DAT-direktør støtter SAS kritik

Jesper Rungholm, til venstre, hustru Kirsten samt lillebror, Lasse Rungholm, direktør for Nordic Seaplanes (vandflyruten mellem København og Aarhus) ved Danske Flyvejournalisters julesammenkomst i Københavns Lufthavn. Foto: Preben Pathuel.

LUFTFART: ”Københavns Lufthavns aktionærer tjener 44 kr. på hver flypassager,” siger ejer af Danish Air Transport, der kritiserer lufthavnen for grådighed.

Danish Air Transport fik sidste år overskud, der var bedre end året forinden. Samlet havde det jyske flyselskab i fjor 1,1 mio. passagerer. DAT har pt. 21 fly.

DAT håber i år at komme op på 450.000 rejsende på sine to indenrigsruter fra København til Bornholm og Karup, der sidste år havde over 400.000 passagerer.

Om SAS’ kritik af de høje priser i Københavns Lufthavn, siger DAT’s adm. direktør, Jesper Rungholm, til standby.dk: ”Det er fantastisk at SAS tager dette op. Det er på tide at se på, hvad Københavns Lufthavn har gang i. Det er også på tide at politikerne træder i karakter overfor Københavns Lufthavn.”

Ifølge Jesper Rungholm tabte DAT 20 mio. kr. da Københavns Lufthavn slog inden- og udenrigsterminalerne sammen. Dermed forsvandt indenrigsafgiften til fordel for en fælles passagerafgift.

”Ændringen betyder, at vi hvert år spilder hundredtusindvis af liter brændstof når vores fly til Bornholm og Karup holder unødvendigt længe i Københavns Lufthavn. I indenrigsgården kunne flyene selv køre ud, nu får de op til 10 minutters længere ventetid, det er 10 minutter mere på hver flyvning,” siger Jesper Rungholm og tilføjer: ”Vi har talt med Københavns Lufthavn om dette, men det er som at slå i en dyne. Indenrigs har nul prioritet i Københavns Lufthavn”.

”Jeg forstår ikke Københavns Lufthavn skal sammenligne sig med f.eks. Amsterdam og München. Københavns Lufthavn giver 44 kr. i udbytte pr. passager,” siger Jesper Rungholm og tilføjer: ”Jeg talte for nylig med en topchef i kapitalfond, han var nærmest rystet over størrelsen i afkastgraden i København på op til 40 pct.”