Død passager gav Norwegian-tilbud om sandwich

14

Norwegian B737-800 i SalzburgFLYSELSKABER: I fredags døde passager på Norwegian-fly i spanske Alicante inden flyet skulle til København. Ifølge medpassagerer gik Norwegians kabinebesætning i panik. ”Vi tilbyder ikke krisehjælp til passagerne, hvis nogen dør om bord,” medgiver Norwegian.

Tre passagerer kritiserer Norwegian efter medpassager døde under kaotiske tilstande før afgang fra Alicante til København. ”Vi fik ingen information eller tilbud om krisehjælp,” siger de til Ekstra Bladet.

Hændelsen skete på Norwegian-fly DY5524 inden afgang fra Alicante til København. Men Norwegian havde ingen tilbud om krisehjælp efter landing i København.

”Vi kunne bare tage hjem, selv om vi havde set en mand dø,” siger passager Lærke Jensen til avisen.

Kort før afgang fra Alicante til København faldt mandlig passager om i flyet. Ifølge de passagerer, Ekstra Bladet har talt med, gik Norwegian-besætningen i panik, og det tog fem minutter, før man begyndte på førstehjælp. Og efter lang ventetid kom ambulancefolk i flyet. De forsøgte at redde manden, men han døde.

Herefter blev passagerne bedt om at forlade flyet.

Medpassagerer Lærke Jensen, Mads Rademacher og Kristian Rasmussen siger til Ekstra Bladet, at de ikke fik information om episoden eller tilbudt krisehjælp.

”Det eneste vi fik, var en sms. Vi fik ingen andre informationer, og vi blev ikke tilbudt nogen hjælp, vi blev tilbudt en sandwich i lufthavnen, det var det,” siger Kristian Rasmussen.

Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson forklarer, at hun har talt med en passager, som har fortalt, at besætningen gjorde, hvad den kunne.

”Vi ved endnu ikke præcist, hvad der skete eller hvor lang tid der gik, inden passageren fik hjælp. Men en passager, som jeg har talt med, siger, at så snart besætningen fik at vide, at en mand var i nød, gjorde de hvad de kunne for at hjælpe. Så jeg tror, at besætningen håndterede situationen korrekt”, siger Charlotte Holmbergh Jacobsson og tilføjer: ”Norwegian tilbyder ikke automatisk krisehjælp til passagerer, hvis nogen dør. Vi gør vores bedste for at tage bedst mulig hånd om de pårørende.”

En mand i 40’erne fik problemer med vejrtrækningen og besvimede kort inden afgang. Og så udbrød der panik. ”Pludselig løber en stewardesse fra midten af flyet op mod cockpittet og siger, at der er en nødsituation. Jeg ser så, at der er en mand, der ikke kan trække vejret,” fortæller Kristian Rasmussen til Ekstra Bladet. De to passagerer beskriver, hvordan manden lå i mellem fem og ti minutter, uden at en eneste fra kabinepersonalet kom til undsætning.

”Stewardesserne løb forvirret frem og tilbage, mens der blev kaldt efter en læge over højttalerne. Der går mindst fem minutter, før en mand melder sig til at give hjertemassage,” siger Kristian Rasmussen, der er sikker på, at det ikke var en fra kabinepersonalet, der gav hjertemassage.

14 KOMMENTARER

  1. Det er da ikke særlig rart at sidde i nærheden og se en person dø, men jeg synes nok at disse passagerer, der er citeret, lider af den sædvanlige danske forventning om hele tiden at blive taget i hånden og få krisehjælp. Og så bemærkningen om at ingen kom og gav hjertemassage – hvad med selv at være gået i gang. Jeg er så træt af forkælede folk, der tror de skal bæres i hænder gennem tilværelsen.

  2. Kan kun give Margit ret.
    Vi er en nation af “curling-danskere” som ikke kan klare noget selv. “Krisehjælp” for hvad ? I stedet for vente på hjælp udefra, kunne passagerene måske have reddet manden.
    Stram op !! Lær førstehjælp, og indse at døden er en naturlig del af det at leve.

  3. Jeg giver fuldstændig Margit ret. Hvad bliver det næste, at man skal have kompensation for at se, når et menneske dør??? Hvad vil de som brokker selv have gjort, hvis de var kabinepersonalet? Personalet har bare handlet hurtigt, så derfor kan det godt se ud som om, at de render forvirret rundt. Jeg er ikke i tvivl om, at kabinepersonalet har gjort alt hvad de kunne, for der er jo ikke nogen som lader et menneske dø med vilje og ja tiden føles langsom i de minutter det hele foregår, så derfor kan dem som har skrevet hvor lang tid det tog før gæsten fik første hjælp har vel forhåbentlig ikke stået med en timer????
    Folk har så travlt med at kritiserer i stedet for at tage hensyn til dem, som faktisk gøre alt hvad de kan for at redde et menneske.

  4. Sensations journalistik. Apropros ham som havde set en lignende situation i SAS kan jeg oplyse om at man ikke har hjertestartere på SAS. Desuden er jeg sikker på at de ansatte har gjort alt hvad de kunne.

  5. @Brian
    Nu nævner han jo heller ikke noget om en hjertestarter, så hvad er den af? Han siger de agerede professionelt. I dette tilfælde virkede det som om personalet var handlingslammet og det bekræftes af flere vidner til episoden. Det er jo lidt uheldigt. Uanset om man ikke har en politik om krisehjælp, burde et selskab, med bare en smule menneskelighed, da tilbyde en sådan med det samme.

  6. Faktisk ikke enig. Skal alle 200 passagerer så have krisehjælp? Familen bør få krisehjælp og ellers er der ikke sket en større tragedie andet end et stakkels menneske døde.

    Mht hjertestarteren så skrev vedkommende at han havde været ude for en lignende hændelse… Det tolker jeg som værende inkl hjertestarter. Desuden var du vel ikke ombord, eller ved du fluks ud fra 3 passagerers udsagn at der var kaos ombord? Er sikker på du ikke helt kan undgå kaos lignende tilstande når en passager dør ombord et fly….

  7. I og med at de stadig var på jorden, så lyder det som om dette skete under boarding, her er der generelt kaos og det er ikke til at komme frem og tilbage for personale. Så at der evt er gået lidt tid fra at den stakkels mand er faldet om og til at personalet kan tage affære er vel helt naturligt og istedet for at brokke sig burde de nærmest siddende passagerer have handlet og startet første hjælp samt banet vej for personalet. Igen jeg var der ikke og kender ikke de nærmere omstændigheder, men at brokke sig over at der går 5 minutter siger mere om brokke hovederne end om personalet ombord. Syntes at de skal betale for deres egen psykolog, så de kan få talt om deres egen dårlige samvittighed ved ikke at handle når et andet menneske er i nød…

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn