DFDS vil øge over Kanalen

Berlioz.

Berlioz.

CRUISE: DFDS har budt på del af det franske driftsselskab SCOP Seafrance, der sejler på Den engelske Kanal mellem Calais og Dover. Buddet er baseret på at chartre to af selskabets færger med mulighed for køb af dem. Accepteres buddet fra DFDS, skaber det danske rederi 1.000 nye arbejdspladser i Frankrig.

Danske DFDS har budt på dele af det franske medarbejderejede driftsselskab SCOP (société coopérative et participative), Seafrance, der i dag driver MyFerryLink med de to skibe, Rodin og Berlioz.

DFDS har chartret de to færger fra Eurotunnel fra 2. juli. Hvis tilbuddet accepteres, kommer DFDS til at udvide driften mellem Dover og Calais til tre skibe fra de nuværende to. Dermed vil DFDS beskæftige 1.000 medarbejdere i Frankrig og drive ni skibe i Frankrig på fire ruter.

“DFDS har givet bud på dele af SCOP Seafrance, så vi får mulighed for at drive tre skibe på ruten og tilbyde jobs til en stor del af de, der rammes af denne nødvendige kapacitetsreduktion i kanal-markedet,” siger DFDS’ koncernchef, Niels Smedegaard.

Tirsdag i denne uge blokerede franske færgearbejdere havnen i Calais. De protesterede imod Eurotunnels omstrukturering ved at opgive færgedriften mellem Dover og Calais og overlade sine to færger til DFDS.

Fagforeningen er imod Eurotunnels planer om at overdrage to af dets tre færger til DFDS, Rodin og Berlioz, som DFDS overtager 2. juli. Den tredje, Nord Pas-de-Calais, skal kun sejle med farligt gods – samlet vil manøvren betyde jobreduktioner.

Eurotunnel har accepteret DFDS’ bud på færgerne Rodin og Berlioz, og fra 2. juli vil DFDS indgå såkaldte ”bareboat” charteraftaler for de to færger. Færgerne Rodin og Berlioz har sejlet for MyFerryLink, et engelsk færgeselskab, der begyndte at sejle Dover og Calais i 2012 efter rederiet Seafrance gik konkurs.

I starten af denne måned afgjorde de engelske konkurrencemyndigheder, at Eurotunnel, der har leaset de tre MyFerryLink-færger til SCOP, ikke længere kan sejle mellem Dover og Calais. Forbuddet skyldes, at Eurotunnel også har togdriften under Kanalen.

Eurotunnel købte i 2012 tre færger af det konkursramte Seafrance for at drive færgefart på Den Engelske Kanal. Det vakte bekymring hos DFDS, der frygtede, at Eurotunnel, der også står for togdriften gennem tunnelen mellem Storbritannien og Frankrig, ville få en alt for dominerende markedsposition.