Debatten bølger og gardinet blafrer

sas kabine stewardesseMANDAGSKLUMME: Egentlig stammer den om gardinet, der blafrer, fra en ishockey slagsang, når der bliver scoret. Indtil videre står det uafgjort, men snart kommer en afgørelse mellem SAS og kabinepersonalet. – Aktien steg næstens seks procent.

Af Ejvind Olesen

Det er lige op over, hvis SAS skal til at ansatte ekstra norsk kabinepersonale og fyre 100 svensk ansatte, fordi de ikke vil flyve på langruter, hvis de ikke får særskilt hvilekabine med fast væg i stedet for bare et gardin. Noget som det danske personale i øvrigt heller ikke vil.

Efter omtalen her på hjemmesiden i sidste uge er debatten gået i gang, både her på web, men også i direkte mails til mig. En enkelt skal jeg undlade at omtale.

Ellers er argumenter som ventet klart for og imod. Der er bemærkninger som ”Ubegribeligt at SAS-ledelsen skal bruge tid på den slags ting, når man er ude i en kamp om overlevelse. De kabineansatte (stewarder og stewardesser) forstår ikke situationens alvor.”

Eller ”Forstår ikke at et gardin eller en væg kan blive et stridspørgsmål.” En undrer sig såre over, hvordan noget sådant nogensinde kan blive en del af en overenskomst. Den med ”de forkælede SAS-ansatte” kommer også igen. Det var ventet.

Men der er naturligvis også det modsatte synspunkt, som i en mail fra Jacob. ”Jeg har svært ved at tro, at de, der skriver sådan, har arbejdet om bord på et fly har oplevet på egen krop, hvordan selv en smule kvalitetshvile kan mærkes mod slutningen af en lang tur.

For os, som ind imellem skal hvile grundet turens længde, er der en verden til forskel, om man skal bruge et afskærmet sæde eller et aflukket rum at hvile i. Folk burde være en smule mere seriøse og tænke en smule mere på sikkerhed og mindre på, om billetten koster fem kroner mere.”

Her skal kort gentages, at der ikke er tale om de lange ruter, som for eksempel Tokio og San Francisco, og hverken de nuværende eller de nye Airbus A340 mister deres faste hvilekabiner. Kun Airbus A330, der flyver de korte strækninger som København-New York.

Iagttagere, der følger forhandlingerne tæt, tror ikke SAS-ledelsen giver sig. Måske lidt på selve hviletiden. Det forlyder også, at noget af personalets krav er en økonomisk kompensation, men den tror de færreste på er mulig i en konkurrencesituation, som SAS pt. er ude i.

Aktionærer følger med. Eller også gør de ikke. Et eller andet sted voksede de i troen på en fremtid for SAS, for aktien var fredag dagens højdespringer på Børsen i København med en stigning på 5,9 procent.