Danske lufthavne i slipstrømmen

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Aldrig havde jeg troet, at jeg skulle blive enig med EU i et luftfartsspørgsmål, men jeg er til gengæld i tvivl, om det er en god idé at sløjfe tværbanen i Københavns Lufthavn. – Billund og Aalborg gør det godt

Af Ejvind Olesen  

EU har nu foreløbigt sagt nej til, at Aarhus Lufthavn må flytte til nyt projekt, som koster ca. tre milliarder kroner og først er i økonomisk balance om en snes år. EU mener, i følge svaret til Aarhus Kommune, ikke der er behov for en ny Aarhus Lufthavn. Jeg kunne ikke være mere enig.

Til gengæld forstår jeg ikke, hvorfor transportminister Hans Chr. Schmidt absolut skulle sende borgmester Jacob Bundsgaard til Bruxelles og stå med hatten i hånden over for EU-Kommissionen og bede om lov til at flytte lufthavn og give offentlig støtte.

Dels fordi vi kendte svaret på forhånd. Den debat har kørt i årtier, og det ene ekspertudvalg efter det andet har fastslået, at der ikke er behov for en ny lufthavn i Jylland, som er rigeligt dækket i forhold til befolkningstallet. Dels fordi vi snart skal begynde at træffe nogle beslutninger selv, hvis vi ikke skal se endnu flere Brexit

I de sydeuropæiske lande bygger de lufthavne efter lokale ønsker; til gengæld krakker mange af dem, fordi der ikke er et trafikgrundlag. Det er selvforskyldte plager med eller uden EU.

En ny Aarhus Lufthavn er et prestigeprojekt. Med Billund i syd, Aalborg i nord og Karup til nød i vest er Jylland rigeligt dækket med fly – og også med internationale forbindelser fra Billund og Aalborg.

Hvad Aarhus mangler er en god infrastruktur med bedre vej-og (måske) jernbaneforbindelse fra Aarhus til Tirstrup. Lufthavnen er god nok. Ledelsen ligeså. Men hvis det er for bøvlet, da vælger man de gode direkte veje, selv om afstanden er længere.

EU-Kommissionen fastslår også i følge check-in, at der er plads til, at Billund Lufthavn kan blive dobbelt så stor, hvis der er behov for det. I forvejen er Billund dobbelt så stor som Aalborg, og de to har begge sat rekorder i år. De gør det bare godt og har infrastrukturen med, selv om Billund fortsat ønsker jernbane fra Vejle.

Billunds venlige tilbud om en vis samkøring med Aarhus er en smuk tanke, men her er både indenrigsforbindelsen med SAS fra Aarhus til København og et væld af muligheder til det store udland, og den direkte tur på landevejen op til Aalborg alvorlige konkurrenter. Kæmp hellere alene i Tirstrup om bare lidt flere udlandsruter.

Københavns Lufthavn ligger i dag badet i succes. Spørgsmålet er, om træerne er ved at vokse ind i himlen. Skal en lufthavn, som vi som danskere ejer 49 procent af, absolut have et nettooverskud når året er omme på ca. 1,5 mia. kr? Oven i købet efter at have investeret omkring en milliard kroner i udbygning i år. Det kunne man da godt stille spørgsmål ved.

Det er fint med et højt ambitionsniveau, men at tro på en fremtid, hvor passagertallet skal gå fra 26,6 mio. til 40 mio. i en tid, da flyselskaberne over hele verden taler om overkapacitet, og hvor selv de altid overoptimistiske flyfabrikker er begyndt at tale samme sprog, er vildt optimistisk.

Nu står striden så i fremtidsperspektiv om bygning af nye terminaler og nye standpladser på bekostning af en lukning af bane 12-30, som har gjort så meget godt i de skiftende danske vejrforhold.

Lufthavnen mener, at det kun vil koste ganske lidt. Andre med meget forstand på netop det, som SAS, mener, at en lukning 25 dage om året vil koste ca. 500 SAS-aflysninger. Lukningen vil i følge Lars W. Andersen fra SAS koste fra to til 12 timer forsinkelse. Mon Københavns Lufthavn vil betale passagerernes erstatning?

Mest direkte har Thomas Cook Airlines flyvechef Per Schrøder, som selv har været præcisionschef for SAS i København, sagt det til Berlingske: ”Det vil komme til at koste kassen for flyselskaberne. Det bliver en lufthavn, som ikke fungerer.”

Det ligner faktisk en dårlig idé udarbejdet af et eller andet konsulentbureau. Den slags har vi set før, helt tilbage til dengang vi på en pressetur med Københavns overborgmester sejlede over til Saltholm for at se de nye omgivelser for Københavns Lufthavn. Dobbelt så langt fra byens centrum som Kastrup. Det blev heldigvis ikke til noget.

I går afslørede man i Karup, at der skal udskrives en konkurrence om det rigtige navn. Noget sådant kan man altid gøre, når man ikke kan blive enige i bestyrelsen. Mit forslag forleden var Herning Lufthavn, og Herning ligger i øvrigt i Vestjylland og har gjort det lige siden jeg blev født uden for bygrænsen i 1936 i Timring på vej ud til lyngen og Trehøje, hvor Bjarne Riis trænede som dreng og junior. Det er ikke Midtjylland.

Hvorfor har jeg slet ikke nævnt Sønderborg. Fordi det er en lille lufthavn med en enkelt rute til København. Og en masse planer om samarbejde med tyskerne. Noget man har talt om i rigtig mange år – og som aldrig er blevet til noget.

Når man skal køre 250 km fra Nakskov til nærmeste lufthavn, kan jyderne vil godt leve med at have ca. 50 km. Eller kan de?

God weekend