Derfor afviser Københavns Lufthavn preclearance

usa paskontrol turismeTURISME: Forhåndsgodkendelse inden afgang til USA tiltrækker ikke Københavns Lufthavn – ”det er ikke en god ide… Man eksporterer bare ventetid i amerikanske lufthavne,” siger Københavns Lufthavn. Heller ikke Frankfurt og Paris de Gaulle har søgt om preclearance.

Københavns Lufthavn har ingen planer om at tilbyde ”preclearance” trods ønsker om det fra bl.a. rejsebureauer, firmaer og Discover America-komiteen. Sidste år fløj 450.000 passagerer fra Københavns Lufthavn til lufthavne i USA, som primært SAS, men også Norwegian og Delta Air Lines betjener.

Havde Københavns Lufthavn en preclearance-funktion, kunne passagererne få ordnet indrejsekontrollen til USA i afrejselufthavnen. Dermed kunne de slippe for nogle ofte meget lange køer for at få stemplet pas og ordnet toldkontrollen.

Men Københavns Lufthavn er ikke lun på preclearance, hvilket ville koste lufthavnen et ”trecifret millionbeløb,” sagde lufthavnens pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, for nylig til standby.dk. ”Vi har undersøgt muligheden og er kommet frem til, at det ikke er nogen god ide. Samtidig har USA gjort meget for at sikre hurtigere indrejse med APC, Automated Passport Control,” siger Søren Hedegaard Nielsen og tilføjer: ”Preclearance giver ingen mening, fordi man bare eksporterer køerne fra de amerikanske lufthavne til f.eks. en svensk, i dette tilfælde Stockholm. Svaret er klart: Det kan ikke lade sig gøre, og dermed forringes businesscasen for flyselskabet. Plus at investeringen for lufthavnen – og dermed flyselskaberne – slet ikke står mål med resultatet, fordi det ikke genererer ekstra trafik. Det kan Arlanda måske være ligeglad med, fordi det er en offentlig lufthavn.”

Fra A.P. Møller-Mærsk sagde koncernens globale travel manager, Mette Christensen, forleden til standby.dk: ”Preclearance har længe været et ønske i Københavns Lufthavn, ligesom det har været drøftet adskillige gange med lufthavnen, men projektet er ikke kommet ud over rampen.”

Mette Christensen fortsatte: ”Jeg håber at de nødvendige parter i Danmark (lufthavn og ministerier osv.) kan se på dette med fornyet energi, så vi ikke risikerer, at flere direkte flyruter går til Arlanda i stedet for CPH.”

Direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, sagde til standby.dk: ”Kunne etableringen af preclearance gøres indenfor en rimelig omkostningsramme, ville det være et kæmpe salgsargument for Københavns Lufthavn. Passagererne kunne slippe for det Helvede, det kan være at stå i kø ved indrejsen til USA. Jeg så meget gerne preclearance i Københavns Lufthavn, hvis det ikke gør billetter væsentligt dyrere”.

Direktør i den danske Discover America-komite, Karin Gert Nielsen, sagde til standby.dk: ”Preclearance ville være fantastisk; jeg ville ønske det kom i Københavns Lufthavn – det ville gøre indrejsen i USA meget nemmere.”

På en gennemsnitsdag kontrollerer USA’s pasbetjente lige over 280.000 ankommende udenlandske flypassagerer og besætningsmedlemmer. U.S. Customs and Border Protection har 60.000 medarbejdere på to ben – hertil kommer 1.500 hunde og 250 heste.