De vil gerne være venner med Golfens flyselskaber

1

MEB3 qatar airways, emirates og etihadLUFTFART: Når man først er delejet af Etihad eller Qatar Airways, kan man jo ikke være imod konkurrencen fra Golfen. Derfor splittes europæisk organisation op.

Der er ikke noget at misforstå. Hvis man er British Airways moderselskab, IAG, med bl.a. Iberia, kan man ikke udstede en skarp protest mod de tre store fra Golfen, nemlig Etihad, Emirates og Qatar Airways.

Og hvorfor kan man så ikke det? Fordi Qatar allerede ejer 10 procent af det britiske selskab. Derfor har selskabet meldt ud, at man i stedet for AEA (europæiske sammenslutning) melder sig under fanerne hos ELFA, The European Low fares Airline Association. Så kan man jo i det stille undre sig over, hvor meget lavprisselskab, der er i British Airways.

”Vi stræber efter yderligere liberalisering,” siger præsident Willie Walsh. Det samme gør af gode grunde Air Berlin og Alitalia, hvor Etihad er medejer.

Klart imod en sådan opfattelse og for begrænsninger i Open Sky for Golfens selskaber er bl.a. Air France/KLM og Lufthansa med datterselskaber, samt Ryanair.

1 KOMMENTAR

  1. Hvorfor skulle Ryanair være for begrænsninger i Open Skies-aftaler og mere specifikt EU-landes aftaler med UAE og Qatar når de hovedsageligt flyver intra-EU og dermed ikke konkurrerer med de tre Golf-selskaber?

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn