Danske turister bruger milliarder i Tyskland (opdateret)

tyskland turisme Schleswig-HolsteinTURISME: Med 3,1 mio. registrerede danske overnatninger sidste år, havde Tyskland de fleste danske overnatninger. Den nye chef for Det statslige tyske Turistkontor i bl.a. Danmark fortalte forleden hos Danske Rejsejournalister om sine planer for det største udenlandske turistkontor i Danmark.

”Det var et større job med større ansvar og budget,” sagde 43-årige Bo Schou Lauridsen om årsagen til, at han søgte jobbet som chef for DZT (Deutsche Zentrale für Tourismus) i Danmark. Her afløste han i sommer Bernd Hässler, der skulle på pension. DZT-kontoret i København dækker Nordøsteuropa, ud over de nordiske lande også de tre baltiske samt Rusland og Polen.

I sine mange år som chef for Østrigs statslige turistbureau i Danmark, Österreich Werbung, havde 43-årige Bo Schou Lauridsen ca. samme ansvarsområde, dog ikke Rusland og Polen.

Sidste år var der for første gang over tre mio. danske overnatninger i Tyskland, i alt 3,1 mio., en vækst på seks procent i forhold til 2013. Danmark er blandt Tysklands 10 største markeder når det gælder overnatninger.

En overnattende dansk rejsende i Tyskland bruger i snit ca. 800 kr. om dagen, viser officielle tal fra DZT; det svarede med tallene for sidste år til ca. 9,7 milliarder kr. DZT’s mange statistikker viser også, at 60 pct. af danske rejsende til Tyskland er mænd og at gennemsnitsalderen for danske rejsende i Tyskland er 47 år. I snit brugte danskerne 3.200 kr. på hver ferie i Tyskland.

”DZT i Danmark har en række fokusområder. Et af de kommende er de traditionsrige tyske julemarkeder. I december sidste år var der 201.000 danske overnatninger i Tyskland, en stigning på 12 pct. i forhold til året før – uden vi præcist ved, hvor mange der var i Tyskland pga. julemarkederne,” sagde Bo Schou Lauridsen, da han forleden gæstede Danske Rejsejournalister ved en sammenkomst i København.

”Jeg vil også gøre mere ved onlinedelen hos DZT; f.eks. har DZT i dag en fælles skandinavisk Facebook-side. Hvert land skal have sin egen, hvor vi bl.a. kan kommunikere med potentielle rejsende og f.eks. svare på deres spørgsmål,” sagde Bo Schou Lauridsen.

Primært udstikkes DZT’s temaer fra hovedkontoret i Frankfurt og et af temaerne næste år bliver bl.a. natur, ligesom der kommer et tema om den tyske delstat, der grænser op til Danmark, Schleswig-Holstein. Sammen med Berlin er netop Schleswig-Holstein, Hamborg og Niedersachsen, delstaten syd for Hamborg med Hannover som hovedby, de områder, danskerne hyppigst besøger.

”DZT skal blive bedre til at fortælle danske turister, at Tyskland altså er et kanon-produkt. Tyskland er selvfølgelig et gennemkørsels-land for de mange danskere, der f.eks. skal til Italien, men vi skal også fortælle danskerne om Tysklands mange muligheder som rejseland,” sagde turistchefen.

Fra årsskiftet stopper DZT i øvrigt med fra kontoret i København at udsende brochurer fra de enkelte aktører, fremover bliver det kun DZT’s egne brochurer om f.eks. de tyske delstater mm.

Efter sin orientering til medlemmerne af Danske Rejsejournalister, sagde Bo Schou Lauridsen til standby.dk, at DZT alene i Danmark har et marketingsbudget på tre mio. årlige kroner.

”Jeg valgte også at søge jobbet, fordi jeg kan bidrage med mit kendskab til den danske rejsebranche og den danske rejsepresse,” sagde Bo Schou Lauridsen og tilføjede, at rejsebureauerne FDM travel, Happy Days og Dansk Fri Ferie er de tre største aktører, når det gælder rejser til Tyskland.