Det er en ommer DSB

1

DSBLogo.2014TIRSDAGSKLUMME: Det er da godt, at DSB og Banestyrelsen kan blive enige om en løsning med tog fra Sverige til Københavns Lufthavn. Det er bare trist, at den ikke dur.

Af Ejvind Olesen

I tidernes morgen, før Banestyrelsen blev selvstændig, afgjorde man selv i DSB, hvad der var bedst. Nu har kloge hoveder sat sig sammen for at finde ud af, hvad de gør for at forsinke toggangen mindst muligt omkring Københavns Lufthavn på grund af den påbudte svenske ID kontrol.

Resultatet er så blevet – som JP så udmærket fandt ud af i weekenden – at der dagligt er tog fra Sverige til Københavns Lufthavn, som slet ikke standser i Københavns Lufthavn.

Herregud, svenskerne har jo selv været ude om det. Så vi kører udenom og stopper i Tårnby. I finder nok selv tilbage til Kastrup. Det er jo kun fire mio. svenskere om året, som tager flyet fra lufthavne i København, som regeringen netop har givet sin fulde støtte til vækst.

DSB forklarer, at hvis man ikke brugte den løsning, ville det ramme Kystbanen, som i forvejen er hårdt kritiseret for forsinkelser. Og med god grund skulle vi hilse og sige.

Jeg så også forleden i min lokale avis, at hvis jeg kommer med toget fra lufthavnen til Kokkedal, der er en station hvor alle tog stopper, ville det ikke ske i weekenden. Da kan jeg godt være udsat for, at mit tog alligevel ikke stopper, men kører igennem til Nivå. Til gengæld kan jeg køre helt gratis tilbage til Kokkedal.

Det er åbenbart en helt ny form for køreplan DSB lancerer. ”Kør en station længere end den, du skal til, og kør gratis tilbage.”

Det er en ommer DSB. Men det er også bare svenskernes skyld.

1 KOMMENTAR

  1. DSB og Banestyrelsen, offentlig transports Gøg & Gokke, kan vanen tro ikke tænke ud af boksen – ikke at nogen havde forventet det. Tillad mig derfor at stille en effektiv løsning gratis til rådighed:

    Perronen på CPH stationen er umanérligt lang, hvilket DSB pt kun bruger til at drille kunderne ved skiftevis at stoppe i den ene og så den anden ende. Ganske upåagtet det fine system med de nedfældede lamper, der skulle vise passagererne, hvor langt toget var. Stationen er med andre ord lang nok til to tog. Derfor er den snublende nærliggende løsning, at have en dansk ende (nærmest byen, må vi hellere understrege for at DSB ikke som vanligt vælger galt), hvor ALLE stiger ud. Toget ruller nu videre til den svenske ende af perronen, hvor de kontrollerede passagerer nu stiger på toget og kører hinsidan.

    Keine Hexerei, nur Behändigkeit.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn