Dobbeltmoral om Ryanair i København

16
Overborgmester Frank Jensen.
Overborgmester Frank Jensen.

MANDAGSKLUMME: Når en ansat i Københavns Kommune skal på ferie med familien, er Ryanairs billigbilletter et muligt valg. Når overborgmester Frank Jensen og Tårnbys borgmester forbyder de ansatte at bruge flyselskabet, skal de lige huske, at de også er medlemmer af lufthavnens vækstkomite.

Af Ejvind Olesen

Der vel ingen, der kan bebrejde en ansat i Netto at handle i Føtex, når vedkommende har fri. Ligesom en ansat i Københavns Kommune ikke må flyve med Ryanair på tjenesterejse, men selv bestemmer, om familien tager en billigbillet med det forbudte selskab, når vedkommende har fri. Og det gør sikkert mange.

Ligesom overborgmester Frank Jensen må være lidt af et dobbeltmenneske, for han fordømmer i hårde vendinger, at Ryanair ikke vil tegne overenskomst med sit personale og opfordrer på den måde mere eller mindre flyselskabet til at holde sig væk. For han bør i hvert fald vide, at Rynair aldrig vil drømme om at bøje sig for fagforeningers pres. Uanset hvor det er i verden.

På den anden side er han medlem af Københavns Lufthavns Vækstkomite, hvor hans formand er fhv. overborgmester Jens Kramer Mikkelsen. Også en god socialdemokrat. Ham bliver han ikke uenig med om aktioner mod Ryanair.

Det gør han heller ikke med et tredje medlem af komiteen, nemlig Rickard Gustafson, præsident for SAS. Han har heller ikke noget ønske om at gøre livet let for Ryanair. Et fjerde medlem af vækstkomiteen er Tårnbys borgmester Henrik Zimino, som også har nedlagt forbud mod, at de ansatte i kommunen må bruge Ryanair.

Det paradoksale er bare, at vækstkomiteens formål er at skabe vækst i lufthavnen, og er der noget som giver flere ruter og flere passagerer i år til Københavns Lufthavn, er det netop Ryanair.

På den måde er de pågældende medlemmer nødt til at splitte sig selv, når de går fra det ene møde til det andet. Det snerper mod dobbeltmoral.

Og på onsdag afgør Arbejdsretten om vækstkomiteen også skal til at leve med blokade i deres lufthavn i længere tid i sommer. Noget sådant skal nok få kunderne væk, uanset hvem man sympatiserer med.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

16 kommentarer on "Dobbeltmoral om Ryanair i København"

Giv besked om
avatar
Nomen Nescio
Nomen Nescio

Selvfølgelig måtte det komme. Den evige påstand om at Ryanair skaber vækst. Hvad er rationalet egentlig for Hr. Ejvind gåen i vælten for Ryanair hele tiden?
Hvad siger trafiktallene? Hvad siger erfaringer fra andre hub lufthavne?
Ryanair er en stor spiller i luftfarten og da de nu har valgt CPH som base lufthavn, skal de da også konkurrere på lige vilkår og indordne sig det danske arbejdsmarked.
Jeg kan forstå, at det som er tornen i øjet, er fagforeningerne og det gør åbenbart blind.

Torsten Hvas
Torsten Hvas
Jeg tror ikke den vækst Ryan Air i større grad er ny vækst, men derimod er en strandhugst hos andre selskaber, der gør vi alle kommer til at lide under den laveste fællesnævner. Jeg er glad for mine skattekroner i København ikke bliver brugt hos Ryan Air. Jeg har fløjet med dem en gang fra Malmø til Malta. Det er ikke en oplevelse jeg ønsker flere gange i den her reinkarnation. Men hvis man mener moderne slaveri er i orden, så bevares flyv da med slaveskibene. Jeg kan ikke se den omtalte dobbeltmoral, men derimod et sløret klarsyn hos artiklens… Read more »
Mikael
Mikael
Hej Torsten Fra mit job i luftfarten kan jeg fortælle dig, at der faktisk ER sket en stigning i antallet af passagerer mellem København og London. Du har dog ret i at vi andre tydeligt kan mærke, at de og Easyjet har spist af “vores andres” kage, men sådan er vilkårene i luftfarten. Selv om jeg anerkender dine indvendinger mod “Ruinair” som nogle også kalder dem, mener jeg det er en helt urimelig og historieløs nedgørelse af de ægte slavers ubeskrivelige lidelser at sammenligne deres triste skæbner med hvad voksne, frie mennesker i demokratiske lande vælger som job. Slaver levede… Read more »
Ole
Ole
Hej Mikael, Så lad os kalde det modern slaveri… fakta er at de ansatte I kabinen I ryan air bliver lokket ind I ansættelse I Ryanair på falsk grundlag. de bliver lovet fantastiske forhold med en løn der virker utrolig lokkende for dem de er henvendt til og muligheder for at komme ud og se verdenen. Når de så først er ansat og skal betale af på deres uddannelse med 300 euro om måneden så ser det pludseligt anderledes ud. de er bundet til deres kontrakt eller betale et beløb de ikke har råd til. kald det hvad du vil,… Read more »
Svend Christensen
Svend Christensen

De politikere der boykotter Ryan I Kastrup tænker kun på fagforeninger og valg.
De tænker ikke på lufthavnens vækst eller de 80 % af danskerne der ikke er i fagforening.
Der er mange studerende og pensionister og andre med lavere indkomst som kommer
ud at rejse takket være Ryans lave priser. Ryan flyver også til andre destinationer som
f.eks, Skavstad i Sverige som ingen andre flyver til.
Det mister danskerne hvis politikerene ødelægger at Ryan vil flyve fra København.

FTR
FTR

Skal arbejdsmarkedet og aflønningen af helt almindelige arbejdere i luftfartsbranchen tage hensyn til pensionister og studerendes indtægter? Selvfølgelig skal den ikke det. Det lyder på mig som om du er ligeglad med hvilke forhold de ansatte har i Ryanair, så længe de bare muliggør en billig rejse for en pensionist eller studerende. Tænk dig om det var sådan at HELE det danske arbejdsmarked skulle reguleres, så tør jeg ikke tænke på hvordan dette samfund skulle holdes ovenvande.

Rasmus Melchiorsen
Rasmus Melchiorsen

Danske regler i Danmark -Ryanair vil ikke indordne sig efter vores vilkår og derfor skal de ud. Support Vores arbejdsmarkedet og lige konkurrence. Ryanair farvel og tak.

Michael
Michael

Dobbeltmoralske politikere! De har i den grad arbejdet for globalisering og et EU uden grænser og arbejdskraftens frie bevægelighed. Nu oplever de den så for fuld musik og kan ikke lide mosten. Typisk.

Insider
Insider

Det er vel kun dobbeltmoral, hvis Frank Jensen bliver spottet i et af de irske pirat fly…

Ryanair er en virus, de ødelægger deres miljø og flytter videre når de bliver udfordret. At tro de skaber vækst er som at tro der er noget som er gratis – så er det bare i det her tilfælde os skatteydere som betaler på en anden måde.

Diavel
Diavel
Så tror jeg lige at Hr. Eivind Olesen skal klappe hesten engang , for hvis der er noget Ryanair ikke vil , så er det at konkurere på lige vilkår, Se bare alle dekommuner rundt omkring i Europa som giver Ryanair indirekte kommunalt tilskud. I Danmark Billund og Aarhus, hvis ellers Ryanair stadig flyver fra Tirstrup, og i Sverige giver Nyköpings kommun massive rabatter til Lavservice selskabet Ryanair. Sådan er der masser af eksemoler rundt i Europa Hvor Ryanair får særbehandling. Det har ingenting at gøre med frie markedskræfter, det er derimod en sofistikeret form for afpresning fra Ryanairs side.… Read more »
CPH
CPH

Havde der ikke været så mange medarbejderstyrede flyselskaber som SAS som et ekstremt eksempel, havde f.eks. Ryanair, Easyjet og Norwegian aldrig set dagens lys!

MM
MM

Tja – hvad skal man sige/mene !!! Boller fra Kohberg. Når nu alle de “pamper” borgmestre har så mange penge i kommune kasserne at de kan tillade sig ikke at gøre brug af det billigste tilbud. så bruge pengene fra vores fælles kasser og lad dem komme til gode på en anden måde. De kunne jo så i stedet for ANSÆTTE nogle flere til at hjælpe vores svage ældre og børnene på de “rigtige” vilkår/overenskomst.

Torben Vinther
Torben Vinther
Det er hykleri og tudekiks af værste skuffe fra Hr. Frank Jensen og hans tro følgere af borgmestre på Sjælland. De er selv med til at bede os om at stemme ja til alt i EU, vil skal være med, vi har indflydelse hvis vi er med ved bordet osv… hvordan synes han så selv det går !! hvis han er utilfreds med de regler der findes så må han jo kontakte nogle af sine kollegaer i parlamentet for at få det ændret i stedet for hans sædvanlige mediestunts. Indtil nu overholder Ryanair de regler der er, men en dom… Read more »
Husein S.
Husein S.
Lige rammevilkår for alle selskaber, som har stor indflydelse på udviklingen inden for et erhvervsområde. Hvis det, så følger de små efter. Sådan har det været og vil nok ikke ændre sig i fremtiden. Det er ikke forbrugerne som skaber markedet “ifølge Philip Kotler”, men selskaberne. Det er bl.a. de politiske rammevilkår, som holder dem i skak, så de ikke kan skide til venstre og højre. Jeg ved nu ikke hvor meget I kender til de studerendes rejseadfærd og hvordan de uden penge på lommen rejser fra Tyskland til Indonesien uden at bruge en krone på Ryanair eller andre flyselskaber.… Read more »
pierre holmgren
pierre holmgren
Sjovt at ingen taler om at på när nogle få piloter så er INGEN af det flyvende personale danskere men derimod udnyttede unge mennesker ala Frk Cocca fra Italien som flygter fra den forfärdelige ungdoms arbejdslöshed som findes i sydeuropa og Spanien i särdeleshed. Her findes mennesker som er ok med at nöje sig med ca. 1000 Euro i lön og så komme lidt rundt omkring til diverse kummerlige rum som de deles om , men de har deres gode kammeratskab. Altså ingen arbejdspladser bliver skabt her men faktisk tabt , for ingen danskere söger disse job i kabinen og… Read more »
Ole
Ole

Det interessante er at man I sydeuropa ikke har den danske model, så måske derfor at de er I så dyb krise at deres ungdom er villig til at acceptere næsten alle former for forhold bare for at få et job… Hvordan ville økonomien I sydeuropa ikke se ud idag, hvis de benyttede den danske model, som er til gavn for både arbejdstager og arbejdsgiver??? jeg spørger bare inden LA stirrer sig alt for blind på Ryanairs forretningsmodeller…

wpDiscuz