Det er ikke størrelsen det kommer an på

oslo-lufthavn-gardermoen-fly-sas-norwegian-finnair-800x443MANDAGSKLUMME: For første gang har Norwegian på en måned flere passagerer end SAS, men det skal man ikke lægge for meget i. Det gælder mere selve markedsandelen, og hvad man får for billetterne.

Af Ejvind Olesen

Nogle tæller hoveder, andre tæller penge. Sådan har den lidt smarte sammenligning med lavprisselskaberne og de mere etablerede ruteselskaber ofte lydt. Og sådan kunne enkelte da også godt finde på at sige, når man skal sammenligne passagertallene i juli mellem Norwegian 2,69 mio. og SAS 2,59 mio.

Det ville være en forenklet udlægning at mene ”at det afgørende er ikke, hvor mange passagerer, man har med, men hvad man får for billetten”. Det er i det hele taget et spørgsmål om de to selskaber overhovedet kan sammenlignes.

Selv gør de det heller ikke, men når trafiktallene kommer samme dag, falder en stor del af pressen for at gøre det. Og det passer fint ind i rubrikken (overskriften): Norwegian større end SAS.

Det reelle er, at de formentlig er rigtig godt tilfredse begge parter. Det er feriemåned, og da har Norwegian mere højsæson end SAS. Til gengæld har SAS forsøgt at få en større bid af kagen ved at oprette 47 nye ruter, primært til sommerdestinationer, og det ser faktisk ud til at være lykkedes godt med den højeste gennemsnitsbelægning hidtil i en enkelt måned.

Økonomisk ser det også pænt ud især for Norwegian, men også for SAS, bedømt på en sommermåned. Selv om SAS bliver mindre og mindre informativ om andet og mere end de nøgne tal i de løbende månedsrapporter. Måske på grund af den lange svenske sommerferie fra dansen om Majstangen ved midsommer til i dag 10. august.

Leder man med lup kan man godt hos SAS finde et par negative oplysninger i månedsrapporten. På de internationale ruter var der en kapacitetsforøgelse på 0,6 procent, men trafikken faldt med 0,9 procent.

Det skyldes formentlig rigtig mange aflysninger på grund af tekniske problemer med den langtrækkende flyflåde. Ikke smart for et selskab, som i nær fremtid skal til at skrue endnu mere op for netop den trafik.

Salget på de mange nye sommerruter i Europa og Skandinavien steg med 3,5 procent. Især fra Danmark og Sverige. Hvad med Norge? Er det mon her Norwegian er begyndt at spise med af kagen?

Nu venter vi på nyhederne om, hvor de nye langruter skal gå fra og til. Den beslutning må være lige op over. I forvejen ligger det fast, at der til vinter bliver flere afgange fra Stokholm til Chicago og fra København til Shanghai.