Det går bedst for SAS i Sverige og dårligst i Norge

Lars Sandahl Sørensen.

Lars Sandahl Sørensen.

NYTÅRSSTATUS: Der var ikke udelt begejstring hos aktionærer og analytikere over SAS trafiktal for årets sidste måned, som kom forleden. – Nyt aktiefald i går.

Når næsten hver tredje flysæde stod tomt i december hos SAS, kan man godt finde fornuftige bortforklaringer, men også ane problemer forude. Især når sammenlignelige konkurrenter ligger på en belægning omkring 85 procent.

Det afgørende er ikke, hvor mange pladser, der er solgt, men hvad man får for dem. Koncerndirektør og talsmand for SAS i Danmark, Lars Sandahl Sørensen, har fortsat troen på et godt år for SAS, men nægter heller ikke, at det godt kunne gå lidt bedre i øjeblikket.

Når han bliver spurgt om, hvordan han synes de tre lande præsterer inden for selskabet for tiden er svaret: ”Det går bedst i Sverige og dårligst i Norge, som tidligere har været på en klar førsteplads. Danmark er så nogenlunde i midten. Men der er ikke tale om landskampe. Blot som forbrugsmønstret og salget ser ud ved indgangen til 2016,” siger han til standby.dk.

”De faldende oliepriser er en fordel for SAS, men ikke for Norge. Vi ser lavere efterspørgsel, fordi den norske økonomi er påvirket og rejseaktiviteten faldet. Især har nedturen ramt Vestlandet. Flere store virksomheder har skåret ned på aktiviteterne,” fortsætter han. Som en følge af udviklingen er der på flere ruter sat mindre fly ind.

Der har været en ledetråd i flere måneder, når trafiktallene kom, at trafikken til og fra Sverige og lokalt i Sverige er fremhævet, mens problemerne i Norge er gentaget. og Danmark stort set ikke er nævnt i de sparsomme kommentarer. Den udvikling bekræftes nu af Lars Sandahl Sørensen.

Til gengæld glæder han sig over, at satsningen på langruterne ser ud til at være rigtig. Seneste positive skud på den stamme er Stockholm–Hong Kong.

SAS aktien faldt for tredje dag i træk på Børsen i København i går og er igen under 20 kr. I går var nedturen på 3,6 procent til 19,80 kr.