Den danske taxabranche trænger gevaldigt til en opkvikker

3
Ejvind Olesen.
Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Men det skal ikke være unfair konkurrence fra Uber, der er som et løssluppent missil blandt københavnske hyrevogne.

Af Ejvind Olesen

Jo da! Jeg ville også gerne køre billigere end 1.020 kr. som sidst, da jeg tog en taxa fra Hørsholm til Københavns Lufthavn. Jeg har i flere år ment, at den danske taxabranche er noget af det mest gumpetunge, man kan forestille sig i rejselivet på landjorden.

Alligevel undrer det mig, at den ny LO formand Lizette Risgaard (Ryanairs fjende nr. et) forleden i Berlingske byder velkommen til Uber. Hun vil gerne i dialog med Uber, uden at det behøver at ende med en overenskomst.

Vi behøver til gengæld ikke at gå tilbage til spillet omkring Ryanair, og hvordan det endte med endnu flere ruter til København, og hvad det har betydet for den danske model. Det var under alle omstændigheder intet i forhold til, hvad de danske taxachauffører nu må stå model til fra de frivillige Uber-chauffører.

Myndighederne kan ikke finde deres egne ben i behandlingen af Uber, hverken herhjemme eller i udlandet. Politiet kan slet ikke. Trafikstyrelsen har ene været klar i mælet, og for et år siden erklæret Ubers kørsel ulovlig. Politiet vil afvente retskendelsen, men er alligevel begyndt at notere Uber-bilernes chauffører, hvis de ryger ind i en færdselskontrol. Den risiko er jo større end normalt her ved juletid. En helt besynderlig fremgangsmåde.

Når vi så erfarer, at Uber chauførerne selv skal opgive til skattevæsenet, hvad de tjener på kørslen og indberette beløbet, når året er omme. Da må man mindes ordningen med taxfree varer købt i Tyskland i sin tid og borgernes pligt til at lægge en seddel i en postkasse ved den dansk tyske grænse med oplysning om, at de havde for meget med. Noget lignende troede vi dog aldrig, vi skulle opleve mere fra myndighederne. Der kom vistnok to indberetninger på et år.

Der er 1.900 taxaer i København, hvis færdsel er underlagt Hyrevognsnævnet, som både vognmænd og forbrugere ofte mener, er noget af det mest tungsindige man har Men ret skal være ret. Vognmændene har kontrol og gebyrer for ca. 100.000 kr. om året pr. bil. Den har Uber-folket ingen af. Det er ikke fair konkurrence.

Men konkurrence har danske taxaer behov for. Når der lægges en afgift på 25 procent på prisen i weekenden, hvor selv businessfolk skal betale af egen lomme, skal det gå galt. Det betyder, at mange af de 1.900 biler bliver i garagen, for der er ikke nok at køre med.

Russisk planøkonomi. ”Vi har ikke så mange kunder som til daglig, så må vi sætte prisen op. Vi skal jo også give vore chauffører helligdagsbetaling”.

Det er snart længe siden, at flyselskaber og hoteller satte priserne ned i weekenden for at få tomme pladser i fly og hotelværelser fyldt op. De skal vel også betale personalet helligdagsbetaling. Eller har de lavet mere fornuftige overenskomster?

Måske skal vi overveje det svenske system ved simpelthen at give taxakørslen fri. Det er et ragnarok, og nogle tager klart overpris. Men ser man sig godt for, kan forbrugerne finde fornuftige priser i forhold til Danmark, hvor niveauet ikke er langt under Schweiz og Norge, der har de dyreste taxaer i Europa.

For resten: Også Grundlovsdag, som knap og nap er rigtig helligdag i Danmark, koster det 25 procent ekstra for en taxa i København.

God weekend.

3 KOMMENTARER

  1. Helt enig i at taxibranchen (notere “i” da TAXA er et firma) trænger til en ordentlig rystetur. Den har en notorisk (mer end) dårlig service, på trods af uendeligt mange så kaldt “løft”.
    Det kunne være en god ide at se på den svenske model med fri prissætning og navnlig f.eks. Arlanda system med “båse” for de forskellige taxi-sælskaber. Dette med opdeling i forskellige sælskaber kan være nødvendigt, da firmaer (f.eks. NovoNordisk, SAS) kan eller kunne have aftaler med nogen af de forskellige taxi’er.
    Priserne mellem ARN og Stor-Stockholm (fra nord til syd og fra øst til vest) er de samme (+/- 10kr), så det er tidligere erfaring med pågældende taxi-sælskab og/eller evt firma aftaler det styrer.

    • Da jeg er Taxavognmand og bosat i Hørsholm og nok har kørt en del til lufthavnen i de sidste 20 år som taxamand undre det mig lidt at du giver 1020 kr for turen til CPH ???

      En tur fra Hørsholm til CPH via motorvejen der er hurtigst med også 10 km længere ligger på 8-870 kr. Så enten har du skulle samle nogen op da jeg kan se at du bor tæt på mine børns skole.

      Hvis du derimod beder chaufføren om at køre den korteste vej altså gennem byen kan du straks trække minimum 150-170 kr fra. ergo er prisen på ca. 650-700 kr.

      Taxavognmanden har et afkast på 35 % af omsætningen når hans selv som jeg passer sin bil !

      Ergo er fortjensten ca. 315 kr. på turen til CPH via M3
      Er bilen betjent af en chauffør er afkastet til vognmanden 9 % !!!
      det giver altså under 90 kr. !!

      Chaufføren skal dog på lovgrundlagt altid køre den korteste vej, men mindre kunden vælger anderledes. En meget lille procentdel vælger gennem byen, da det ofte tager ca. 15-30 min. længere end via M3.

      Russisk planøkonomi ???
      Hvorfor koster det så 25 % mere i weekenden.. Det gør det heller ikke. Kun efter kl. 23 til 07 fredag og Lørdag. Prøv at låse dig ude på dette tidspunkt og ringe efter en låsesmed, så skal du se med weekend/aften tillæg og det vil koste dig kassen at få låst op igen !! Ergo på skæve tider koster det mere… Det er vores aften/nat tillæg, der så kun er 2 gange om ugen og ikke alle 7 dage som alle andre har det !!!

      At trække alle chauffører over samme dårlige karm er heller ikke fair. Vi er en stor stor del der går meget op i vores arbejde og ved hvad det handler om. Den lille del der ikke gør, er normalt koncentreret om weekenden hvor de arbejder som afløsere. Men jeg vil giver jer ret i at vi skal kigge i engen barm for at hive service op, det gør vi i 4×48 meget, men en lov fra 1974 giver meget dårlige muligheder for at fjerne dårlige chauffører og vognmænd.

      Hvis vi som Lennart P skulle give priserne frit spil, som i Sverige, så vil vi se samme tendens her. Nemlig at folk fra tid til anden.. f.eks. i disse julefrokostweekender vil opleve fuldstændig vilde priser der slet ikke harmonisere med virkeligheden.

      Eksempel : 2 englændere lander i Arlanda og skal til Stocholm city. På et lille bitte klistermærke i taxaen står der at turens pris kan varierer fra 1 kr til 9999 kr !!!! Dette klistermærker ser kunderne ikke.

      Vel fremme i Stockholm city siger chaufføren at prisen på turen er 9999 kr !!!!!!!! Det vil kunderne jo selvfølgelig ikke betale og tilkalder politiet… Kunden bliver derefter pålagt at betale turens pris påå 9999 kr. da taxaen jo havde et opslag om dette og intet ulovligt havde gjort…. !!!

      Er det virkelig det vi skal have her ?? Ps.. Sverige er voldsomt igang med at fjerne denne liberalisering igen.

      Til info er der ikke 1900 taxaer i København, der er 1900 taxaer i Region Hovedstad !! Altså helt fra Hundested til Helsingør og ud til Kastrup og videre over til Hedehusene og op igen…

      Til slut…

      En god og dygtig taxamand arbejder 250-280 timer om måneden for at tjene sine penge ind, så kære Ejvind Olesen næste gang, så find lidt flere dybe informationer, inden man bare kommer med flere postulater.

  2. Birgitte Hass fra IT-Branchen har stillet en række forslag til en ny taxilov. Dette tager sig således ud, og under dette, fremstiler jeg en række spørgsmål, som jeg håber Birgitte Hass vil være behjælpelig med at svare på:

    Transportministeren har meldt ud, at han snarest vil se på taxiloven, da virkeligheden for længst har overhalet loven til stor gene for både eksisterende og nye spillere i byens gader.

    IT-Branchen hilser derfor en revision af loven velkommen, og ser frem til at bidrage til et hurtigt arbejdende udvalg, der kan modernisere og fremtidssikre personbefordringen i Danmark.

    ”Tiden, hvor kommunalbestyrelser skal bestemme antallet af taxichauffører, hvad de må tage for en tur og om visse geografiske steder skal betjenes anderledes end andre, er slut. Forbrugerne har for længst vænnet sig til den moderne verden med delebiler, samkørsel og andre innovative transportløsninger, og lovgivningen bør følge med,” siger Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.

    Der er behov for at droppe taxaområdets planøkonomiske regulering og skabe en fri konkurrence, hvor der er klare rammer for alle – både nye som gamle spillere. Og hvor der både er mulighed for at drive forretning for fuldtidsansatte chauffører såvel som privatpersoner, der bruger ny teknologi til transportere andre privatpersoner fra a til b.

    Forenkling så loven fungerer i fremtiden
    De mange nye samkørselsformer, der i disse år ser dagens lys, er en fordel for forbrugerne, men der er brug for en klar definition af, hvilke kriterier privatpersoner skal opfylde for at tilbyde andre privatpersoner samkørsel. Og for at de chauffører, der som fuldtidsbeskæftigede vil køre taxa, kan gøre det, uden at være bundet stramt op på kun at kunne køre i et afgrænset geografisk område eller kun være tilknyttet ét kørselskontor.

    ”Siden 2008 har den danske telebranche investeret mere end 45 mia. kroner i mobilteknologi, der i dag gør on-demand økonomien mulig. Taxilovgivningen er lavet længe før, nogen kendte til en smartphone, og de muligheder den kan give forbrugerne. Der er derfor behov for en moderne og klar lovgivning, der fjerner tvivl og fortolkning af regler på gadeniveau, hvilket ingen er tjent med,” udtaler Birgitte Hass.

    I dag har vi et kompliceret system, der ikke er åbent for nye forretningsmodeller. Fremover bør kørselskontorer eller digitale platforme kunne få en universaltilladelse, der giver adgang til erhvervsmæssig personbefordring.

    Ministeren bør give en arbejdsgruppe til opgave at beskrive, hvilke særlige og af hinanden adskilte krav der skal gælde til gadeture, holdepladsture og forudbestilling. Men udmøntningen heraf, skal gives fri.

    Klare regler der sikrer kunderne
    Forbrugernes sikkerhed skal naturligvis opretholdes med klare krav til chauffører, til bilerne og til forbrugerbeskyttelsen.

    ”Forbrugerbeskyttelsen er vigtig, og der skal derfor fortsat stilles krav til både prisgennemsigtighed, klageadgang og nem identifikation af biler og chauffører på området,” siger Birgitte Hass.

    Der skal naturligvis også stadig stilles krav til eks. chaufførernes uddannelse, vandelskrav og forsikringer ligesom der også skal stilles krav til selve bilernes udstyr, miljøprofil og sikkerhed.

    IT-Branchen repræsenterer en række af de nye og innovative spillere på markedet, og ser frem til de fremtidige drøftelser, der skal sikre moderne og fælles spilleregler i en branche, der har potentialet til at vækste med nye jobmuligheder til følge.

    Lad os få taxiloven tilbage på den hurtige vej mod vækst og fremtiden. Til glæde for erhvervets konkurrenceevne og innovationskraft – og til glæde for brugerne.

    Kilde: IT-Branchen

    spørgsmål fra TiD

    Fensmark den. 11. december 2015

    IT-Branchen
    att: Direktør Birgitte Hass

    TAXILOVEN

    Jeg har læst dit forslag om en forenkling af taxiloven med stor interesse.

    I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, jeg håber du vil være behjælpelig med at afdække, således at vi kan få skabt en debat på et seriøst grundlag.

    Du skriver, at: Der skal naturligvis også stadig stilles krav til eks. chaufførernes uddannelse, vandelskrav og forsikringer ligesom der også skal stilles krav til selve bilernes udstyr, miljøprofil og sikkerhed.

    Jeg går således stærkt ud fra, at såfremt man ønsker at udføre erhvervsmæssig personbefordring, i fremtiden, som mindstemål skal være i besiddelse af et lovpligtigt erhvervskørekort, eller foreslår du ganske enkelt, at man slet ikke skal have et erhvervskørekort længere når man skal udføre erhvervsmæssig personbefordring? I bekræftende fald, er det ikke længere taxiloven, men færdselsloven der skal ændres på.

    Spørgsmål: Skal en fremtidig taxichauffør være i besiddelse af et erhvervskørekort, som man kender det i dag?

    Du nævner et vandelskrav.

    Spørgsmål: Betyder dette, at en fremtidig erhvervschauffør fortsat skal stille med ren straffeattest for at kunne blive godkendt til erhvervsmæssig personbefordring, samt stille en garanti på et nærmere defineret beløb overfor det offentlige for at opnå sin tilladelse?

    Spørgsmål: Skal en bil, der skal kunne godkendes til erhvervsmæssig personbefordring, kunne fritages fra den erhvervsansvarsforsikring der i dag er lovpligtig?

    Spørgsmål: Hvilket udstyr mener IT-Branchen der skal være i en bil der skal udføre erhvervsmæssig personbefordring?

    Miljøprofil: En dansk taxi skal i dag, for at blive godkendt til erhvervsmæssig personbefordring, opfylde energinormerne til Energiklasse A.

    Spørgsmål: Forestiller du dig, at dette skal være et krav der skal gælde alle biler der skal udfører erhvervsmæssig personbefordring?

    For taxibranchen betyder kundernes sikkerhed og tryghed alt. Vi kan ikke leve med en reduceret sikkerhed og tryghed for vores kunder. Du nævner krav til sikkerhed.

    Spørgsmål: Hvilke sikkerhedsforanstaltninger skal efter din mening kræves til både bil og fører, for at måtte udføre erhvervsmæssig personbefordring?

    Du skriver: ”Der er behov for at droppe taxaområdets planøkonomiske regulering og skabe en fri konkurrence, hvor der er klare rammer for alle”.

    Spørgsmål: Jeg går meget kraftigt ud fra, at det må bero på en beklagelig skrivefejl i denne sætning, idet jeg som en selvfølge antager, at du mener lige rammer for alle, i stedet for klare rammer for alle. I et sundt konkurrencesamfund er konkurrence på fair betingelser en selvfølgelighed, som ingen lov kan ændre på, ellers får vi hurtigt bøvl med Konkurrencestyrelsen.

    Spørgsmål: Så, mener du, at man skal konkurrere på lige vilkår, eller på klare vilkår?

    Du skriver:
    ”Siden 2008 har den danske telebranche investeret mere end 45 mia. kroner i mobilteknologi, der i dag gør on-demand økonomien mulig. Taxilovgivningen er lavet længe før, nogen kendte til en smartphone, og de muligheder den kan give forbrugerne.”

    Spørgsmål: Er det således at forstå, at IT-branchen er uvidende om, at taxiselskaber i vid udstrækning allerede i dag anvender den omtalte mobilteknologi via apps til vognbestilling, samt avancerede turfordelingsprogrammer til at forbinde vogne med kunder? Ellers giver dette udsagn da overhovedet ingen mening!

    Du nævner ordet ”Universaltilladelse”. Jeg kan ikke være mere enig. For at opnå adgang til at udføre erhvervsmæssig personbefordring skal man være i besiddelse af en universaltilladelse. Jeg er 100% enig i det synspunkt.

    Du skriver:

    ”Ministeren bør give en arbejdsgruppe til opgave at beskrive, hvilke særlige og af hinanden adskilte krav der skal gælde til gadeture, holdepladsture og forudbestilling. Men udmøntningen heraf, skal gives fri”.

    Jeg vil gerne oplyse, at en sådan arbejdsgruppe faktisk allerede eksisterer, under navnet Persontransportudvalget. Dette udvalg har fremsat en lang række fremadrettede forslag til ændring af taxiloven, herunder omkring de universaltilladelser du selv foreslår. Så vi behøver ikke et nyt udvalg til at se på det.

    Til slut har jeg et meget magtpåliggende spørgsmål:

    Spørgsmål: Mener du, at der skal gælde forskellige krav til hvad vi i dag kender som taxier, og til privatbiler i en fremtidig lovgivning, i forbindelse med erhvervsmæssig personbefordring?
    I bekræftende fald, hvordan i videste verden vil du tro på, at nogen vil indordne sig under en en række særkrav, som andre aktører på markedet ikke afkræves? Vand søger som bekendt den letteste vej.

    Men det mener en seriøs person som dig jo heller ikke, Vi er enige om, at en universaltilladelse er vejen frem, som du jo foreslår, hvis man vil begive sig af med at befordre fremmede personer rundt i en bil mod en betaling der overstiger de med kørslen direkte forbunde omkostninger. Ikke?

    Med venlig hilsen

    Brancheforeningen Taxiførere i Danmark (TiD)

    Søren H. Nicolaisen

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn