Dansk luftfart skal styrkes

5
Fra mandagens paneldebat: fra venstre Kjeld Zacho Jørgensen, Thomas Woldbye, Rickard Gustafson, Karsten Dybvad og Lars Wigelstorp Andersen.
Fra mandagens paneldebat: fra venstre Kjeld Zacho Jørgensen, Thomas Woldbye, Rickard Gustafson, Karsten Dybvad og Lars Wigelstorp Andersen.

FLYBRANCHEN: Luftfart skaber arbejdspladser i Danmark. Men de kan tabes til udlandet, hvis ikke danske politikere forbedrer luftfartens vilkår. Det er konklusion i ny rapport: ”Danmark som attraktivt luftfartsland.” Analysen fra brancheforeningen Dansk Luftfart ønsker en ”ny dansk luftfartsstrategi.”

”Vi må ikke lade stå til, Danmark skal være foran bølgen. For 30 år siden havde lufthavnene i Holland og Danmark lige mange passagerer. I dag har Holland dobbelt så mange. Tidligere var ca. halvdelen af passagererne i Københavns Lufthavn transferrejsende, nu er tallet under 25 pct. – også fordi der er kommet mange nye direkte flyruter uden om f.eks. Københavns Lufthavn.”

Det sagde Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye, da han i går var med i panel på Hilton Copenhagen Airport, hvor brancheforeningens Dansk Luftfarts nye rapport, ”Danmark som attraktivt luftfartsland,” blev præsenteret. Dansk Luftfart har 22 medlemmer – bl.a. flyselskaber og lufthavne.

Med i panelet var også Kjeld Zacho Jørgensen, adm. direktør i Billund Lufthavn, Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri, og SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, samt formand for bestyrelsen i Dansk Luftfart, Lars Wigelstorp Andersen, direktør Public Affairs & Infrastructure i SAS.

I sit indlæg mindede Rickard Gustafson om, at SAS har ca. 1.100 daglige flyvninger til 280 destinationer. Og fra Billund Lufthavns adm. direktør, Kjeld Zacho Jørgensen, lød det bl.a.: ”Tidligere opstod trafikknudepunkter typisk ved havne – i dag er det omkring lufthavne.”

Rapporten ”Danmark som attraktivt luftfartsland” er udarbejdet af Copenhagen Economics for Brancheforeningen Dansk Luftfart. Den viser, at Danmark risikerer at miste vækst og arbejdspladser for 12 milliarder kr. inden 2020 – medmindre Danmark handler nu.

”I flere lande omkring Danmark har man gjort luftfart til national vækstmotor, og det kan betyde, at luftfarten i de lande opnår højere vækst end i Danmark,” hedder det i pressemeddelelse fra Dansk Luftfart.

Ifølge rapporten er det muligt at vende udviklingen. Med de rette politiske initiativer, kan der skabes vækst og arbejdspladser – navnlig omkring Aalborg, Billund og Københavns lufthavne.

”Gode rammevilkår for luftfarten vil være til gavn for flyselskaberne, handlingsselskaber, flymekanikere, uddannelserne og mange andre aktører i luftfarten. Og det vil gavne danske virksomheder og turismen.

Forskellen mellem et negativt scenarie for luftfarten og et vækstscenarie er i rapporten opgjort til et bidrag til samfundsøkonomien på 20 milliarder kr. og 31.000 arbejdspladser,” hedder det fra Dansk Industri.

Hele rapporten kan ses på hjemmesiden: dansk-luftfart.dk

5 KOMMENTARER

  1. Hvis tanken er styrke dansk luftfart, må det første tiltag være at få Københavns Lufthavne A/S til at forstå hvilken service forringelse og frustration hos kunderne de har skabt ved at lukke indenrigs terminalen.
    Lange tidskrævende køer i security samt alt for lange afstande til gates gør at det næsten ikke kan betale sig flyve indenrigs. Man skulle næsten tro at Københavns Lufthavne har indgået samarbejde med DSB og busselskaber i stedet for at gøre rejsen så let som muligt for deres kunder.
    De passagerer der skal flyve udenrigs kan roligt opsige deres medlemskab af fitness og motionscentre, for når de både skal flyve fra og til København, bliver de udsat for god og lang vandretur mellem T3 og den tidligere indenrigs terminal.
    Jeg har allerede som flittig bruger af lufthavnen set hvordan ældre og dårligt gående kæmper for at komme fra den ene ende af Kastrup til Amager Landevej. Med ikke tidligere set arrogance kalder Københavns Lufthavne A/S dette tiltag for “God Service” i stedet for at kalde det præcis hvad det er, nemlig sparerunde, nedskæringer og service forringelse.
    Om ikke andet så kan den nye generaldirektør i DSB glæde sig over at lufthavnen sørger for han får flere kunder fra sin tidligere arbejdsplads, men styrkelse af luftfarten bidrager det ikke til.

  2. I’m so sorry. Spar mig nu for al den snak om forringelser af vilkårene for indenrigstrafikken. Når man laver noget om bliver det mere besværligt for nogle og nemmere for andre. Min stille påstand er at det er blevet nemmere for de fleste brugere af indenrigstrafikken. For det første kan alle med kortstatus ved SAS gå gennem fasttrak, det kunne vi ikke tidligere. Vi kan også gå i lounge hvis vi har tid til det. For det andet skal vi ikke ud og køre med den der møgbus når vi kommer med tog eller metro. Endelig er det nu meget nemmere for de passagerer der er i transit. Så alt i alt er indenrigstrafikken blevet mere attraktiv for mig. Og for mange andre.

    Nu var ændringen jo et ønske fra SK og DY’s side ved seneste takstforhandling. Skal man se på det med deres briller er det primære formål med at flyve indenrigs vel at feede ind til de mange ruter de har ud af København. Og de mange kunder har fået et langt bedre produkt. Det samme har den del af pendlerne der har Guld eller Diamondkort. Og det er vel de vigtigste pendlere i SAS’s øjne.

    Så det korte af det lange – tøj øjnene og lær at lev med de nye tider 🙂

  3. En ordentligt luftfartsstrategi kræver først og fremmest, at den danske stat gør sig uafhængig af selv at være investor i flybranchen.
    Man kan ikke regulere med den ene hånd og agere med den anden hånd i et stærkt konkurrencepræget marked.
    Så SAS skal sælges. SAS skulle have været solgt for 20 år siden. Og det uanset, at der findes masser af dommedagsprofetier om, hvor mange transitpassagerer, og hvor mange arbejdspladser, der mistes i Kastrup, hvis vi ikke har et statsejet SAS og kun har flyselskaber, der tænker kommercielt.
    Men vil vi gerne være med til at fastholde arbejdspladser hos statsejede flyselskaber, der ikke tænker kommercielt? Nej! og hvis der er kommercielle beslutninger bag SAS’ nuværende program, så vil de nok også holde selv om den danske stat ikke ejer aktier i SAS. Lad os frigøre os fra statsejede flyselskaber i Danmark og lad os få et åbent marked, og dermed få et bedre grundlag til at sikre mere rimelig og ligelig konkurrence i luften.

  4. Med staten som medejer i både SAS og CPH, må man vælge hvad der i Danmarks interesse, og det er at frigøre sig fra SAS som er et “Sunset selskab” derefter skal man skabe rammerne for hvordan CPH kan gøres attraktivt til alle fremtidige fly-selskaber som kan flytte pax. til og fra CPH uden nogen begrænsninger da CPH ikke så ideelt beliggende som alt for mange her forestiller sig det er.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn