DSB bruger en mio. kr. til nyt design

DSBLogo.2014LOGO: Statsbanerne har midt i en heftig sparekampagne brugt næsten en mio. kr. på et nyt logo, som mildt sagt kan kaldes enkelt og langt fra det smukke gamle vingehjul, som officielt blev skrottet i begyndelsen af 70’erne. Det er noget pjat, mener Enhedslisten.

”Man skærer ned alle steder, og så har man brugt penge på et nyt logo. Det er noget pjat,” siger Henning Hyllested fra Enhedslisten til BT. En bemærkning om, at DSB skal følge med tiden og være en moderne virksomhed, og beløbet er i den forbindelse ikke alverden (næsten en mio. kr.), preller helt af på Hyllested.

”Det er ikke logoet, der afgør om DSB fungerer. Om det er moderne eller ej, gør hverken fra eller til. Det er en rigtig skidt timing at bruge penge på midt i en sparetid, ” fortsætter han og vil stille spørgsmål til transportminister Magnus Heunicke.

Det flotte gamle logo med Vingehjul og krone dukkede i første omgang op i DSB omkring 1890. Senere blev det kraftigt moderniseret i 1973, men det gamle blev ved med at dukke op på lokomotiver og andre steder i DSB.

Men nu skiftes der løbende til det mere stilrene tre bogstaver (versaler) på rød bund. Mere enkelt kan det næsten ikke blive. Andre må så afgøre om det er èn mio. kr. værd. Foreløbig skal ministeren svare, hvad han mener.