at skabe vrede hos amerikanske og europæiske flyselskaber, der længe har klaget over, at f.eks. Emirates konkurrerer med dem på unfair vilkår via statsstøtte.

Emirates koncernchef, Sir Tim Clark, siger til avisen The National, at flyselskabet vil bruge de såkaldte ”fem rettigheder” i forbindelse med Open Skies-aftalen mellem USA og EU-landene. Femte rettigheds-flyvninger betyder, at et flyselskab fra ét land kan flyve mellem to andre lande, der er omfattet af aftalen, når blot ruten starter og ender i hjemlandet. Det kunne f.eks. være en rute fra Dubai via København til Boston.

I oktober 2013 åbnede Emirates den første af disse ruter ved at flyve fra Dubai, mellemlande i Milano og derfra videre til New York.

“Vi kan se, hvor profitabel ruten fra Milano til New York er, så hvis danskerne eller svenskerne henvendte sig til os og sagde ”Vi har ikke nok flyvninger til USA, vil I overveje sådanne ruter,” så ville vi da overveje det,” sagde Tim Clark. En talsmand fra Emirates bekræfter overfor nyhedsbureauet Reuters, at Tim Clark er korrekt citeret af The National, en engelsksproget avis i De forenede arabiske Emirater.

Clark sagde også, at ”rigtig mange europæere ønsker at flyve til ikke kun USA, men også bl.a. Mexico, Sydamerika og Caribien.”

Delta Air Lines og andre store amerikanske flyselskaber har flere gange anklaget de tre såkaldte MEB3-selskaber (Middle East Big) – Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways – for at have modtaget over 40 milliarder dollars i unfair statsstøtte. De amerikanske flyselskaber har også opfordret USA’s regering til at lukke Open Skies-aftalen. MEB3-selskaberne afviser anklagerne om statsstøtte.

Emirates flyver allerede dagligt til bl.a. København og Stockholm. Ruten fra Dubai til Københavns Lufthavn betjenes i dag med en Boeing B777-300ER – men erstattes fra 1. december af verdens største passagerfly, dobbeltdækkeren Airbus A380.

I versionen der indsættes som Københavns Lufthavns første A380-rute er der plads til 615 passagerer på business class og economy. Det er over 40 pct. flere daglige flysæder end med den nuværende B777.