DAT er forsigtigt tilfreds

Jesper Rungholm er næsten tilfreds

Jesper Rungholm er næsten tilfreds

ÅRSREGNSKAB: Sådan kan man også udtrykke sig, når man får endnu et år med overskud efter masser af problemer med forsinket flylevering og dyr US dollar. Flere Airbus-fly, men næppe vækstmuligheder i ATR-flåden.

Da landbrugets daværende førstemand, H.O.A. Kjeldsen, et år skulle karakterisere årets høst, som faktisk havde været rigtig god, svarede han: ”Den skuffer os til den gode side.”

Da adm. direktør og indehaver af Danish Air Transport Gruppen, Jesper Rungholm, skulle skrive bemærkninger til årsregnskabet, var han tvivl. ”Jeg tænkte da lidt over det,” siger han. Og så blev det til: ”Vi er forsigtigt tilfredse med årets resultat.”

Det betyder, at omsætningen rundede 502 mio. kr. og et resultat før skat på 14,3 mio. kr. Der har været en negativ kursregulering på ca. 11 mio. kr., da DAT finansierer alle køb af fly i dollar. Stærkt forsinket Airbus-levering betød ekstra udgifter for at indleje kapacitet.

DAT ejer selv sine fly, leaser ikke. I løbet af 2014 blev der købt både ATR72 og Airbus A320, og i år er der kommet yderligere to A320 til. Derimod ser Jesper Rungholm ikke det store vækstpotentiale i ATR-flåden i modsætning til så mange andre.

Samarbejdet med Primo Tours er udvidet med Århus Charter, og det går pænt med ruteflyvning til og fra Bornholm. Og netop nu skal forsøget med markant udvidelse af trafikken mellem Karup og København bestå sin prøve.

DAT er ikke mere et lille sønderjysk flyselskab. Der er 350 ansatte. Der er 24 fly, og sidste år var der opgaver i 100 lande med udstationering i perioder i bl.a. Afrika, Mellemøsten og Asien.