Dansk luftfart skal styrkes

Fra mandagens paneldebat: fra venstre Kjeld Zacho Jørgensen, Thomas Woldbye, Rickard Gustafson, Karsten Dybvad og Lars Wigelstorp Andersen.

Fra mandagens paneldebat: fra venstre Kjeld Zacho Jørgensen, Thomas Woldbye, Rickard Gustafson, Karsten Dybvad og Lars Wigelstorp Andersen.

FLYBRANCHEN: Luftfart skaber arbejdspladser i Danmark. Men de kan tabes til udlandet, hvis ikke danske politikere forbedrer luftfartens vilkår. Det er konklusion i ny rapport: ”Danmark som attraktivt luftfartsland.” Analysen fra brancheforeningen Dansk Luftfart ønsker en ”ny dansk luftfartsstrategi.”

”Vi må ikke lade stå til, Danmark skal være foran bølgen. For 30 år siden havde lufthavnene i Holland og Danmark lige mange passagerer. I dag har Holland dobbelt så mange. Tidligere var ca. halvdelen af passagererne i Københavns Lufthavn transferrejsende, nu er tallet under 25 pct. – også fordi der er kommet mange nye direkte flyruter uden om f.eks. Københavns Lufthavn.”

Det sagde Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye, da han i går var med i panel på Hilton Copenhagen Airport, hvor brancheforeningens Dansk Luftfarts nye rapport, ”Danmark som attraktivt luftfartsland,” blev præsenteret. Dansk Luftfart har 22 medlemmer – bl.a. flyselskaber og lufthavne.

Med i panelet var også Kjeld Zacho Jørgensen, adm. direktør i Billund Lufthavn, Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri, og SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, samt formand for bestyrelsen i Dansk Luftfart, Lars Wigelstorp Andersen, direktør Public Affairs & Infrastructure i SAS.

I sit indlæg mindede Rickard Gustafson om, at SAS har ca. 1.100 daglige flyvninger til 280 destinationer. Og fra Billund Lufthavns adm. direktør, Kjeld Zacho Jørgensen, lød det bl.a.: ”Tidligere opstod trafikknudepunkter typisk ved havne – i dag er det omkring lufthavne.”

Rapporten ”Danmark som attraktivt luftfartsland” er udarbejdet af Copenhagen Economics for Brancheforeningen Dansk Luftfart. Den viser, at Danmark risikerer at miste vækst og arbejdspladser for 12 milliarder kr. inden 2020 – medmindre Danmark handler nu.

”I flere lande omkring Danmark har man gjort luftfart til national vækstmotor, og det kan betyde, at luftfarten i de lande opnår højere vækst end i Danmark,” hedder det i pressemeddelelse fra Dansk Luftfart.

Ifølge rapporten er det muligt at vende udviklingen. Med de rette politiske initiativer, kan der skabes vækst og arbejdspladser – navnlig omkring Aalborg, Billund og Københavns lufthavne.

”Gode rammevilkår for luftfarten vil være til gavn for flyselskaberne, handlingsselskaber, flymekanikere, uddannelserne og mange andre aktører i luftfarten. Og det vil gavne danske virksomheder og turismen.

Forskellen mellem et negativt scenarie for luftfarten og et vækstscenarie er i rapporten opgjort til et bidrag til samfundsøkonomien på 20 milliarder kr. og 31.000 arbejdspladser,” hedder det fra Dansk Industri.

Hele rapporten kan ses på hjemmesiden: dansk-luftfart.dk