DAT chef: Vi beholder vort eget navn

Jesper Rungholm.

Jesper Rungholm.

KARUPFLYET: DAT har haft succes med at markedsfører tilhørsforholdet til Bornholm gennem markering af navnet Bornholmerflyet. I Karup var der overvejelser om Uldjyden, men indtil videre bliver det bare DAT.

Både i Karup og i byer som Herning, Holstebro, Viborg og Struer ser man frem til, at Vestjylland igen skal have en acceptabel flytrafik for både erhvervslivet og fritidsrejsende. Nøjagtigt som det var, da Danish Air Transport for alvor gik ind i opgaven med at forbinde Bornholm og det danske fastland.

Den opgave kender adm. direktør og medejer af DAT, Jesper Rungholm, fuldt ud. Ikke mindst fordi selskabet har udført flyvningerne for Norwegian og kan se, hvorfor det ikke længere var rentabelt for det norske selskab at fortsætte.

Igen og igen er SAS blev spurgt, men har afvist at genoptage ruten. Angiveligt fordi der ikke er trafik nok til en eventuel konkurrence med Norwegian.

”Vi har analyseret det hele til bunds, og vi er optimister. Den positive indstilling, vi har mødt fra såvel lufthavnen i Karup som i oplandet, svarer helt til Bornholm. Og vi vil selvfølgelig inddrage dem alle i planlægningen, prispolitik og rutens videre udvikling, ” siger Jesper Rungholm til standby.dk.

”Betyder det så også, at flyene, en MD83 og en ATR72, skal brande ruten med et nyt navn? Med tanke på Bornholmerflyet.

”Ja, vi har overvejet det. Rent faktisk har Uldjyden, som det røde lyntog i sin tid hed på ruten til Herning og Struer, været på tale. Men, hvor mange mon husker det? I første omgang bliver det vort eget DAT-brand på fly og webside til billetsalg. Og så kommer vi til at understrege meget, at hvis man skal videre fra København med SAS, kan man købe billet der og få bagagen med direkte til bestemmelsesstedet.

Hvis man bare skal have billet fra Karup til København sker det via DAT`s hjemmeside, eller telefon. Man behøver ikke at eje en computer eller andre tekniske hjælpemidler for at flyve med os.”

”I starter i slutningen af marts med seks daglige rotationer, og den endelige flyveplan blev udsendt fra Karup Lufthavn i går. Morgen og aften med MD83 til 165 passagerer, resten af tiden med ATR72 med 66 pladser. Hvordan har I råd til at lade et stort jetfly som MD83 stå i venteposition en helt dag i København med personale?”

”Det kan vi sagtens med vore omkostninger. Og skulle der blive brug for en ekstra tur til og fra Bornholm på grund af ekstra pres, så klarer den også det.”

”Hvorfor skulle det nu gå godt, når så mange andre har givet op på Karup-ruten?”

”Fordi vi gør det på den rigtige måde og med de rigtige fly til de rigtige omkostninger”.