De gnaver i SAS-trafikken fra alle sider

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Verden falder ikke sammen for SAS, fordi Lufthansa begynder at flyve fra Aalborg, men i de snart 15 år, de to selskaber blandede blod, var det aldrig sket. – Det trækker op til heftig priskrig.

Af Ejvind Olesen  

Det ville være forkert at sige, at SAS trafikken fra Jylland og København ligger ned som et såret dyr. Faktisk klarer den sig lige nu ganske godt. Men billedet fuldendes alligevel, hvis man tænker på, at Lufthansa, Air/France KLM og stribevis af lavprisselskaber i Norden, og såmænd helt ud til de nordatlantiske øer, æder sig ind på SAS-trafikken. Og snupper den ene luns kød efter den anden.

Senest kom Lufthansa i går med meddelelsen om, at tyskerne starter med to daglige flyvninger fra Aalborg til Frankfurt fra foråret. 12 procent mere trafik og i alt 210 ugentlige flyvninger mellem Tyskland og Danmark. I forvejen flyver KLM/Air France 140 afgange fra Billund, Aalborg og København. Endelig fik vi et nyt islandsk lavprisselskab (det har vi ligesom prøvet før), med noget der ligner fantasitilbud fra København over Reykjavik til Boston og Washington.  Og så har vi slet ikke nævnt den oversøiske konkurrence fra Norwegian..

Det kan selvfølgelig ikke undgå at ramme SAS med den jyske business trafik (primært). Det foreløbige resultat bliver en veritabel priskrig. SAS` måske eneste våben er, at rabattere bestemte billetpriser så stærkt, at kunderne ikke kan modstå at drage over København og ud i verden.

Her ser Lufthansa på forhånd ud til at stå svagest. Ikke fordi selskabet ikke magter en priskonkurrence, men fordi skatter og afgifter for flytrafikken er noget højere i Tyskland end for eksempel i Danmark og Holland. Det samme lider British Airways under ved rejse via britisk lufthavne og ud i verden. På den anden side er Lufthansa kendt for at være meget friske med ”et godt tilbud” til store firmakunder.

Hver gang, der kommer mere direkte trafik ud af Jylland, rammer det naturligvis også Københavns Lufthavn. I den forbindelse er lufthavnen i samme bås som SAS. Det kan godt være, at det er en fordel, at indenrigstrafikken flyttes til Terminal 2, når passagererne fra Aalborg skal hjem.

Men er de fløjet direkte med Lufthansa eller Air France, nytter det ikke så forfærdelig meget. Da kommer de slet ikke til København.

Kunne det alt sammen med Lufthansa som partner til SAS være undgået? Ja, det samarbejde, en joint venture, som blev startet for snart 15 år siden, ville aldrig have budt på den udvikling. Det var næsten et monopol. De delte stort set rutetrafikken mellem Alperne og Nordkalotten, fastlagde afgange, bestemte hvem der skulle flyve – og delte på bundlinjen, når året var omme. Da Sterling forsøgte sig med København-Frankfurt trak de hurtigt følehornene til sig. Utroligt det gik godt så længe.

Trods alt skal den frie konkurrence være velkommen.

God weekend.