Dansk incoming får fælles forening

TURISME: Den danske incomingbranche, der omsætter for 2,4 milliarder kr. om året, skaber fælles forening hos Dansk Erhverv. For et år siden blev incoming udskilt fra Danmarks Rejsebureau Forening – den var for dyr i drift.

”Foreningen af Danske Leisure- og Erhvervsturisme Incomingbureauer” er indtil videre navnet på den nye sammenslutning, der får Dansk Erhverv som sekretariat. Fra starten har den 12 medlemmer, men dens formand, ejer af og adm. direktør for Hadler DMC Scandinavia, Bent Hadler, siger til standby.dk, at han forventer flere.

Blandt de 12 medlemmer er bl.a. BDP, DMC, First United, Kuoni og Tumlare. For medlemmer af Dansk Erhverv koster det ca. 5.000 kr. om året at være medlem af den nye forening.

Ud over Bent Hadler udgøres bestyrelsen af foreningen med det lange navn af Peder Andersen, adm. direktør for DIS Congress Service, og Lene Gaard, director of operations hos incomingbureauet DMC.

”Men foreningen skal have et andet navn – ”Foreningen af Danske Leisure- og Erhvervsturisme Incomingbureauer” er for langt. Vi skal finde et internationalt navn, der indikerer, hvad vi arbejder med. Men det er stort for danske incomingbranche, at vi nu har en fælles forening,” siger Bent Hadler.

Rejsebrancheanalytiker Ole Egholm siger til standby.dk, at den danske incomingbranche omsætter for ca. 2,4 milliarder kr. om året – halvdelen er hos Tumlare, hvilket skyldes, at hele bureauets omsætning i Europa går via det danske selskab.

Indtil udgangen af 2015 havde Danmarks Rejsebureau Forening en incomingfraktion. ”Men sekretariatet i DRF brugte omkring 20 pct. af ressourcerne på at servicere vores incoming-medlemmer, der kun stod for 7-8 pct. af vores kontingent-indtægter. Og da incoming ikke ønskede at betale, hvad deres udgifter giver DRF, blev løsningen, at incoming fra årsskiftet 2015/2016 ikke mere er med i DRF,” har DRFs adm. direktør, Lars Thykier, tidligere sagt til standby.dk

I en kommentar til etableringen af den nye forening, siger DRF’s direktør, Lars Thykier, til standby.dk:

”Det glæder mig, at der er genskabt en interesseorganisation for Incoming. Der er stærkt brug for repræsentation af incomingbureauerne i forhold til de mange andre interessenter på området. Så jeg ser frem til at de igen kommer på landkortet.”

Dansk Erhverv skrev i går i en pressemeddelelse, at den danske incomingbranche bl.a. arbejder med at bringe udenlandske turister til Danmark.

”Det kan være krydstogtsgæster i Østersøen, brasilianske turister på rundtur for at opleve skandinaviske highlights, konferencegæster i en stor international kongres i København eller event for bilproducent som laver lancering i Danmark,” hed det bl.a.

”Jeg er glad for, at foreningen nu er kommet i luften. Det betyder bedre mulighed for at sikre god interessevaretagelse for branchen i forhold til politikere, myndigheder og andre brancheforeninger. Den nye forening skal sikre høj faglighed og udvikling i branchen,” siger foreningens nye formand, Bent Hadler fra Hadler DMC Scandinavia.

”Incoming er et vigtigt bindeled mellem de øvrige aktører i turismens værdikæde. De arbejder tæt med fly- og busselskaber, hoteller, konferencevirksomheder, restauranter og oplevelsesindustrien for at servicere mange af de udenlandske gæster, som kommer til Danmark,” siger Susanne Nordenbæk, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

Foreningen er åben for flere medlemmer, og enhver, der varetager opgaver vedrørende turisters ophold i Danmark, Skandinavien og Nordeuropa, herunder rundrejser, deltagelse i events, messer, møder og kongresser, kan optages i foreningen.