Det er en ommer, SAS

4

sas CRJ900TORSDAGSKLUMME: Der mangler ikke piloter, men der mangler omskolede piloter, og så er det hele måske gået en lille smule for hurtigt med implementering af datterselskabet.

Af Ejvind Olesen

Der må være nogen, der har røde ører i SAS. Når man som lyn fra en klar himmel må ud at aflyse 34 flyvninger i denne uge og formentlig også nogle stykker ind i næste med baggrund i pilotmangel. Sådan noget må jo ikke ske i et ellers veldrevet selskab.

Kunne det være en pludselig epidemi, der havde bredt sig blandt selskabets piloter? Ja, det kunne det selvfølgelig. Men det var det ikke. Den officielle grund er pilotmangel i Cimber, hvis flyvninger blev aflyst på 13 ruter.

Endnu værre blev det så, fordi SAS heller ikke hos eksterne partnere eller andre kan finde ledig kapacitet i øjeblikket.

Det er ikke mere end et par uger siden, at vi her på siden kunne oplyse, at 500 piloter har lagt ansøgning ind hos SAS datterselskab, Cimber A/S, som i løbet af de næste år skal bruge 120 piloter. Fordi alle tidligere SAS piloter skal tilbage til moderselskabet.

Dengang sagde adm. direktør Kent Hansen, Cimber, her på siden: ”Det er fortsat lidt usikkert, hvor mange piloter SAS trækker tilbage. Det er ikke helt afklaret endnu.”

Noget kunne tyde på, at det er sket hurtigere end planlagt. Måske store SAS har forgabt sig på opgaverne i vinterfartplanen. Men den har dog været kendt et halvt års tid.

Pilotmangelen er en relativ størrelse. Der er ikke mangel på piloter, og slet ikke i Cimber eller SAS, men der er mangel på piloter, som er klar til at flyve de pågældende fly.

Blandt de ansøgninger, som Cimber får ind, er nogle helt nyuddannede. De skal videre på praktisk uddannelse. Blandt de erfarne er der tale om omskoling hos Cimber til CRJ-jet.

Flere af sidstnævnte skal starte som kaptajner, fordi næsten alle Cimbers SAS-piloter slutter som kaptajner, der i sagens natur ikke kan afløses af nyuddannede.

Det har åbenbart skabt en mangelsituation, som burde være undgået.

Men som fhv. præsident i SAS, Jan Carlzon, sagde: ”Hvis ikke personalet begår mindst en fejl om måneden, er det fordi de ikke har taget udfordringer.

Det gælder dog ikke vore piloter.”

4 KOMMENTARER

  1. Næste kapitel i den evige hvor-dumt-kan-man-opføre-sig-i-SAS føljeton er, at SAS Danmark nu er gået i gang med at omskole kabinepersonale til at flyve B737 på norske ruter.
    Det skyldes tilsyneladende et ønske fra norsk kabinepersonale om at flyve langruter ud af København, og efter vanlig gå-over-åen-SAS-logik, så flyver man disse ned på hotel i København, for derefter at flyve langruterne.
    Alt imens skal det københavnsk-baserede kabinepersonale tilsvarende flyve til Norge, for at flyve ruterne deroppe. Det minder mest af alt om tidligere tiders mystiske fordelingsnøgler omkring nationaliteten af personalet ombord på SAS’ fly. Fantastisk!!

  2. Det er korrekt det Homer skriver, men det handler dog om en anden ting. Nemlig at SASs ledelse forsøger at presse en aftale igennem med fagforeningen ved at true med at tage langruter fra Københavns baserede kabine ansatte og give det til nordmænd og svenskere. På samme måde som de pressede det svenske kabinepersonale ved at lade nordmænd flyve langt ud af Stockholm. Målet helliger altså midlet og SASs ledelse er åbenbart klar til at poste millioner på at presse personalet…

  3. Men for nu at vende tilbage til piloterne;
    Ejvind, manglen kunne jo nok snarere hænge sammen med at forholdende for piloter er så forringede i DK med konstant udflagning af jobs til selskaber med lavere fællesnævnere – så det er svært at tiltrække den erfarne arbejdskraft (som der er RIGELIGT af blandt danskere i udlandet) til at flyve en regional jet på en 60-timers arbejdsuge og samtidig være væk fra familien, når man i stedet kan arbejde 25-30 timer ugentlig som skraldemand eller S-togs chauffør, med frynsegoder og i sin egen seng hver aften – til nogenlunde det samme i løn!
    Det er det samme der sker i USA – se blot historien bag Colgan ulykken. De regionale selskaber betaler så ringe at selskaberne nu ligger som de har redt og må lukke ned eller aflyse fly.
    Interessant at det måtte ramme SAS allerede nu!
    DET er en historie der er værd at tage fat på….

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn